• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 8 مرداد 1399
کد مطلب : 106191
+
-

بسکتبال؛ پیش‌ به سوی لیگ متمرکز

فدراسیون بسکتبال امروز با حضور نمایندگان باشگاه‌ها درباره شیوه برگزاری مسابقات لیگ تصمیم می‌گیرد

لیلی خرسند

طبق اعلام فدراسیون بسکتبال امروز قرار است جلسه‌ای با حضور مدیران عامل و مالکان باشگاه‌ها برگزار و درباره شیوه برگزاری لیگ تصمیم گرفته شود. فدراسیون پیش از این خبر داده بود لیگ را از اول مهر آغاز می‌کند اما در این مدت، صحبتی از روش برگزاری نشده بود.
در حال حاضر بعضی از کشورها لیگ‌‌های بسکتبال را آغاز کرده‌اند و پیشنهاد بعضی‌ها این است که ایران هم با الگوبرداری از این کشورها، مسابقات را برگزار کند اما آیا ایران این امکانات را دارد که مثل این کشورها هتل قرق کند و هفته‌ای دو بار از بازیکنان تست کرونا بگیرد؟
هادی عامری، سرپرست تیم شیمیدر معتقد است که لیگ باید متمرکز برگزار شود. او پروتکل‌های بهداشتی را که آلمان برای برگزاری لیگ در نظر گرفته است، می‌پسندد. عامری به همشهری می‌گوید: «چین، آلمان، اسپانیا و ... لیگ را شروع کرده‌اند. NBA هم روزهای آینده دوباره مسابقات را از سر می‌گیرد. ما باید از روش‌هایی که این کشورها برای برگزاری لیگ دارند، الگو بگیریم.» اصلی‌ترین برنامه این است که این کشورها لیگ را متمرکز برگزار می‌کنند. به گفته عامری در آلمان سه چهار روز قبل از شروع مسابقه تیم‌ها به هتل می‌روند. در هتل فقط تیم‌ها اجازه اسکان دارند، تعداد کارکنان هتل هم محدود است. آزمایشگاه در هتل مستقر است و از بازیکنان تست می‌گیرند. هر تیم هم یک مامور دارد که مدام تب، ضربان قلب و میزان اکسیژن خون بازیکنان را کنترل می‌کند. بازیکنان اجازه دارند فقط در هتل یا سالن مسابقات حضور داشته باشند. در اتوبوس مخصوص بازیکنان و رختکن باید فاصله اجتماعی رعایت شود. بازیکنان بعد بازی اجازه گرفتن دوش را ندارند. اما آیا می‌شود همه این شرایط را در لیگ ایران رعایت کرد؟
عامری خیلی امیدوار نیست: «فدراسیون در نظر دارد لیگ را با 18-17 تیم برگزار کند. همه این تیم‌ها باید دو سه روز یک بار تست بدهند. قیمت هر تست در ایران 700 هزار تومان است. هر تیم 20 نفر هم داشته باشد، هفته‌ای 120 میلیون باید پول تست بدهد و در کل سال هزینه تست به  800 - 700 میلیون تومان هم می‌رسد. تیمی که با یک میلیارد تومان بسته شده، این امکان را ندارد.»
مصطفی هاشمی که سال قبل در تیم مهرام سرمربی بود، برگزاری متمرکز لیگ را قبول دارد، اما الگوبرداری از کشورهای دیگر را امکان‌پذیر نمی‌داند: «ما باید خودمان را با شرایط جامعه وفق بدهیم. زیرساخت‌ها و شرایط اقتصادی جامعه اجازه نمی‌دهد ما از کشورهای دیگر الگوبرداری کنیم، این الگوبرداری می‌تواند ما را به بیراهه ببرد. من نه به عنوان بسکتبالیست و نه به عنوان فردی از جامعه ورزشی که به عنوان یکی از افراد جامعه موافق برگزاری لیگ هستم. چرا که کرونا مردم را افسرده کرده و آنها نیاز به سرگرمی دارند و هیچ چیز به اندازه ورزش و تماشای مسابقات نمی‌تواند آنها را شاداب کند. اما درمورد شیوه برگزاری هم این باشگاه‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند. به هر حال آنها سرمایه‌گذار اصلی هستند و به منفعت و سرمایه‌شان فکر می‌کنند. تنها راه برگزاری هم این که بازی‌های متمرکز در چند مرحله و بدون تماشاگر انجام شود تا افرادی که درگیر مسابقات هستند، کمتر در معرض خطر باشند.»
بعضی از بازیکنان و حتی مربیان گفته‌اند که برای حفظ سلامتی‌شان حاضر نیستند در لیگ باشند. هاشمی درباره آنها می‌گوید: «بعضی‌ها می‌گویند لیگ را برگزار نکنیم چون امکان دارد بمیریم. هر لحظه ممکن است ما بمیریم. بازیکن یا مربی‌ اگر نمی‌خواهد در لیگ باشد، نباشد. امسال کار نکند و دستمزد نگیرد ولی اگر مسئولان برگزاری لیگ اجازه قانونی بدهند، ایراد ندارد بقیه افرادی که می‌خواهند لیگ را برگزار کنند.»
فدراسیون بسکتبال امروز با نمایندگان باشگاه‌ها جلسه دارد ولی مشخص نکرده ستاد مبارزه با کرونا، نظر مشخصی درباره برگزاری لیگ بسکتبال دارد یا نه.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید