• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 20 فروردین 1403
کد مطلب : 221897
+
-

مدارس پیر کلانشهر کهنسال تهران

نگاه
مدارس پیر کلانشهر کهنسال تهران

رابعه تیموری؛ روزنامه‌نگار

قرارگرفتن کلانشهر کهنسال تهران در شمار مناطق برخوردار آموزشی کشور، این انتظار را به‌وجود می‌آورد که دانش‌آموزان تهرانی در مدارسی در خور و نه چندان پر سن و سال تحصیل کنند، اما این شهر پر سن و سال که نام پرطمطراق پایتخت را هم یدک می‌کشد، جزو رکوردداران مدارس فرسوده کشور به شمار می‌آید و 40درصد مدارس دولتی آن فرسوده هستند. اگر چه رسیدن متوسط عمر مدارس پایتخت به 40سال نکته‌ای در خور تأمل است، اما وقتی شرایط مدارس این شهر را در پیکره استان تهران در نظر می‌گیریم، لزوم رسیدگی جدی به این موضوع بیشتر عیان می‌شود.
در استان تهران 6550فضای آموزشی با 62308کلاس درس وجود دارد که فرسودگی حدود 35درصد کلاس های‌ درس و به‌عبارت دیگر 8هزار فضای آموزشی به مرحله‌ای رسیده که در بررسی‌های کارشناسی نیازمند تخریب و بازسازی شناخته شده‌اند و 13هزار کلاس نیازمند مقاوم‌سازی هستند. در کنار کمبود بودجه نوسازی مدارس، مهم‌ترین مانعی که نوسازی فضاهای آموزشی را با تأخیر و تعلل روبه‌رو می‌کند، تراکم دانش‌آموزی بالای آنهاست.
در استان تهران سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز 4.74مترمربع است که متوسط کشوری 5.2 و استاندارد آن 8.3مترمربع است و با خارج شدن مدارس از چرخه فضاهای آموزشی فعال، این تراکم دانش‌آموزی به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند.
با وجود این موانع، ضرورت احیا و ترمیم مدارس فرسوده پایتخت نادیده گرفته نشده و وارد شدن 111مدرسه با 1270کلاس درس در قالب 162هزار مترمربع زیربنا به چرخه آموزش و پرورش استان تهران در سال‌جاری، همت متولیان این امر را برای ساماندهی فضاهای آموزشی پایتخت نشان می‌دهد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید