• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 21 مرداد 1400
کد مطلب : 137980
+
-

سرآشپز این هفته ۳ دستور ویژه برای پذیرایی در ‌ماه‌محرم دارد

طعم خوش نذری‌ها

طعم خوش نذری‌ها

سحر  غفوری

در این روزهای عزاداری سالار شهیدان که تمام شهرها سیاهپوش می‌شود، هر یک از افراد به طریقی به‌دنبال آن هستند که دین خود را نسبت به‌ ماه محرم ادا کنند. در این میان بعضی از افراد قصد دارند که با توزیع نذری این کار را انجام دهند. چه نذری بهتر از اینکه خودمان آن را در خانه با شور و عشق به اهل‌بیت(ع) تهیه کنیم. برای تهیه نذری‌های خوشمزه، آشپز این هفته پیشنهادهای خاص و خوشمزه‌ای برای شما دارد. منیژه خوشناملو، آشپز ۳۴ ساله‌ای است که از نوجوانی، علاقه زیادی به آشپزی داشته و از همان زمان مشغول به آزمون و خطا در این زمینه شده است. او که تبحر زیادی در پخت شیرینی و انواع نان دارد، به‌مدت 8سال است که در فضای مجازی، آموزش دستور ‌غذا و انواع شیرینی و نان را به‌صورت رایگان در دسترس علاقه‌مندان و مخاطبان خود قرار می‌دهد. با ما همراه باشید تا در این ایام سوگواری سالار شهیدان، با چند دستور دسر مجلسی و نذری آشنا شوید.

شله‌زرد ژلاتینی

شله‌زرد از دسرهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است و همیشه پای ثابت محافل ایرانی بوده و در مناسبت‌های مذهبی مورد توجه ایرانیان قرار می‌گیرد. قرار است در ادامه شما را با طرز تهیه یک شله‌زرد خوش‌ظاهر و خوش‌طعم آشنا کنیم. این دستور برای تعداد ۱۰۰نفر در ظرف‌های کوچک نذری، درنظر گرفته شده است.

مواد لازم
  برنج: 3کیلو و 500گرم
  شکر: ۶کیلو
  کره: ۳۰۰ گرم
  خلال بادام: ۲۵۰گرم
  زعفران دم‌کرده: به مقدار کافی
  گلاب: یک و نیم پیمانه
  پودر ژلاتین: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه
اول برنج را از شب قبل خیس کنید و داخل آن یک لیوان گلاب بریزید تا حین خیس‌خوردن عطر گلاب بگیرد. زعفران، هل و چوب‌دارچین را هم دم کنید و کنار بگذارید. سپس برنج را با ۴ یا ۵ برابر آب روی شعله زیاد قرار دهید تا برنج باز شود. سپس زعفران را اضافه کنید تا شله‌زرد رنگ و لعاب خوبی به‌خود بگیرد. بعد شکر را اضافه کنید و به هم‌زدن ادامه دهید تا خوب مخلوط شود. توجه داشته باشید که برای درست‌کردن شله‌زرد باید شکر را درست بعد از وارفتن و باز‌شدن برنج به آن اضافه کنید. درصورتی که برنج هنوز به خوبی پخت نشده باشد و شکر را اضافه کنید، مرحله پخت برنج کامل نخواهد شد. برای جلوگیری از ته گرفتن برنج بعد از اضافه‌کردن شکر باید تا حدود ۱۵دقیقه مدام شله‌زرد را هم بزنید. در آخر هم گلاب و کره را اضافه کنید و اجازه دهید تا جا بیفتد. اضافه کردن کره به شله‌زرد از ترک خوردن آن بعد از سرد‌شدن، جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید شله‌زرد را به‌صورت قالبی در بیاورید داخل یک ظرف یک قاشق غذاخوری ژلاتین را با 2قاشق شله‌زرد درحال جوش مخلوط کنید و بعد شله‌زرد ژلاتینی را داخل یک کاسه شله‌زرد بریزید و هم بزنید. سپس شله‌زرد را داخل قالب بریزید و برای ۳ الی ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا به‌خوبی خود را گرفته و آماده شود.
نکته اول: درصورت استفاده از برنج نیم‌دانه در طرز تهیه شله‌زرد مجلسی می‌توانید تنها ۲ تا ۳ ساعت زودتر برنج را خیس دهید. زیرا این برنج‌ها بسیار سریع‌تر از برنج کامل و معمولی باز می‌شوند و لازم نیست یک روز زودتر خیس بخورند.
نکته دوم: بهترین هل برای شله‌‌زرد هل سفید است که مخصوص شیرینی‌پزی است. هل را بکوبید و به روش بن‌ماری و به‌صورت غیر‌مستقیم و با بخار آب دم کنید.
نکته سوم: برای شله‌زرد قالبی چون از پودر‌ ژلاتین استفاده می‌کنیم بهتر است شله‌زرد را کمی شیرین‌تر درست ‌کنیم.

توپک خرمای مجلسی

خرما در انواع مختلف از خوراکی‌های همیشگی سفره‌های ایرانی در مناسک و مناسبت‌های مختلف است. توپک خرمای مجلسی، ترکیب خرمای کوبیده شده و انواع مغزها و طعم‌های مورد نظر است که ظاهر جذاب و زیبایی دارد که هم برای کودکان و هم بزرگسالان دلچسب خواهد بود. از این خرما در مجلس عزاداری امام‌حسین(ع) و سفره‌های نذری فراوان استفاده می‌شود.

مواد لازم
  خرما: نصف بسته
  کره: ۲۵ گرم
  بیسکوئیت پتی‌بور: یک بسته
  دارچین: نصف قاشق چایخوری
  زنجبیل: نصف قاشق چایخوری
  کنجد و نارگیل: به میزان کافی

طرز تهیه
در ابتدا نصف بسته خرما را چند دقیقه در آب جوش بگذارید تا به‌راحتی پوست روی آن کنده و جدا شود. سپس هسته‌های خرما را در آورده و خرمای بدون هسته را به‌خوبی بکوبید تا یک‌دست و خمیری مانند شود. سپس، مایه خرما را روی حرارت کم قرار داده و با کره تفت دهید تا نرم شود. پس از طی این مرحله، یک بسته بیسکوئیت پتی‌بور ساده را آسیاب کنید تا ذرات ریز و پودرمانندی حاصل شود. سپس بیسکوئیت‌های خردشده را داخل مایه خرما بریزید و آنقدر هم بزنید تا مخلوط شود. پس از آن نصف قاشق چایخوری دارچین را با نصف قاشق چایخوری زنجبیل داخل مواد خرما بریزید و مخلوط کنید تا تفت بخورد و به موادتان عطر خوبی ببخشد. سپس شعله را خاموش کنید و اجازه دهید مواد خرما خنک شود. پس از اینکه مواد خنک شد، آنها را گلوله و در دست گرد کنید تا شکل بگیرد. می‌توانید داخل توپک‌ها را با انواع مغزها لذیذ‌تر کنید. پس از اینکه توپک‌های شما آماده شد، آنها را در پودر نارگیل و یا کنجد بغلتانید تا رنگی و زیبا شوند.
نکته: می‌توانید به جای بیسکوئیت پتی‌بور از ساقه طلایی یا دایجستیو شکلاتی استفاده کنید.

حلوا مجلسی

حلوا از لذیذترین دسرهای مناسب ایرانیان است که در انواع مختلفی پخته می‌شود. این دسر از سلامت بالایی برخوردار است و منبع غنی انرژی به‌حساب می‌آید. در ماه‌های محرم و صفر هم حلوا از نذری‌های مرسوم در ایران و کشورهای همسایه است. شما می‌توانید طبق این دستور یک حلوای مجلسی خوشمزه و دلچسب را تهیه کنید. به‌طور معمول حلوای نذری محرم با آرد گندم تهیه می‌شود ولی در دیگر نقاط جهان انواع حلوا با آرد ذرت یا هر نوع آرد دیگری تهیه می‌شود. ناگفته نماند حلوای هویج یکی از دسرهای محبوب در هندوستان است.

مواد لازم
مواد لازم برای شربت حلوا:
  شکر و آب (هر کدام): یک لیوان
  زعفران: نصف قاشق چایخوری
  پودر هل: یک قاشق چایخوری
مواد لازم برای حلوا:
  آرد گندم: ۲ لیوان
  روغن جامد: یک لیوان
  کره: ۱۰۰ گرم

طرز تهیه
ابتدا برای آماده‌کردن شربت حلوا، شکر و آب را مخلوط کرده و روی شعله قرار دهید تا بجوشد. سپس زعفران را اضافه کنید و هم بزنید. بعد از آن هم پودر هل را افزوده و ترکیب کنید. کمی که شربت جوشید، شعله را خاموش کرده و کنار بگذارید. حالا برای پخت حلوا، آرد را الک کنید و داخل تابه تفت دهید. در حدود ۱۵ دقیقه با شله کم تفت دهید تا خامی آرد گرفته شود. در این مرحله دوباره آرد را الک کنید تا یک‌دست و صاف شود. سپس روغن جامد و کره را داخل آرد بریزید و هم بزنید و با شعله کم حدود نیم‌ساعت تفت دهید. سپس آرد را از روی حرارت بردارید و شربت را که خنک شده است، کم کم به آرد اضافه کنید. بعد دوباره روی حرارت حدود ۵ دقیقه هم بزنید تا حلوا به روغن افتاده و خوش‌رنگ شود. پس از اینکه حلوای شما روغن انداخت یعنی آماده است و می‌توانید شعله را خاموش کرده و حلوا را در ظرف سرو کنید.
نکته: بعد از افزودن شربت نباید آرد را زیاد حرارت دهید این کار موجب خشک‌شدن بیش از حد حلوا می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید