• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16932
+
-

خودروهای حساس در سرعت بالا

خودروهای حساس در سرعت بالا

سرعت تنها چیزی است که شما هنگام فشار دادن پدال گاز احساس می‌کنید اما در همین لحظات، ماشین شما در شرایط کاملا متفاوت و البته ویژه‌ای قرار دارد که شما متوجه آن نیستید؛ شرایطی که درک آن حتما در نوع رانندگی شما تأثیر خواهد داشت؛ چراکه خواهید دید در سرعت بالا نه‌تنها حفظ سرمایه شما به لحظات محدود می‌شود بلکه مویی که به جان شما بسته است نیز باریک‌تر خواهد شد.

خودروی تحت فشار

هرقدر سرعت ماشین بالا برود فشار روی قطعات خودرو بیشتر می‌شود که این امر، روندی تصاعدی دارد. اگر سرعت ‌شما از ۵۰کیلومتر به ۱۰۰کیلومتر افزایش پیدا کند، فشار بر قطعات بیشتر از دو برابر خواهد بود. براساس قوانین فیزیک، اندازه حرکت خودرو تابعی از جرم خودرو و سرعت آن است، در نتیجه هرقدر سرعت خودرو بالا برود اندازه حرکت هم بالا می‌رود؛ از این‌رو نیروی مقاومت خودرو باید خیلی بیشتر باشد تا بتواند خودرو را متوقف کند.

بالا رفتن حساسیت

طبیعتا یک خودرو از قوانین فیزیک تبعیت می‌کند، پس هر‌قدر سرعت خودرو بالا‌تر برود فرمان ماشین، سیستم‌های تعلیق، قطعات اهرم‌بندی جلو، قطعات دوار و سیستم ترمز و البته کلیه قطعاتی که دچار فشار هستند به‌علت تحمل فشار مضاعف بسیار حساس می‌شوند؛ از این‌رو کوچک‌ترین حرکتی تمام اجزا را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ به‌خصوص فرمان ماشین که اگر به‌خوبی کنترل نشود بدنه خودرو را به‌راحتی منحرف می‌کند.

اهمیت عقربه سرعت‌سنج

اگر به سرعت‌سنج ماشین خود نگاه کنید می‌بینید که محدوده سرعت خاصی را برای شما تعیین کرده است. شاید شما عقربه سرعت‌سنج را به عدد بیشتر از حد تعیین شده هم برسانید اما این اندازه تعیین شده با توجه به تحمل قطعات خودروی شما در برابر نیرویی است که هنگام حرکت با سرعتی مشخص به آن وارد می‌شود؛ یعنی اگر ۱۲۰کیلومتر در ساعت بیشترین مقدار تعیین‌شده برای سرعت ماشین شماست، به این معنی است که خودروسازان با امتحان قطعات خودروی شما به این نتیجه رسیده‌اند که این قطعات، بیشتر از نیرویی را که با سرعت ۱۲۰کیلومتر بر ساعت به آنها وارد می‌شود نمی‌توانند تحمل کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید