• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28302
+
-

عروسک‌های مشهدی در‌تهران

خراسان رضوی
عروسک‌های مشهدی در‌تهران

نمایش‌های صحنه‌ای برگزیده برای رقابت در هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی «تهران ـ مبارک» با تفکیک بخش بزرگسال، بخش کودک، نوجوان و خانواده و بخش مهمان معرفی شدند.

در بین آثار راه‌یافته به این جشنواره، نمایش‌ «امروز چه سالیه؟» به نویسندگی فرشته ابراهیمی و کارگردانی مریم نوقابی در بخش بزرگسال و نمایش «غول بابا» به نویسندگی مهدی سیم‌ریز و کارگردانی مشترک محبوبه پاداش و مهدی سیم‌ریز در بخش کودک، نوجوان و خانواده از مشهد برای حضور در جشنواره انتخاب شدند.

بهرام شاه‌محمدلو، ایرج طهماسب و مریم سعادت هیات انتخاب نمایش‌های بخش صحنه‌ای را تشکیل می‌دهند و جشنواره با دبیری مرضیه برومند از تاریخ یکم تا هفتم شهریور در حال برگزاری است. روزنامه همشهری خراسان امروز طی گزارشی به این موضوع پرداخته است.

عروسک‌ها در خانه سالمندان

مریم نوقابی، کارشناس کارگردانی سینما، عروسک‌گردان و صداپیشه که دومین کارگردانی خود را در نمایش عروسکی «امروز چه سالیه؟» تجربه می‌کند درباره این نمایشنامه می‌گوید: داستان این نمایش در یک آسایشگاه سالمندان اتفاق می‌افتد. 5 شخصیت عروسکی نمایش که همگی پیرزن هستند در این آسایشگاه احساس تنهایی و ناراحتی می‌کنند و امیدی به بیرون آمدن از آنجا ندارند تا این‌که پیرزنی وارد آسایشگاه می‌شود که بسیار فعال و باروحیه است و تصور می‌کند پسرش نمی‌داند او را به آسایشگاه آورده‌اند. این شخصیت جدید داستان، سایر پیرزن‌ها را به فرار از آسایشگاه تشویق می‌کند و پس از آن‌که همگی از آنجا فرار می‌کنند شرح و بدنه اصلی داستان در نمایش روایت می‌شود.

داستان لوبیای سحرآمیز

نمایش «غول بابا» هم محصول کارگردانی مشترک مهدی سیم‌ریز و محبوبه پاداش است؛ نمایشنامه‌ای برگرفته از داستان «جک و لوبیای سحرآمیز».  در خلاصه این نمایش که به نویسندگی سیم‌ریز است، آمده: فیروز پسربچه‌ای 7 ساله است که پدر خود را در اولین سال‌های کودکی از دست داده و همراه مادرش در روستایی دورافتاده زندگی می‌کند. شبی مادر، قصه «جک و لوبیای سحرآمیز» را برای فیروز تعریف می‌کند.

فیروز در خیال کودکانه خود درخت سحرآمیز را راهی برای خوشبخت شدن و نجات مادرش از کارگری و رختشویی می‌داند و می‌پندارد با فروش گاو خود می‌تواند به لوبیای سحرآمیز دست یابد، آن را در حیاط خانه‌شان بکارد و از آن بالا برود. به گفته محبوبه پاداش، کارگردان «غول بابا»، نقاط قوت این نمایش برای راه یافتن به مرحله نهایی جشنواره تهران ـ مبارک، داستان نمایشنامه، طراحی متفاوت عروسک‌ها و عروسک‌گردانی قوی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید