• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 15 فروردین 1403
کد مطلب : 221466
+
-

تصور اشتباه درباره شایع‌ترین مشکل نوزادان

اولین موارد و نشانه‌های بیماری‌های شایع در نوزادان از هفته سوم به بعد از تولد، با زورزدن‌های شیرخواران هنگام دفع مدفوع مشخص می‌شود و خانواده‌ها به‌اشتباه فکر می‌کنند این مورد یبوست است. امیرحسین حسینی، فوق تخصص گوارش کودکان، درباره این تصور اشتباه خانواده‌ها بیان می‌کند: زورزدن کودکان برای دفع مدفوع مساله‌ای شایع است که حتی تا ۶ماهگی نیز ممکن است ادامه داشته باشد. البته زورزدن‌ها نباید با علامت‌های دیگری مثل توقف تنفس، کبودی لب‌ها، حمله‌های تشنجی، سرفه، استفراغ‌های خونی، صفراوی و جهنده همراه باشند.
به گفته این پزشک چنانچه زورزدن کودک با مشکلاتی که در بالا ذکر شد همراه نباشد، به‌خودی‌خود بعد از مدت کوتاهی برطرف خواهد شد؛ اما مشکل اینجاست که برخی خانواده‌ها اقدامات خودسرانه برای کاهش علامت‌های هنگام دفع در نوزادان انجام می‌دهند که نباید انجام شود.
عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه شروع درمان خودسرانه یبوست برای نوزادان هیچ توجیهی ندارد، عنوان می‌کند: زورزدن نوزاد هنگام دفع، بیماری و نیازمند مداخله درمانی نیست. استفاده از داروهای درمان یبوست هم برای کودکان کمتر از یک سال ممنوع است. والدین برای اطمینان از سلامت دستگاه گوارش کودک بهتر است پیش از هر اقدام خودسرانه‌ای با پزشک متخصص مشورت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید