05
پنج شنبه 21 مرداد 1400
شماره 8291
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

زیبایان درجست‌وجوی سعادتند!

یادداشت
کرونا اینجا غایب است، دست‌ات را به من بده، مهتاب امشب و آفتاب فردا منتظر توست خانم چهارفصل که می‌خواهی آرزوهایت را به باد بسپاری!
ویژه
محرم امسال هم آغاز شده است؛ درحالی‌که موج پنجم کرونا با شدت پیشتازی می‌کند. برنامه‌هایی که هیئات مذهبی و تشکل‌های دینی برای فرا رسیدن محرم امسال تدارک دیده‌اند نیز متأثر از این قضیه بوده است.
یک روز در هفته، در یکی از روزهای مردادی، قرار بود که خبرنگاران و اصحاب رسانه در محفلی، با رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گرد‌هم‌آیند.
این دوسال کرونایی را بگذارید کنار. همه‌‌چیز محرم این دوسال تحت‌تأثیر شیوع این ویروس عجیب‌وغریب بود و است.
در این روزهای عزاداری سالار شهیدان که تمام شهرها سیاهپوش می‌شود، هر یک از افراد به طریقی به‌دنبال آن هستند که دین خود را نسبت به‌ ماه محرم ادا کنند. در این میان بعضی از افراد قصد دارند که با توزیع نذری این کار را انجام دهند.
حسن روح‌الامین که خالق بخشی از نقش‌ها و تصویرهای به‌شدت دیده‌شده مربوط به عاشورا و محرم و مصادیق امروزین مرتبط با آن است؛ مثل همان تابلوی شهید حججی که به‌شدت مورد‌استقبال قرار گرفت و تم اصلی آن، نگاه عاشورایی بود.
در شماره‌های گذشته، مقدمه و فصل اول و بخشی از فصل دوم کتاب «در پی آن نغمه؛ موسیقی من، زندگی من» را، که گفت‌وگوی الساندرو د روزا با انیو مورریکونه است، منتشر کرده‌ایم. در این شماره، بخش دوم فصل دوم این گفت‌وگو را منتشر می‌کنیم.
گفت‌وگو با پروانه معصومی به بهانه حضورش در سریالی ویژه‌ ماه محرم

خودم را به امام حسین ع سپردم

نشستن پای صحبت‌های بازیگری چون پروانه معصومی حس خوبی به آدم می‌دهد.
حادثه بزرگ شاعر بزرگ می‌طلبد

حادثه بزرگ شاعر بزرگ می‌طلبد

عبدالجبار کاکایی نه فقط برای عاشقان شعر و ادبیات که برای همه نامی آشنا دارد؛ شاعر و ترانه‌سرای معاصر که بسیاری از تیتراژهای برنامه‌های تلویزیونی، کار اوست، با بسیاری از خوانندگان سرشناس کشورمان نیز همکاری کرده است.
امام حسین ع ریسمان هویت ماست
امام حسین ع ریسمان هویت ماست
مهدی قزلی، نویسنده است و پژوهشگر و شناخته‌ترین آثاری که در کارنامه ادبی او ثبت شده در دسته ادبیات عاشورایی جا می‌گیرد.
شیخ طائفه طبق نقل شیخ شهرآشوب نوشته است: علت واقعی پیدایش سنت اربعین حسینی را مراسم تدفین سرهای شهدای کربلا توسط امام‌زین‌العابدینع و برپایی سوگواری و عزاداری و تجدید‌خاطره مصایب جانسوز عاشورا می‌دانند.

عزاداری مجازی در سال کرونایی

ماه عزای سالار شهیدان ع دوباره از راه رسید و در و دیوار شهر سیاه‌پوش شده، این دومین سال است که کرونا مهمان ناخوانده شده و هنوز سایه‌ بیماری کنار نرفته است.

جلوه‌های عاشقی

جنگ بود یا قحطی، روزگار آسایش بود یا سختی، در مرزهای ایران هرگز عزاداری برای سالار شهیدان ع تعطیل نشده است.

تابلوهای عزادار

هنرمند، بنده احساس و شور و الهام است. به همین دلیل است که هنرمندان، غالبا از وقایعی که شورمندانه و احساسی و حماسی هستند، تأثیر بسیاری می‌پذیرند. چنین است که وقایعی از این دست، ماندگاری بیشتری در تاریخ پیدا می‌کنند؛ چرا که شور و احساس و حماسه پنهان در آنها، باعث شده تا راه به دنیا هنر پیدا کنند و برای همیشه ماندگار شوند.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
یکی از آلبوم‌های موسیقی خاص‌ماه محرم، آلبوم «وداع» حسام‌الدین سراج است. این آلبوم که در واقع یک سوگواره موسیقایی قدیمی است، سال 1382به همت مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شد و آهنگسازی قطعه‌های آن توسط سیدمحمد میرزمانی انجام شده است.
کرونا هست، هیئت‌های عزاداری محرم محدود شده‌اند اما مردم عزادار حسینی همچنان با رعایت پروتکل‌ها سعی می‌کنند مجالس‌شان را در عزای دردانه پیامبر خاتم برپا کنند.
شعر آیینی، شعر محرمی، شعر عاشورایی و... عبارت‌هایی است که به‌خصوص این روزها زیاد درباره آنها می‌شنویم. موضوع شعر آیینی به‌ویژه در سال‌های اخیر به یکی از بحث‌برانگیزترین و پرمناقشه‌ترین موضوعات‌ماه محرم تبدیل شده است. اینکه اساسا قلمرو شعر آیینی کجاست؟