• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 5 خرداد 1402
کد مطلب : 192008
+
-

فروش متمرکز بلیت هواپیما

چهره روز
فروش متمرکز بلیت هواپیما

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی از طراحی یک پلتفرم متمرکز برای عرضه بلیت هواپیما خبر داده است که می‌تواند با حذف شبکه‌های چندلایه و غیررسمی فروش بلیت، امکان تخلف از قیمت‌های مصوب را برطرف کند. ازآنجا ‌که بذرپاش معتقد است عرضه بلیت هواپیما نه‌تنها کم نشده، بلکه افزایش نیز داشته، با راه‌اندازی این پلتفرم متمرکز در سازمان هواپیمایی کشوری، باید همه متقاضیان بتوانند بلیت موردنیاز خود را به قیمت رسمی و دولتی خریداری کنند. وزیر راه و شهرسازی در مورد کمیابی و گرانی بلیت هواپیما، این موضوع را ناشی از توزیع بلیت در شبکه‌های غیررسمی و گرانفروشی سوداگران به مردم می‌داند. به گفته او کسانی که آبروی صنعت هوایی کشور را به بازی می‌گیرند و به آن اجحاف می‌کنند، باید به دستگاه قضایی معرفی شوند.
براساس اظهارات متولی حوزه حمل‌ونقل، تعدادی از ایرلاین‌های کشور به‌ویژه ایرلاین‌های بزرگ، سقف قیمت تعیین شده را برای فروش بلیت، رعایت می‌کنند و ظرفیت خود را نیز در سایت رسمی به فروش می‌رسانند؛ اما ایرلاین‌های دیگر، بلیت را به عوامل فروش می‌دهند که آنها هم بلیت‌ها را در شبکه‌های مختلف چندلایه عرضه می‌کنند و به همین دلیل گرانفروشی می‌شود.
از این‌رو‌‌ اگر خود شرکت هواپیمایی به گرانفروشی اقدام کند، مستقیماً به تعزیرات معرفی می‌شود که شده است؛‌‌ عوامل فروش و لایه‌های بعدی به بهانه‌های مختلف گرانفروشی کنند هم لغو مجوزشان در دستور کار قرار می‌گیرد و هم به مراجع رسمی قضایی
معرفی می‌شوند.
البته ایرلاین‌ها از سال 1398تاکنون پیگیر افزایش قیمت بلیت هستند؛ اما هیچ پاسخ روشنی نگرفته‌اند و هیچ روی خوشی هم به آنها نشان داده نشده است؛ ازاین‌رو می‌توانند در مظان اتهام برای گرانفروشی بلیت قرار گیرند؛ اما این گرانفروشی برخلاف آنچه برخی می‌گویند، نمی‌تواند از محل کاهش عرضه باشد.
بررسی آمارهای نوروزی نشان می‌دهد در این دوره باوجود کمیابی و گرانی بلیت هواپیما، تعداد پروازها و تعداد مسافران هوایی رشد داشته است. در این میان، فروش بلیت از طریق شبکه‌های غیررسمی و چندلایه، گرچه می‌تواند ایرلاین‌ها را از دخالت مستقیم در بازار تبرئه کند؛ اما آنها عرضه‌کننده اولیه بلیت به این شبکه‌های غیررسمی هستند و با ورود آنها به پلتفرم متمرکز، دستشان برای عرضه غیررسمی بسته می‌شود. سؤال اصلی این است: آیا ایرلاین‌هایی که تاکنون به جای فروش بلیت در سایت خود، آن را به شبکه‌های غیررسمی گرانفروش‌ها می‌دادند، حاضر به فعالیت در پلتفرم متمرکز هستند؟‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید