• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25937
+
-

حذف بیمه رایگان چند‌بیمه‌ای‌ها

حذف بیمه رایگان چند‌بیمه‌ای‌ها

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به رونمایی از سامانه ۱۶۶۶ این سازمان در راستای ارتباط بهتر با مردم و مراکز طرف قرارداد، گفت: یکی از رویکردهای جدی سازمان بیمه سلامت استقرار سازمان الکترونیک است که شاید برای برخی افراد دور از ذهن باشد.
تأمین منابع مالی، اجرای راهنماهای بالینی، نظام ارجاع، سطح‌بندی و پزشک خانواده مواردی است که توجه افراد را جلب می‌کند و برخی گمان می‌کنند این موارد اولویت‌های سازمان بیمه سلامت است، اما واقعیت این است که تمام کارهایی که می‌خواهد انجام شود ردپایی در سازمان الکترونیک دارد. 

طاهر موهبتی با اشاره به موضوع حذف همپوشانی‌های بیمه‌ای، گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار همپوشانی بیمه‌ای رفع شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال، 2میلیون و ۵۰۰ هزار همپوشانی بیمه‌ای دیگر نیز رفع شود. در گذشته اگر همپوشانی بیمه‌ای کسی را رفع می‌کردیم، ممکن بود مجددا همپوشانی بیمه‌ای برایش ایجاد شود؛ چراکه پایگاه جمعیتی الکترونیکی مناسبی نداشتیم، اما اتفاق جدید این است که خوشبختانه دیگر همپوشانی جدید ایجاد نمی‌شود و در زمان صدور و تعویض دفترچه در سامانه دارو و حتی سامانه استحقاق‌سنجی نیز همپوشانی قابل شناسایی و حذف  است و بر این اساس اگر کسی دارای همپوشانی بیمه‌ای باشد، بیمه رایگانش حذف می‌شود؛ چراکه بیمه رایگان برای کسانی است که تمکن مالی ندارند.

وی با بیان اینکه استقرار راهنماهای بالینی نیازمند ساختار‌ آی‌تی است، گفت: از طرفی هدفمند بودن بیمه رایگان در کشور بسیار مهم است. هم‌اکنون هر چهارشنبه مانیتورینگ هزینه‌های ما برای مدیران ارشد سازمان ارسال می‌شود تا بتوانیم وضعیت‌مان را بدانیم. از طرفی پرداختی‌های ما نیز از ابتدای سال ۹۷ شکل دیگری پیدا کرده؛ به‌طوری که مطالبات خردادماه مراکز ارائه خدمت را پرداخت کرده‌ایم و معوقات را هم از طریق اسناد خزانه پرداخت می‌کنیم. هم‌اکنون میزان معوقات ما ۷۵۰۰ میلیارد است و ۳هزار میلیارد اسناد خزانه نیز در اختیارمان قرار گرفته است. براین اساس به جرأت می‌گوییم که از این پس  بیستم  تا  بیست‌و‌هفتم هر‌ماه به مراکز ارائه‌کننده خدمات، پرداختی خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیزگفت: در سال‌های گذشته بیمارستان‌های دولتی صفر تاصد روند درمان بیمار را اعم از آزمایش و سونوگرافی انجام می‌دادند، ولی در چندوقت اخیر بیمارستان‌های دولتی پیش از پذیرش بیمار یک لیست بلند از این موارد را از بیمار می‌خواهند که باید در مراکز بیرون بیمارستان انجام دهد و هزینه آن را خود بیمار پرداخت کند.
حسینعلی شهریاری با بیان اینکه طرح تحول سلامت کمک بسیار مناسبی برای اقشار آسیب‌پذیر بود، افزود: کسانی که برای مراجعه به مراکز خدمات درمانی مشکل داشتند بعد از اجرای این طرح توانستند از خدمات بهداشتی و درمانی استفاده کنند. متأسفانه تیم اقتصادی دولت، تیم بهداشتی و درمانی را حمایت نکرد و حتی منابع کافی در برخی موارد در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفت. تنها چیزی که برای مردم قابل لمس است، بیمه سلامت است. بعد از انتخابات به‌علت کمبود منابع، مشکلاتی ایجاد شده و این انتظار وجود دارد که هزینه‌تراشی کمتری در نظام بهداشت و درمان اتفاق بیفتد. 

این نماینده مجلس به فارس گفت: با سامانه 1666بیمه سلامت می‌توان نظارت جدی‌تری بر خدمات سازمان بیمه سلامت داشت. در بسیاری از کشورهای جهان سیستم ارجاع و سطح یک و 2 و3  اجرا شده و موفق بوده‌اند، اما در ایران سطح یک خدمات پزشکی نیز به‌صورت ناقص اجرا شده است. نظارت‌ها باید جدی‌تر شود و وقتی نسخه‌ها الکترونیکی شود می‌توان بررسی کرد که یک پزشک طی‌ماه چند‌ ام‌آر‌آی یا سی‌تی‌اسکن نوشته و چه میزان از این موارد ضرورت داشته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید