• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 25 فروردین 1403
کد مطلب : 222155
+
-

نظارت بر تاکسی‌ها با دوربین‌های مکانیزه شهری

نظارت بر تاکسی‌ها با دوربین‌های مکانیزه شهری

تهران در سال 1403 برنامه‌های زیادی برای توسعه حمل‌ونقل دارد که یکی از مهم‌ترین آنها برقی‌سازی‌ است. سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران راه‌اندازی سامانه تاکسی آنلاین را یکی از برنامه‌های این سازمان در سال جدید اعلام کرد.
به‌گزارش همشهری، شادی مالکی درباره برنامه‌های این سازمان در سال جدید با بیان اینکه کنترل و نظارت هوشمند تاکسی‌ها و همچنین مسئله تاکسی‌های آنلاین در اولویت اقدامات قرار دارد، گفت: در مورد نظارت هوشمند طبق قراردادی که با شرکت کنترل ترافیک منعقد شده، از دوربین‌های مکانیزه شهری برای نظارت و کنترل عملکرد تاکسی‌ها استفاده خواهد شد.
او با بیان اینکه در مورد تاکسیرانی آنلاین نیز باید از طریق ایجاد یک پلتفرم برای نصب روی گوشی‌های همراه اقدام شود، گفت: «برقی‌سازی‌ تاکسی‌ها» یکی دیگر از برنامه‌های تحولی شهرداری تهران است؛ به‌گونه‌ای که با توجه به قرارداد منعقدشده با شرکت‌های چینی قرار است امسال ۲۵هزار تاکسی سدان، ۱۰هزار تاکسی ون و ۲۵۰۰تاکسی ویژه برقی برای شهر تهران در نظر گرفته شود.
مالکی با اشاره به اینکه در اسفند سال گذشته تعدادی از خودروهای برقی به‌عنوان نمونه رونمایی شدند و مراحل مربوط به گرفتن پلاک آنها در حال انجام است، گفت: مسئله قابل توجه این است که تعدادی تاکسی برقی نیز از سوی دولت و وزارت صمت برای شهر تهران درنظر گرفته شده است. به‌عبارت دیگر درمجموع تعداد تاکسی‌های برقی که شهرداری و دولت برای شهر تهران در نظر گرفته‌اند، حدودا با تعداد تاکسی‌های فعال شهر تهران در شرایط فعلی برابری می‌کند.
او در پاسخ به این سوال که تاکسی‌های برقی در چه مسیرهایی استفاده می‌شوند، گفت: اولویت به‌کارگیری خودروهای برقی با مسیرهایی است که ترافیک و آلودگی هوای بیشتری دارند؛ پس ایستگاه‌ها، پایانه‌ها و مسیرهای پرتردد همچون فرودگاه‌ها، بازارهای بزرگ و اصلی شهر در اولویت‌اند که البته هنوز جزئیات آن مشخص نیست؛ اما قطعا می‌توان به کاهش آلودگی هوای شهر با ورود تاکسی‌های برقی امیدوار بود.
مالکی بیان کرد: ۴شرکت خودروساز خودروهای برقی خود را معرفی کرده‌اند، توافقنامه‌ها امضا شده و تعدادی تاکسی نیز رونمایی شده است، اما همه آنها در انتظار پلاک‌گذاری‌اند. بعد از نصب پلاک «ت» فعالیت این خودروها در خطوط تعیین‌شده آغاز خواهد شد. مالکی افزود: بخشی از این تاکسی‌ها در قالب «شرکت مالکی» راهبری می‌شوند و بر تعداد کنونی تاکسی‌های شهر تهران افزوده خواهد شد؛ اما بخش دیگر این تاکسی‌ها جایگزین تاکسی‌های فرسوده کنونی خواهند شد. سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: مدل‌های مالی نحوه بهره‌برداری از تاکسی‌ها در کمیته‌های تخصصی در دست بررسی است و به محض نصب پلاک «ت» مدل‌های مشارکتی آنها نیز اعلام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید