• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 19 شهریور 1397
کد مطلب : 29940
+
-

غفلت از رنگ در لباس مدارس

فاطمه کاظمی|‌ کارشناس ارشد روان‌شناسی:

انتخاب لباس فرم یا متحدالشکل برای دانش‌آموزان مزایای زیادی دارد. همین که دانش‌آموزان با هر سطح اقتصادی خانوادگی یک لباس را می‌پوشند به آن‌ها این اعتماد به نفس را می‌دهد که در فراگیری علم همه یکسانند و کسی به خاطر ظاهر از دیگری برتر نیست، اما نباید فراموش کرد که انتخاب رنگ برای لباس دانش‌آموزان یک مبحث علمی است و نمی‌توان سلیقه شخصی را در آن دخالت داد. 

آن چه ما بر تن دانش‌آموزان اغلب مدارس مشاهده می‌کنیم لباس‌های گشاد و بزرگی است که با رنگ‌های ناهماهنگ طراحی شده و ظاهر عجیب و غریبی به دانش‌آموزی می‌دهد که این لباس را به اکراه به تن کرده و تا از مدرسه خارج می‌شود سعی در تعویض آن دارد و اگر هم قادر به این کار نباشد مجبور است تا رسیدن به مقصد خنده‌های تمسخرآمیز شهروندان را تحمل کند.امروزه بیشتر مدیران مدارس رنگ و نوع لباس دانش‌آموزان را بدون داشتن آگاهی از این مسائل و فقط براساس مصلحت‌ها انتخاب می‌کنند. 

این در حالی است که روان‌شناسی رنگ‌ها یک علم است و تنها یک روان‌شناس از آن به طور کامل آگاهی دارد. بنابراین بهتر است در چنین مسائلی از نظرات روان‌شناسان متخصص استفاده شود تا نگاه ما به امر آموزش و پرورش که مهم‌ترین بخش یک جامعه است یک نگاه جامع و علمی باشد.

آثار رنگ از لحاظ روان‌شناسی بر روی موزائیک‌ها، دیوار مدارس، راهروها و حتی میز و نیمکت‌ها نیز مشهود است. استفاده از رنگ آبی فیروزه‌ای، آبی روشن و زرد کم‌رنگ در روپوش مدارس دخترانه و استفاده از رنگ‌های صورتی، نارنجی و لیمویی برای دیوار کلاس‌ها و راهروهای مدارس، در دانش‌آموزان احساس دوست‌داشتن و شادابی ایجاد می‌کند و تخیلات و حالات عاطفی را در آن‌ها برمی‌انگیزد.

به علاوه موضوعی تحت عنوان رنگ‌های سرد و گرم در روان‌شناسی رنگ‌ها مطرح است. رنگ‌های گرم مانند شکلاتی، گل‌بهی، زرد، قهوه‌ای و نارنجی عواطف و هیجانات بیشتری را نشان می‌دهند و رنگ‌های سرد از قبیل سفید، سبز و آبی احساس شادابی و رهاشدگی را القا می‌کنند. بنابراین از آن‌جا که مدرسه محل فعالیت است باید رنگ‌های سبز، آبی و زرد برای روپوش دانش‌آموزان انتخاب شود تا احساس شادابی به همراه داشته باشد.

رنگ یک ابزار ارتباطی محسوب می‌شود و باید برای لباس کودکان رنگ‌هایی مورد استفاده قرار بگیرد که در ایجاد حس مسئولیت‌پذیری و هویت موثر است. رنگ‌هایی مانند نارنجی و صورتی فعالیت را به ذهن منعکس نمی‌کنند، بنابراین برای لباس مدرسه مناسب نیستند و در این زمینه رنگ‌هایی مانند آبی کم‌رنگ، سبز چمنی و لاجوردی پیشنهاد می‌شود.

رنگ‌هایی مانند توسی و خاکستری به دلیل خنثی‌بودن و ایجاد نکردن احساس خاص توصیه نمی‌شود و رنگ‌هایی مانند قهوه‌ای روشن برای مقاطع بالاتر مانند دبیرستان مناسب است چراکه باعث ایجاد تمرکز بیشتر در دانش‌آموز می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید