• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 11 دی 1402
کد مطلب : 214132
+
-

اصلاحات ترافیکی بر پایه بررسی‌های کارشناسی

یادداشت
اصلاحات ترافیکی بر پایه بررسی‌های کارشناسی

پرویز سروری؛ نایب‌رئیس شورای شهر تهران

تهران با معضل ترافیک دست به گریبان است و این موضوع قابل انکار نیست. مدیریت شهری در این دوره اهتمام ویژه‌ای برای کاهش این مشکل دارد؛ چراکه ترافیک امروز علاوه بر معضل شهر به دغدغه شهروندان تبدیل شده است که باید برای برون‌رفت از آن از راهکارهای کارشناسی بهره گرفت. گرچه اجرا و عملیاتی شدن برخی پروژه‌ها زمان‌بر و پرهزینه است، اما قطعا شیوه‌های کم‌هزینه‌ای هم وجود دارد که می‌توان با کمک آنها ترافیک را تا حدود زیادی کاهش داد.
یکی از موضوعات کم‌هزینه که قطعا در حوزه ترافیکی می‌تواند مؤثر باشد و فشارهای ترافیکی را کاهش می‌دهد، اصلاحات هندسی و ترافیکی است. ایجاد دسترسی محلی و احداث دوربرگردان و... اقدامات تأثیر‌گذاری هستند که هزینه زیادی را به شهرداری وارد نمی‌کنند، اما ترافیک را کاهش می‌دهند و از سوی دیگر مسیرهای تردد شهروندان در محورهای محلی کوتاه می‌شود؛ بنابراین شاهد کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی در کلانشهری چون تهران خواهیم بود.
 بررسی‌هایی که طی 2سال گذشته (در این دوره مدیریت شهری) انجام شده چشمگیر و قابل توجه بوده است و براساس وعده‌های داده شده قرار است 780کیلومتر از مسافت تردد مردم در تهران کاهش یابد که امیدواریم تا پایان دوره شاهد تحقق این وعده باشیم؛ چرا‌که این اقدام می‌تواند دستاورد مهمی برای مدیریت شهری در دوره ششم محسوب شود؛ زیرا انجام اصلاحات ترافیکی موضوعی بوده که در ادوار گذشته خیلی مورد توجه قرار نگرفته و یا به‌عبارت دیگر مغفول مانده بود و مدیریت شهری در این دوره به این موضوع که مطالبه بحق شهروندان است، نگاه ویژه‌ای داشته و گام‌های خوبی هم برای اجرایی شدن آنها برداشته است.
نمونه بارز این اقدامات (اصلاحات ترافیکی) را می‌توان در منطقه22 شاهد بود که با احداث تقاطع‌های غیرهمسطح شهید همدانی و خرازی و ایجاد دسترسی‌های معابر و... حدود 21کیلومتر از مسیر تردد شهروندان کاهش یافته است؛ اقداماتی که تأثیرات خوب و مثبتی در کاهش بار ترافیک داشته و موجب رضایتمندی شهروندان شده است.
در موضوع اصلاحات ترافیکی نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که شاید در ادوار گذشته اقداماتی در این حوزه صورت گرفته، اما شخصا به یاد ندارم کارها در این حجم انجام شده باشد؛ چراکه مدیریت شهری ششم در ابتدای امر به بررسی نقاط پرتردد و پرترافیک پرداخت و اصلاحات انجام‌شده کارشناسی بوده تا نتایج آن در کاهش ترافیک تأثیرگذار باشد؛ از این‌رو می‌توان گفت اقدامات صورت گرفته در دوره ششم سامان‌یافته و منظم و اصولی و مبتنی بر مطالعات و کارهای کارشناسی و فنی بوده است؛ به همین دلیل امروز شاهد کاهش گردش‌های اضافی در مناطق و محلات هستیم و دیگر نیازی نیست شهروندان برای رسیدن به محل سکونت و کار، مسافت‌های طولانی را طی کنند؛ چراکه از طریق احداث یک دور برگردان یا اصلاح هندسی انجام شده، این امر صورت گرفته و در کوتاه‌ترین زمان و فاصله می‌توانند از مبدأ به مقصد یا بالعکس برسند.
موضوع دیگری هم که در اصلاحات ترافیکی باید لحاظ شود، ضرورت است. قطعا در شهری چون تهران که شهروندان به‌طور مستمر و مداوم با مشکل ترافیک دست به گریبان هستند، وجود این اقدامات ضروری است و مدیریت شهری نگاه دقیقی به این دغدغه شهروندان داشته و برنامه‌ریزی‌ها هم درست صورت گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید