• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 1 اسفند 1402
کد مطلب : 218929
+
-

‌ دمای ایران بالا می‌رود

‌ دمای ایران بالا می‌رود

پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد تا پایان هفته در نوار شرقی کشور، وزش شدید باد، گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود و روند افزایش دما به‌صورت نسبی در کشور رخ می‌دهد. بارش‌های پراکنده تا روز جمعه‌(4اسفند) ادامه دارد. کارشناس هواشناسی کشور با اعلام این خبر به همشهری گفت: «بارش باران و برف و وزش باد شدید روز گذشته‌(30بهمن) در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، ارتفاعات سمنان و اصفهان بود و در ارتفاعات نیز برف بارید. این شرایط امروز، سه‌شنبه (اول اسفند) در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز و اصفهان ادامه دارد.» فریبا گودرزی افزود: «در برخی ‌مناطق استان‌های یزد، کرمان و خراسان جنوبی بارش پراکنده رخ می‌دهد.» تنگه هرمز، دریای عمان و خلیج‌فارس تا روز چهارشنبه (2اسفند)
مواج است.

رکورد سرما
روز گذشته ایستگاه توچال در تهران در رقابت با تخت‌سلیمان در استان آذربایجان غربی سردترین منطقه کشور اعلام شد. اینطور که کارشناس سازمان هواشناسی به همشهری می‌گوید: «دمای ایستگاه توچال 15درجه زیر صفر و تخت‌سلیمان 10درجه زیر صفر گزارش شده‌است.»
فریبا گودرزی می‌افزاید: «آبعلی در استان تهران، لاله‌زار در استان کرمان و شهرستانک در استان البرز 9درجه زیر صفر را تجربه کردند.»  برای گرم‌ترین منطقه کشور نیز در آخرین‌ماه سال باید به استان سیستان و بلوچستان سر بزنیم. راسک، زرآباد و قصر قند در استان سیستان و بلوچستان دمای 30درجه را از سر می‌گذرانند.

برف نیم‌متری در گلستان
در کنار همه استان‌هایی که باران و برف را تجربه کردند، تجربه گلستان خواندنی‌تر بود. درست در آستانه آخرین ‌ماه زمستان، مدیرکل هواشناسی گلستان اعلام کرد که همزمان با اوج فعالیت سامانه بارشی از روز جمعه تاکنون بارش حدود ۵۰‌سانتی‌متر برف در ایستگاه هواشناسی کیارام گالیکش ثبت شد و بیشترین میزان بارندگی هم با ۱۰۴.۴‌میلی‌متر مربوط به ایستگاه لوه این شهرستان بود. امان‌محمد کمالی اظهار کرد: از ابتدای فعالیت سامانه بارشی در روز جمعه تاکنون بارندگی خوب و مؤثری در همه مناطق گلستان گزارش شد که بیشترین آن مربوط به شرق استان است. وی افزود: بیشترین بارندگی در این مدت بعد از ایستگاه لوه گالیکش در ایستگاه‌های هواشناسی آب‌پران این شهرستان با ۹۹‌میلی‌متر، توسکاچال مینودشت با ۹۳.۵‌میلی‌متر، رامیان با ۸۵‌میلی‌متر و آزادشهر با ۷۶‌میلی‌متر بود.
مدیرکل هواشناسی گلستان ادامه داد: با توجه به افت محسوس دما و سرمای هوا همچنان شاهد بارش برف در برخی مناطق استان هستیم که بیشترین آن بعد از ایستگاه کیارام در ایستگاه فارسیان فرهنگ گالیکش با ۴۳‌سانتی‌متر، قلعه‌قافه مینودشت با ۳۵‌سانتی‌متر، توسکاچال این شهرستان با ۳۲‌سانتی‌متر و گلیداغ مراوه‌تپه با ۲۰‌سانتی‌متر گزارش شده است.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید