• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 16 اسفند 1402
کد مطلب : 220187
+
-

رفع مشکل ۹۰درصد قراردادهای بلاتکلیف گذشته

معاون شهردار تهران در نشستی خبری به تشریح دخل و خرج شهرداری تهران پرداخت

گزارش
رفع مشکل ۹۰درصد قراردادهای بلاتکلیف گذشته

فرخنده رفائی-روزنامه‌نگار

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به رشد چشمگیر روند تحقق بودجه شهرداری گفت: بودجه شهرداری را ظرف 6ماه از 12به37همت رساندیم.
به‌گزارش همشهری، لطف‌الله فروزنده در نشستی خبری که روز گذشته برگزار شد، با اشاره به تامین بخش عمده منابع مالی شهرداری تهران توسط خود این نهاد گفت: شهرداری نهادی است که از بودجه عمومی استفاده نمی‌کند و باید بتواند منابع مالی مورد نیاز خود را فراهم کند.

روند رو به رشد تحقق بودجه
فروزنده درباره روند رو به رشد شهرداری در تحقق بودجه گفت: از آغاز فعالیت مدیریت شهری جدید شاهد تحولی جدی در زمینه تحقق بودجه بودیم به‌نحوی که در همان نیمه دوم سال۱۴۰۰، ۳۷همت از منابع بودجه شهرداری تامین شد؛ این اتفاق در حالی رقم خورد که میزان تحقق بودجه در نیمه نخست سال۱۴۰۰، تنها ۱۲همت بود. سال۱۴۰۱ با تامین حدود ۸۰همت شاهد تحقق ۱۳۷درصدی بودجه شهرداری تهران بودیم. امسال نیز بودجه مصوب شورای اسلامی شهر تهران در دی‌ماه محقق شد و برای نخستین بار در تاریخ مدیریت شهری لایحه متمم بودجه را تا سقف تامین منابع ۱۰۴همت به شورا دادیم.

خودتأمینی 80درصد نیاز مالی شهرداری
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، شهرسازی، مولد‌سازی‌ و کمک دولت در قالب ارزش افزوده را منابع اصلی تامین مالی شهرداری عنوان کرد و گفت: ۸۰درصد منابع مالی شهرداری باید توسط خودش تامین شود. فروزنده افزود: در سال۱۴۰۲ رشد بودجه‌ای خوبی داشتیم. امسال در پایان دی، بودجه مصوب شورا را محقق و متمم را ارائه کردیم. این متمم به‌دلیل آن است که در حوزه شهرسازی گشایش ایجاد شده است و بافت فرسوده‌ای که قفل شده بود را با حمایت‌های مختلف فعال کردیم.

صدور ۸۰درصد پروانه ساخت برای بافت فرسوده
فروزنده با بیان اینکه ۸۰درصد پروانه‌های صادر شده برای بافت‌های فرسوده است، به تلاش و برنامه‌ریزی شهرداری برای ایجاد ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: بخش دیگری از منابع مالی مورد نیاز در حوزه مولدسازی بود که در این حوزه خام فروشی نداشتیم بلکه به وسیله آن بسیاری از بدهی‌های شهرداری تهران به بانک‌ها را با املاکی که در اختیار داشتیم تهاتر کردیم. او افزود: از طریق بارگذاری این املاک برای پرداخت دیون اقدام کردیم، ۱۷۰میلیارد تومان بابت دیون پرداخت شده و ۴۰میلیارد تومان دیگر باید پرداخت شود.

تسهیلات بانک شهر برای توسعه حمل‌ونقل عمومی
معاون شهردار تهران همچنین به تسویه بخشی از بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها گفت: ‌نزدیک به ۱۷۰همت از بدهی شهرداری به بانک‌ها احصا شده که با تسویه آن توانستیم از بانک‌ها برای پیشبرد پروژه‌های توسعه حمل‌ونقلی تسهیلات بگیریم. او، بانک شهر را بزرگ‌ترین حامی شهرداری دانست و افزود: تاکنون ۱۰هزار میلیارد تومان به این بانک پرداخت شده و برای سال آینده ۲۰هزار میلیارد تومان دیگر را تسویه می‌کنیم. فروزنده از اعلام آمادگی بانک شهر برای تامین بخشی از هزینه‌های توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت اشاره کرد و افزود: به‌دنبال این هستیم که بدهی‌ها را تسویه کنیم تا برای توسعه حمل‌ونقل عمومی تسهیلات بگیریم.

حل مشکل ۹۰درصد قراردادهای شهرداری
معاون شهردار تهران با اشاره به عوارض به‌عنوان یکی از منابع تامین مالی شهرداری گفت: روزی که وارد شهرداری شدیم حدود ۵۰پروژه سرمایه‌گذاری بلاتکلیف داشتیم اما امروز مشکل ۹۰درصد قراردادها حل شده است و ۱۰هزار میلیارد تومان از این محل منابع دریافت و برای پروژه‌های عمرانی و حمل‌ونقل تزریق کردیم.

۱۵۰هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم
فروزنده درباره طلب شهرداری از دولت، بیان کرد: طلب ما از دولت در بخش‌های مختلف است که یکی مربوط به سهم دولت در حمل‌ونقل است، دیگری مربوط به سهم عوارض دستگاه‌های دولتی است. در نهایت تمام این موارد احصا شده و درحال حاضر ۱۵۰هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم و به آنها اعلام کردیم و حاضر هستیم تهاتر کنیم و در فرایند بررسی است که خوشبختانه در قانون بودجه و برنامه توسعه این‌ مورد لحاظ شده است.

2/5میلیون یورو برای برقی‌سازی‌ حمل‌ونقل عمومی
فروزنده در پاسخ به سؤال همشهری درباره بودجه‌ای که برای برقی‌سازی‌ حمل‌ونقل عمومی درنظر گرفته شده است، گفت: برقی‌سازی راهبرد اصلی مدیریت شهری تهران و در یک نگاه کلی‌تر دولت برای مبارزه با آلودگی هواست و نزدیک به 5/2  میلیون یورو نیز ظرفیت مالی برای ‌واردات ۲۵۰۰ اتوبوس برقی، ۲۷هزارو۵۰۰ تـاکــســـــی، ون و موتورسیکلت برقی درنظر گرفته شده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید