• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 10054
+
-

ساخت سبزترین شهر مدرن جهان بدون سوخت فسیلی

نروژ در حال کار روی طرح احداث شهری جدید است که در آن، هیچ انرژی فسیلی تولید نمی‌شود

شهر هوشمند
ساخت سبزترین شهر مدرن جهان بدون سوخت فسیلی

نروژ برنامه ساخت سبزترین شهر جهان را کلید زده که قرار است تا حدود 30سال دیگر به سرانجام برسد. این شهر که کنار فرودگاه اسلو احداث می‌شود، می‌تواند به جز خودش، انرژی چند شهر کوچک اطراف را نیز تا حدودی تأمین کند. گفته می‌شود در ساخت این شهر حتی یک درصد هم از سوخت‌های فسیلی استفاده نخواهد شد.

 

 

ساده‌ترین روش‌ها برای سبز شدن


توجه به محیط‌زیست در نگاه اول ایده بزرگی به‌نظر می‌رسد اما دست‌کم ایده‌های اولیه مربوط به آن، خیلی ساده هستند. برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، این شهر و ترمینال کنارش از چوب‌های طبیعی و سنگ‌هایی ساخته می‌شود که در جنگل‌های اطراف قرار دارند. پنجره‌ها طوری قرار گرفته‌اند که از حداکثر نور ورودی روز بهره بگیرند و نور خورشید هم بخشی از انرژی الکتریکی‌شان را تأمین کند. بخشی از انرژی الکتریکی مورد نیاز هم با آب شدن برف‌هایی که در مخازن بزرگ نگهداری می‌شوند، تأمین می‌شود. توماس استوک، مدیر شرکت «هاپتیک آرشیتکتس» که بخش عمده ساخت این شهرک را برعهده گرفته می‌گوید، تأکید اصلی ما این است که شهروندان بتوانند به‌صورت پیاده در شهر تردد کنند. به‌خصوص مرکز شهر طوری طراحی شده که برای رفتن از یک اداره یا مرکز تفریحی به جای دیگری نیاز به استفاده از خودرو یا وسایل نقلیه برقی نباشد.»

 

 

تولید انرژی، بیشتر از نیاز


شهر سبز فرودگاهی اسلو قرار است بیشتر از میزان موردنیازش انرژی تولید کند. انرژی مضاعف تولید شده به شهرهای اطراف فرستاده می‌شود تا در هزینه‌های آنها صرفه‌جویی کند. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد، شهر فرودگاهی قرار است انرژی محدوده 1000هکتار از اطرافش را تأمین کند. حمل‌ونقل در شهر هم با سیستم ترابری برقی و خودران امکان‌پذیر است. مراکز تفریحی، پارک عمومی، رستوران، مرکز گردهمایی، اداره، هتل، رستوران و... نیز در این شهر مشغول کار خواهند شد. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد دست‌کم 23هزار نفر در این شهر کوچک مشغول کار هستند و زمانی که ساخت شهر در سال 2050به‌طور کامل به پایان برسد، این میزان دست‌کم دو برابر خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید