• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 8 بهمن 1402
کد مطلب : 216914
+
-

تدریس ایران‌شناسی در مدارس

نگاه
تدریس ایران‌شناسی در مدارس

وارد شدن درسی به ‌نام «ایران‌شناسی» در برنامه درسی دانش‌آموزان مقاطع مختلف طرحی است که به تازگی در جلسه هیأت امنای بنیاد ایران‌شناسی با رئیس‌جمهور به تصویب رسیده است، اما آنچه در این میان جای تأمل دارد، لزوم وجود وجوه افتراق و تفاوت‌های اساسی میان محتوای این درس جدید با محتوای کتاب‌های درس تاریخ است که پیش از این نیز در برنامه درسی دانش‌آموزان وجود داشته است، وجوه افتراقی که اگر پررنگ و مؤثر نباشند، تدوین کتابی با این عنوان می‌تواند به موازی‌کاری بی‌ثمر تعبیر شود.
محمدحسین رجبی‌دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی، در این‌باره به همشهری می‌گوید: «پرداختن به ابعاد و نقاط قوت هویت ایرانی- اسلامی ما از مواردی است که در دهه‌های اخیر در آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور مغفول مانده و خلأ محتوایی با این موضوع در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان احساس می‌شود.»
 او تدوین محتوای درس ایران‌شناسی را موازی‌کاری با تدریس درس تاریخ نمی‌داند و می‌گوید: «در محتوای کتاب‌های تاریخ مقاطع مختلف به افتخاراتی که ایران در حوزه‌های مختلف علمی، هنری، سیاسی و ... کسب کرده پرداخته نشده و محتوای این کتاب‌ها نتوانسته هویت ایرانی- اسلامی ما را برای دانش‌آموزان تبیین و روشن کند.» رجبی‌دوانی درباره محتوای درس ایران‌شناسی توضیح می‌دهد: «در این درس افتخارات، آداب و رسوم، سنت‌ها و اتفاقات کشور از دوران باستان تا دوران پس از انقلاب اسلامی به‌صورت جامع و تحلیلی مورد توجه قرار می‌گیرد.»به‌ گفته رئیس بنیاد ایران‌شناسی درس ایران‌شناسی به‌صورت مستقل از درس تاریخ و در قالب کتابی مجزا تدوین و تدریس نمی‌شود و مفاهیمی پیرامون ارزش‌ها و هویت ملی ایرانیان جایگزین بخش‌های غیرکاربردی کتاب تاریخ می‌شود. رجبی‌دوانی خاطرنشان می‌کند: «این طرح با همکاری بنیاد ایران‌شناسی و مرکز تهیه و نگارش کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش تدوین می‌شود و برای تصویب نهایی در شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار می‌گیرد.» او پیش‌بینی می‌کند که‌مراحل تدوین تا تصویب و اجرای طرح حدود 2سال به طول بینجامد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید