• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192133
+
-

اعدام‌های خیابانی در آمریکا بدون دادگاه، بدون محاکمه!

غرب در حالی به قصاص اغتشاشگران در ایران اعتراض می‌کند که پلیس آمریکا درطول 12‌ماه، حدود 1100نفر را به قتل رسانده است

گزارش1
اعدام‌های خیابانی در آمریکا بدون دادگاه، بدون محاکمه!

رضا کامرانی- روزنامه‌نگار

همزمان با گزارش‌هایی که این روزها از سوی نهادهای حقوق بشری درباره کشورهای مختلف دنیا منتشر می‌شود، نام یک کشور کمتر در این گزارش‌ها دیده می‌شود که آن نام آمریکاست. با وجود بالا بودن تعداد قتل‌هایی که از سوی پلیس آمریکا در طول سال انجام می‌شود و به‌رغم آنکه مجازات اعدام در این کشور همچنان پابرجاست، اما تاکنون به‌ندرت گزارش‌های انتقادی درباره وضعیت حقوق بشر آمریکا منتشر شده است. این در حالی است که آمریکا در طول اغتشاشات سال گذشته کشورمان، تمام قدرت سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای خود را به میدان آورد و تمام‌قد در کنار آشوبگران و اغتشاشگران ایران ایستاد. به این ترتیب که زمانی که دستگاه قضایی کشورمان حکم اعدام اغتشاشگران محارب را صادر می‌کند، مقامات آمریکایی اعم از وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی این کشور، فرد یا افراد اعدام شده را «معترض» و اعدام را یک «اقدام تشدیدکننده وحشتناک» توصیف می‌کنند. کافی است به آمار توحش پلیس و دستگاه قضایی این کشور نگاهی ‌انداخته شود تا معلوم شود کدام دولت وحشی است و نیروهای پلیس کدام دولت، بدون تشکیل دادگاه، مردم را به بهانه‌های مختلف مثل عبور از چراغ قرمز یا راهنما نزدن به قتل می‌رسانند و غالبا هم تبرئه می‌شوند.

  1085قتل توسط پلیس طی 12ماه
واشنگتن‌پست در گزارشی درباره آمار قتل‌ها از سوی پلیس آمریکا نوشته است که طی 12‌ماه جاری حداقل 1085نفر به ضرب گلوله پلیس آمریکا جان خود را از دست داده‌اند. براساس این گزارش تحلیلی، پلیس در آمریکا سالانه بیش از هزارنفر را می‌کشد. این در حالی است که آمار کشته‌شدگان توسط پلیس آمریکا تاکنون به‌صورت دقیق از سوی اف‌بی‌آی ارائه نشده و تحقیقات واشنگتن‌پست نتیجه‌گیری کرده است که «تعداد تیراندازی‌های مرگبار پلیس آمریکا کمتر از نصف میزان واقعی اعلام می‌شود و این اختلاف آماری در سال‌های اخیر بیشتر نیز شده است، تا جایی که در سال2021، تنها یک‌سوم از تیراندازی‌های مرگبار پلیس در پایگاه داده‌های اف‌بی‌آی منتشر شد.»

  اعدام به جرم عبور از چراغ قرمز
گزارش تحقیقی دیگری که از سوی «نیویورک‌تایمز» در آبان‌ماه۱۴۰۰ منتشر شده نشان می‌دهد نیروهای پلیس کشوری که اعدام جنایتکاران و قمه‌کشان در ایران را وحشیانه می‌خواند به‌خاطر جرائم بسیار عادی‌ای مثل عبور از چراغ قرمز، راهنما نزدن یا سرعت غیرمجاز صدها نفر را طی ۵سال گذشته کشته‌اند. در گزارش این روزنامه آمریکایی آمده: «بیش از ۴۰۰شهروند توسط پلیس در این کشور طی ۵سال اخیر کشته شده‌اند. پلیس به‌خاطر جرائمی مانند عبور از خط‌ممتد، سرعت غیرمجاز، حمل قوطی‌های بازشده نوشیدنی الکلی در ماشین، عبور از چراغ قرمز، راهنما نزدن و مواردی مثل اینها به جان این راننده‌ها افتاده و آنها را کشته است... این راننده‌ها، نه اسلحه گرم حمل می‌کردند و نه اسلحه سرد و نه حتی تحت پیگرد قانونی بودند. نکته تکان‌دهنده گزارش نیویورک‌تایمز این است که بیشتر افسرانی که این قتل‌ها را مرتکب شده‌اند، مصونیت داشته و تحت پیگرد قرار نگرفته‌اند و تنها ۵نفر از آنها محکوم شده‌اند.

  ثبت نشدن نیمی از قتل‌های پلیس آمریکا
با وجود سکوت مجامع حقوق بشری درباره کشته شدن شهروندان آمریکایی به‌دست پلیس این کشور، اما رسانه‌ها طی چند سال گذشته با تمرکز بیشتری این موضوع را دنبال کرده‌اند. مجله معتبر انگلیسی‌زبان «لنست» که در حوزه پزشکی مرجع بسیاری از تحقیقات است، در گزارش مفصلی که در اکتبر2021 منتشر کرد، این مسئله را تأیید کرد و نوشت که بیش از نیمی از قتل‌های پلیس آمریکا در گزارش‌های رسمی وارد نشده است. در این گزارش همچنین گفته شده که در یک دوره مطالعه 40ساله  (2019-1980)، سیاهپوستان آمریکایی 3.5برابر بیشتر از آمریکایی‌های سفیدپوست در معرض خطر مرگ ناشی از خشونت پلیس بوده‌اند.

  چشم‌انداز بدتر در 2023
آمارها نشان می‌دهند که در سال2022 روند قتل‌ها توسط پلیس آمریکا شدت گرفته و پلیس بیشترین تعداد افراد را در این سال کشته است. بدتر آنکه جدیدترین آمار درباره تعداد قتل‌های صورت‌گرفته به‌دست پلیس آمریکا در سال2023 نشان می‌دهد طی کمتر از 5‌ماه گذشته، حداقل 344نفر توسط پلیس آمریکا کشته شده‌اند. این آمار هیچ کاهشی را در مقایسه با سال قبل از آن، یعنی سال2022 نشان نمی‌دهد و سناریوی بدتری از عملکرد پلیس آمریکا را در سال‌جاری ارائه می‌دهد.

  منوی باز اعدام از اتاق گاز تا صندلی برقی
نه‌فقط قتل‌های صورت‌گرفته توسط پلیس آمریکا از سوی مراجع رسمی حقوق بشری نادیده گرفته می‌شود، بلکه با وجود آنکه آمریکا میزبان خشونت‌بارترین روش‌های اعدام است، اما درباره روش‌های اعدام در آمریکا نیز تا‌کنون انتقاد کمتری صورت گرفته است. در قانون مجازات آمریکا حلق‌آویز کردن، برق‌گرفتگی، اتاق گاز، جوخه اعدام و تزریق سم ازجمله روش‌های اعدام قانونی عنوان شده است. دادگاه عالی فدرال آمریکا هرگز هیچ‌کدام از این روش‌ها را برای اجرای اعدام مغایر قانون اساسی تشخیص نداده است اگرچه برخی از روش‌ها توسط دادگاه‌های ایالتی اجرا نمی‌شوند. براساس گزارش وب سایت  deathpenaltyinfo، تزریق مواد سمی متداول‌ترین روش اعدام در آمریکاست.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید