• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 21 خرداد 1402
کد مطلب : 194128
+
-

گردهمایی عروسک‌ها در تهران

جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی تهران از هشتم تیر‌ماه کارش را با دبیری هادی حجازی‌فر آغاز می‌کند

گزارش
گردهمایی عروسک‌ها در تهران

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

در نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران، حسن دادشکر و هما جدیکار به‌عنوان مهمانان ویژه با همراهی هادی حجازی‌فر، دبیر جشنواره از پوستر این دوره رونمایی کردند.2سال پیش بود که هادی حجازی‌فر، دبیری جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی را پذیرفت؛ جشنواره‌ای که بنا به دلایل مختلف برگزاری‌اش چند‌باری به تأخیر افتاد. بالاخره برگزارکنندگان تصمیم گرفتند جشنواره را تیر‌ماه امسال برگزار کنند. نشستی هم در سالن مرکز موسیقی ارشاد برگزار شد. نخستین خبری که هادی حجازی‌فر در این نشست داد، تاسیس صندوق حمایت از نمایشگران عروسکی بود. وی در این مورد توضیح داد: «بعد از پایان جشنواره صندوق حمایت از تئاتر عروسکی راه‌اندازی می‌شود و سالنی اختصاصی به تئاتر عروسکی تعلق خواهد گرفت.»

حضور 7گروه خارجی
به‌گفته حجازی‌فر، این دوره از جشنواره با حضور ۷ گروه خارجی و با بزرگداشت هما جدیکار و حسن دادشکر به‌عنوان 2چهره تأثیرگذار نمایش عروسکی، هشتم تا نوزدهم تیر‌ماه برگزار می‌شود. این بازیگر درباره هزینه جشنواره گفت: «در هر جشنواره‌ای، هزینه‌ها بیشتر به گروه‌های خارجی اختصاص می‌یابد.ولی ما تلاش کردیم برای گروه‌های خارجی هیچ کمک‌هزینه‌ای بالاتر از گروه‌های داخلی درنظر نگیریم. عموما گروه‌های خارجی بخش زیادی از هزینه‌ها را از آن خود می‌کنند اما هیچ خروجی کیفی ندارند.»

کمک‌هزینه‌هایی که زیاد نیست
حجازی‌فر همچنین به کمک هزینه‌ها اشاره ‌کرد: «برای آثار بخش صحنه‌ای ۳۰ تا ۵۰میلیون تومان و برای آثار بخش فضای باز ۲۵میلیون تومان کمک‌هزینه پرداخت می‌شود. می‌دانیم که این مبالغ با توجه به شرایط امروز خیلی کم است اما این مقدار در توان ماست. بودجه امسال نسبت به دوره‌های گذشته رشد داشت ولی در تلاش هستیم از طریق جذب اسپانسر حمایت‌های بیشتری از گروه‌ها داشته باشیم.»‌

کارگردانان‌ داوران جشنواره
حجازی‌فر در ادامه درباره شیوه متفاوت داوری آثار شرکت‌کننده در جشنواره توضیح داد: «در این دوره از جشنواره، کارگردان‌های شرکت‌کننده، داوری آثار را انجام می‌دهند و سعی‌مان بر این است که رأی‌ها منصفانه داده شود. یک آزمون و خطاست ولی دست‌کم این مزیت را دارد که کارگردان‌های حاضر در جشنواره کار هم را می‌بینند. البته در کنار آنان، هیأتی فنی نیز خواهیم داشت که نظر فنی خود را ارائه می‌دهد.»

رقابت گروه‌های نمایشی
دبیر این دوره از جشنواره در ادامه از رقابتی‌بودن جشنواره نوزدهم خبر داد و عنوان کرد: «همیشه درباره بخش رقابتی انتقاد وجود داشت ولی از آنجا که تئاتر عروسکی، در طول سال تولیداتی نداشته که بخواهند در جشنواره حضور پیدا کنند، اصرار داشتم بخش رقابتی به جشنواره بازگردد تا حمایت مضاعفی از گروه‌های تئاتر عروسکی صورت بگیرد.» وی اضافه کرد: «هدف اصلی جشنواره اجرای عمومی آثار برگزیده جشنواره است و قرار شده آثار برگزیده این دوره از جشنواره، در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرای عمومی داشته باشند.»


هادی حجازی‌فر: همیشه درباره بخش رقابتی انتقاد وجود داشت ولی از آنجا که تئاتر عروسکی، در طول سال تولیداتی نداشته که بخواهند در جشنواره حضور پیدا کنند، اصرار داشتم بخش رقابتی به جشنواره بازگردد تا حمایت مضاعفی از گروه‌های تئاتر عروسکی صورت بگیرد

 

این خبر را به اشتراک بگذارید