• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 20 مرداد 1399
کد مطلب : 107247
+
-

خیز ۱۵۰میلیون دلاری گیتس برای واکسن ۳‌دلاری

بنیانگذار مایکروسافت پیش‌بینی کرده که همه‌گیری کووید-۱۹ در کشورهای ثروتمند پایان سال۲۰۲۱ و در کشورهای در حال توسعه سال۲۰۲۲ است

دانش
خیز ۱۵۰میلیون دلاری گیتس برای واکسن ۳‌دلاری

بسیاری از مردم جهان منتظر شنیدن حرف‌ها و خبرهای خوش‌بینانه از «بیل گیتس» درباره پاندمی ویروس کرونا هستند، اما کمتر کسی به آنچه او ثروتش را صرف آن می‌کند، توجه می‌کند. به گزارش ووکس، هدف گیتس به گفته خودش توانمندسازی سایر نقاط جهان برای دریافت واکسن ویروس کرونای موردنیاز در سال آینده است.
به گزارش وایرد گیتس اخیرا گفته بود او و بنیادش 150میلیون دلار برای توزیع واکسن نهایی ویروس کرونا در برخی از فقیرترین کشورهای جهان هزینه می‌کنند. این یکی از بزرگ‌ترین تعهدات مالی برای مقابله با ویروس کرونا تا به امروز از سوی گیتس به‌عنوان ثروتمندترین فرد جهان است.
بنیاد گیتس این پول را به مؤسسه Serum، بزرگ‌ترین تولید‌کننده واکسن‌ها در سطح جهان برای تولید 100میلیون دوز که هزینه هر کدام تقریبا 3دلار است، واگذار می‌کند. او در 2دهه گذشته یکی از مهم‌ترین رهبران تولید واکسن بوده است و 4میلیارد دلار برای تلاش جهانی در جهت تولید واکسن موسوم به Gavi هزینه کرده است.
این میلیاردر نگرانی‌های عمیقی از احتمال پایان شیوع ویروس کرونا در کشورهای ثروتمند جهان و ویرانی کشورهای فقیر به واسطه عدم‌توانایی در پرداختن به درمان و خرید واکسن دارد. گیتس جایی دیگر در مصاحبه با بلومبرگ با تأکید بر اینکه روی شرکت‌های واکسن‌سازی‌ با توسعه مقرون به صرفه مانند مواردی که توسط شرکت‌های دارویی AstraZeneca و
 Novavax پیگیری می‌شود، تمرکز دارد، گفت: تلاش ما این است تا اطمینان حاصل کنیم شیوع را فقط در کشورهای ثروتمند پایان نمی‌دهیم. کاری که گیتس اساسا انجام می‌دهد استفاده از حساب بانکی خود برای تعیین «سقف قیمت» برای واکسن‌هایی است که توسط این دو شرکت ساخته می‌شود. Serum در حال آماده‌سازی‌ برای تولید این واکسن‌ها برای هند است و 91 کشور فقیر یا با درآمد متوسط را نیز تحت پوشش می‌گیرد.بنیاد گیتس اکنون در مجموع 500میلیون دلار برای مقابله با این بیماری تعهد کرده است؛ هرچند 150میلیون دلاری که اعلام شد از نظر فنی وام قابل بخشش است. بخشی از برنامه‌های بنیاد برای تلقیح جهانی واکسن بستگی به این دارد که کدام واکسن در پایان بیشترین محافظت را در برابر بیماری کووید-19 ایجاد می‌کند. صنعت واکسن متعهد شده است که سود خود را از واکسن‌های کووید-19پایین نگه دارد.

پیش‌بینی گیتس از پایان پاندمی کرونا
بیل گیتس معتقد است همه‌گیری کرونا همچنان در کل جهان ادامه خواهد داشت، ولی کشورهای در حال توسعه بیشتر با آن درگیر خواهند بود. او زمان پایان این همه‌گیری در کشورهای ثروتمند را پایان سال۲۰۲۱ پیش‌بینی کرد.
او تست‌های کنونی واکسن کرونا در آمریکا را آشغال و زباله خوانده و می‌گوید: تعداد بالای مبتلایان کرونا در آمریکا به‌خاطر نبود رویه‌های مناسب تست و ردیابی بیماران است. به عقیده او، مقاومت مردم در برابر استفاده از ماسک نیز وضعیت را بدتر کرده است. گیتس گفت: پایان کرونا با جبر جغرافیایی گره خورده و کشورهای ثروتمند مانند آمریکا زودتر از دیگران به این پاندمی پایان خواهند داد. او گفت: نوآوری‌ها در زمینه تشخیص، درمان‌های جدید و واکسن‌ها خیره‌کننده است و بر همین اساس می‌توانم بگویم کشورهای ثروتمند تا پایان سال۲۰۲۱ به این بیماری پایان خواهند داد. این اتفاق برای کشورهای در حال توسعه تا پایان سال۲۰۲۲ طول می‌کشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید