• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 20 مهر 1399
کد مطلب : 112700
+
-

درددل ساکنان محله جمهوری با همشهری محله و پاسخ مسئولان

4 مشکل، 4 پاسخ

4 مشکل، 4 پاسخ

فاطمه عسگری‌نیا

  محله جمهوری از آن محله‌های تاریخی و قدیمی ‌تهران است که مردم این شهر خاطرات زیادی با آن دارند؛ محله‌ای که می‌توان ردپای معماری غرب را در دهه‌های 1300 و 1310 در دوره رضاشاه و بعد‌ها در دوره محمدرضا شاه بر ساختمان‌هایش دید. این ساختمان‌ها که امروز کهنه شده‌اند، حکایت روزهای خوش تهران قدیم را برایمان روایت ‌می‌کند. محله جمهوری به واسطه موقعیت جغرافیایی و مرکزیتی که دارد این روزها مسیر‌‌‌ تردد خیلی از شهروندان است و بافت مسکونی آن مانند دیگر محله‌های منطقه 11 به یک بافت نسبتاً ریزدانه‌ و فرسوده تبدیل شده است. 



حوالی مسجد میثم سرعتگیر ‌می‌خواهد
مسجد میثم در محله جمهوری یکی از مساجد پر اقبال مردم برای اقامه نمازجماعت است. «محمد کبیری» از اهالی محله در گفت‌وگو با همشهری ‌می‌گوید: «بیشتر نمازگزاران این مسجد افراد سالمند و سالخورده محله‌اند. همین مسئله باعث شده تا این افراد هنگام عبور از خیابان با مشکلاتی روبه‌رو باشند، چراکه در نزدیکی مسجد هیچ سرعتگیری برای کاهش سرعت خودروهای عبوری وجود ندارد. اگر مسئولان بتوانند زمینه نصب این سرعتگیرها را در نزدیکی مسجد فراهم کنند، کمتر شاهد حوادث و اتفاقات تلخ در این محدوده خواهیم بود.»

 شهردار ناحیه 3/جزیره ترافیکی پاسخگوست
«فرشاد داودی» شهردار ناحیه 3 منطقه 11 در پاسخ به مشکل مطرح شده از سوی مردم ‌می‌گوید: «ما قبل از مسجد خیابان باستان را داریم؛ خیابانی که به مثابه یک جزیره ترافیکی در محله عمل ‌می‌کند. ایجاد جزیره ترافیکی معمولاً در خیابان‌هایی با عرض زیاد اجرا ‌می‌شود. ما هم همین طرح را در خیابان باستان که عرض زیادی دارد، اجرا کردیم تا‌‌‌ تردد مردم آسان باشد. جزیره ترافیکی خیابان باستان خودبه‌خود موجب کاهش سرعت ماشین‌ها و باعث ‌می‌شود که دیگر در محله نیازی به نصب سرعتگیر نداشته باشیم.»



برای اتوبوس‌ها فکری کنید
یکی از ویژگی‌های ورودی خیابان جمهوری از سمت میدان جمهوری، ایستادن زنجیره‌ای اتوبوس‌های شهری در 2 طرف خیابان است؛ موضوعی که سال‌هاست مورد اعتراض شهروندان به‌خصوص کاسبان محله است. «کاظم حاتمی» ‌یکی از کاسبان خیابان جمهوری در این‌باره ‌می‌گوید: «از صبح تا شب صدای این اتوبوس‌ها و آلودگی ناشی از فعالیتشان را باید تحمل کنیم. هرقدر هم پیگیر انتقال ایستگاه‌های آنها ‌می‌شویم، راه به جایی نمی‌بریم.»
او با بیان اینکه تمام خطوط اتوبوسرانی یک پایانه مبدأ و مقصد دارد جز خط بهارستان – جمهوری، ‌می‌گوید: «خیابان جمهوری یکی از خیابان‌های قدیمی‌ شهر است. در حالی که ایستادن اتوبوس‌ها پشت سر هم نمای این خیابان را زشت کرده است.»

 شورایار محله/وعده‌ای که اجرا نمی‌شود
دبیر شورایاری محله جمهوری هم بر گلایه‌های شهروندان مهر تأیید ‌می‌زند و ‌می‌گوید: «موضوع اتوبوس‌های خط جمهوری‌ـ بهارستان را بارها و بارها از طریق شورای‌شهر پیگیر شده‌ایم. قرار بود در راستای رفع این مشکل خط اتوبوسرانی جمهوری ‌ـ بهارستان به ELZ تبدیل شود، اما این وعده که سال‌هاست داده ‌می‌شود، تحقق نیافته و ما همچنان چشم‌انتظاریم.» فلاحی ادامه ‌می‌دهد: «در زمینه تاکسی‌های فعال در این خط هم با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم. ورودی خیابان جمهوری از میدان جمهوری همواره به خاطر فعالیت تاکسی‌ها و خودروهای شخصی مسافرکش بار ترافیکی سنگینی دارد و این مسئله مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده است. ایستگاه تاکسی خیابان جمهوری نه محل استقرار مشخصی دارد و نه سرپناهی برای راننده‌ها. این درهم‌ریختگی‌ها چهره خیابان را زشت کرده است. به‌طور جدی این مسئله را از سوی مسئولان شهری ناحیه و منطقه پیگیری می‌کنیم.»


از پروژه‌های کوچک‌مقیاس محله خبری نداریم
«علی ابراهیمی» ‌یکی دیگر از شهروندان محله جمهوری با اشاره به بافت متراکم این محله و اظهارات مسئولان شهری مبنی بر اینکه امکان توسعه فضاهای تفریحی و رفاهی در محله وجود ندارد، ‌می‌گوید: «چند وقتی است صحبت از از پروژه‌های کوچک‌مقیاس در محله‌های مختلف ‌می‌شود، اما ما هنوز خبر نداریم در محله جمهوری قراراست چه اتفاقی واقع شود. اگر مطلع شویم حداقل ‌می‌توانیم در خصوص اجرای این پروژه‌ها مطالبه‌گری ‌‌کنیم تا مردم محله هرچه زودتر شاهد بهره‌برداری از آنها باشند.»

 شورایار محله/پروژه‌های کوچک‌مقیاس را معرفی کرده‌ایم
دبیر شورایاری محله جمهوری در این‌باره ‌می‌گوید: «اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس فرصتی برای تحقق مطالبات خرد محلی است و ما نیز در این بخش با شناسایی نیازهای محله کوشیده‌ایم تا پروژه‌هایی را به شهرداری مرکز معرفی کنیم که عموم شهروندان ساکن در محله به آنها به اجماع رسیده‌اند.» 
«مهدی فلاحی» ‌می‌افزاید: «مرکز تقاطع خیابان‌های ارومیه و اوستا به‌عنوان محل مکث در محله ما انتخاب شده که در قالب پروژه‌های کوچک‌مقیاس جداره‌سازی، آرام‌سازی محدوده، نورپردازی و نصب المان شهری اجرا خواهد شد.»


در مورد طرح کاپ توجیه نیستیم
درست است منطقه 11 جزء مناطق پایلوت اجرای طرح کاپ نیست، اما اجرای داوطلبانه این طرح از سوی شورایاران محله‌های مختلف در حال پیگیری است. زمزمه‌های اجرای این طرح هم به گوش خیلی از شهروندان ساکن در محله جمهوری رسیده و حتی نگرانی‌هایی را هم در این‌باره برای آنها ایجاد کرده است. «مریم خدابنده‌لو» یکی از شهروندان محله جمهوری، در این‌باره ‌می‌گوید: «قرار است با اجرای طرح کاپ تمام سطل‌های مکانیزه مستقر در ابتدای هر کوچه را جمع‌آوری کنند. قطعاً با جمع‌آوری این سطل‌ها محله‌ها از زباله آکنده ‌می‌شود. ما نگران این موضوع هستیم. تهران جمعیت زیادی دارد و نمی‌توان انتظار داشت تمام شهروندان قانون 9 شب را برای بیرون قرار دادن زباله‌ها رعایت کنند. کارشکنی 10 نفر هم ‌می‌تواند کابوسی از تجمیع زباله‌ها در خیابان خلق کند.»

 شورایاری محله/ما هم موافق نیستیم
دبیر شورایاری محله جمهوری هم با انتقاد از اجرای این طرح ‌می‌گوید: «به نظر من اجرای این طرح بازگشت ما به 15 سال قبل است. به جای این کار باید به سمت استفاده از تکنولوژی پیشرفته حرکت کنیم، دستگاه‌های کمپوست خانگی را مهمان خانه‌ها کنیم و به سمت اتفاق‌های خوب حرکت کنیم نه اینکه عقبگرد کنیم.»
برخلاف نظر شهروندان و شورایاران محله جمهوری، «کوروش خرد» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه11، ‌می‌گوید: «مردم باید با تعامل و همکاری با شهرداری منطقه موجب اجرای موفق طرح کاپ در محله‌های خود شوند. ما این طرح را به‌صورت پایلوت در تعدادی از محله‌های منطقه 11 شروع کرده‌ایم و نتایج خوبی هم همراه داشته است. قطعاً اجرای هر طرح جدیدی به دلیل ناآشنایی مردم با مزایای آن در ابتدا همراه با جبهه‌گیری‌هایی است، اما وقتی نتایج طرح مشخص ‌شود، مردم استقبال خواهند کرد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید