• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20259
+
-

حذف فوتبال از فضای باز شهری

برخلاف انتظارها، مسابقه ایران- اسپانیا در بوستان نهج‌البلاغه و دیگر بوستان‌های تهران پخش نمی‌شود

جام جهانی
حذف فوتبال از فضای باز شهری

محمود مولایی | خبرنگار:

 برنامه‌های شهرداری تهران برای تماشای دسته‌جمعی بازی‌های تیم ملی ایران در جام‌جهانی، در مسابقه نخست مقابل مراکش رنگ‌وبوی حماسی به‌خود گرفت اما امشب «فوتبال» از نمایشگرهای فضای باز پخش نمی‌شود.

پیش از شروع جام‌جهانی 2018روسیه شورای شهر تهران مصوبه پخش مسابقه‌های فوتبال در بعضی از اماکن شهر را اعلام کرد. هدف از این کار، افزایش نشاط و شادی میان شهروندان بود و حتی با پیگیری‌های محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی‌اجتماعی شورای شهر قرار شد برای نخستین‌بار خانواده‌ها فوتبال را در ورزشگاه غول‌پیکر آزادی و روی نمایشگر بزرگ تماشا کنند. البته با شروع جام‌جهانی استاندار تهران مخالفت خود را نسبت به نمایش فوتبال در فضای باز اعلام کرد؛ چنان‌که خانواده‌ها نتوانستند به‌صورت دسته‌جمعی در استادیوم آزادی مسابقه ایران و مراکش را تماشا کنند.

با وجود این، در روز مسابقه ایران و مراکش بعضی بوستان‌ها ازجمله بوستان نهج‌البلاغه با پخش فوتبال دلِ هزاران نفر را در تهران شاد کردند. این اتفاق با موفقیت بزرگ تیم ملی همراه شد تا شهر تهران شبِ خاطره‌انگیزی را پشت سر بگذارد؛ چنان‌که برخی از نمایندگان مجلس مانند الیاس حضرتی، محمد صادقی و قاسم میرزایی از اکران فوتبال در فضای باز بوستان نهج‌البلاغه تقدیر کردند. در شورای شهر تهران نیز مرتضی الویری، رئیس شورای‌عالی استان‌ها در توییتی نوشت: «یکی از کارهای مهم مدیریت شهری، تقویت روحیه شادابی سالم در مردم است. افتتاح سینما روباز بوستان نهج‌البلاغه در منطقه 2شهرداری تهران اقدامی شجاعانه و قابل تقدیر است. بیش از 4هزار نفر از شهروندان در فضایی سالم و نشاط‌آفرین به تماشای بازی تیم ملی در جام‌جهانی نشستند.» حق‌شناس، حسن رسولی، ناهید خداکرمی و زهرا نژادبهرام دیگر اعضای شورا نیز نسبت به این موضوع واکنش مثبت نشان دادند.

سینما روباز این بوستان در پارکینگ شرقی فاز یک تعبیه شده بود و با اینکه انتظار می‌رفت امشب نیز از خانواده‌ها در مسابقه ایران و اسپانیا میزبانی کند، خبر از حذف فوتبال در فضای باز به میان آمد. یکی از مسئولان فضای سبز شهرداری منطقه2 تهران درباره این موضوع به همشهری می‌گوید:‌ «پخش فوتبال امروز در بوستان نهج‌البلاغه منتفی است. یعنی ما اجازه پخش بازی‌ها را در این بوستان نداریم و به همین دلیل خانواده‌ها هم نمی‌توانند برای تماشای بازی ایران و اسپانیا به بوستان نهج‌البلاغه مراجعه کنند.» او دلیل این تصمیم را بعد از گذراندن یک تجربه گرانبها در شبِ مسابقه ایران و مراکش با تماشای دسته‌جمعی خانواده‌ها در بوستان نهج‌البلاغه چنین عنوان می‌کند: «اماکن نسبت به این مسئله ایراد گرفت و برای همین، امروز هیچ برنامه‌ای برای پخش فوتبال‌جام‌جهانی در این بوستان نخواهیم داشت.»

 به این ترتیب و بعد از مخالفت با پخش فوتبال در فضای باز به‌نظر می‌رسد امروز شهرداری بانی چنین برنامه‌ای در تهران نخواهد بود. گرچه مجموعه تفریحی «بام‌لند» تهران که به بخش خصوصی واگذار شده، شامل چنین محدودیتی نمی‌شود. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران درباره بحث پخش فوتبال در مکان‌های عمومی عنوان می‌کند: «درست است که شورا و شهرداری چنین درخواستی دارند اما لازم است که مجموعه عوامل تصمیم بگیرند. ما در این بحث باید به سمت توافق با بقیه تصمیم‌گیران برویم اما حل این موضوع نیازمند توافق تمام تصمیم‌گیران است. من فکر می‌کنم باید به سمت گفت‌وگوهای بیشتر برویم. این یک تجمع است و از نظر استانداری نیاز به مجوز دارد. به‌طور مشخص در حال بررسی بحث دریافت هزینه در مکان‌هایی هستیم که فوتبال پخش می‌شود.»

با توجه به تعداد بازی‌های تیم ملی در جام‌جهانی به‌نظر می‌رسد فرصت چندانی برای رسیدگی به پخش فوتبال در فضای باز وجود نداشته باشد. با وجود این، در سینماها و برج میلاد امکان تماشای مسابقه ایران و اسپانیا همراه با خانواده وجود دارد و علاقه‌مندان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید