• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 21 مرداد 1400
کد مطلب : 137979
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ وداع


یکی از آلبوم‌های موسیقی خاص‌ماه محرم، آلبوم «وداع» حسام‌الدین سراج است. این آلبوم که در واقع یک سوگواره موسیقایی قدیمی است، سال 1382به همت مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شد و آهنگسازی قطعه‌های آن توسط سیدمحمد میرزمانی انجام شده است. حسام‌الدین سراج، خواننده نام‌آشنای سبک موسیقی سنتی در این آلبوم در قالب دو مجموعه «وداع 1» و «وداع 2» 13قطعه خوانده است که «راز»، «آینه عشق و باده الست»، «یک دل و یک یار»، «سر حق»، «غریب آشنا»، «عاشق‌کشی و‌ساز مستی»، «دستانسرا»، «شوخ شیرین 1»،
«شوخ شیرین 2»، «وداع و پریشانی»، «غریبه» و «گریه خون» این قطعات هستند. در این آلبوم اصغر فردی به دکلمه برخی از اشعار پرداخته و شهرام رکوعی نیز همخوان حسام‌الدین سراج است.

خروش بحر

بعد از آلبوم وداع که جزو قدیمی‌ترین آلبوم‌های موسیقی عاشورایی به‌حساب می‌آید، علیرضا افتخاری هم در همان دهه 80آلبوم دیگری با نام «خروش بحر» منتشر کرد که محور این آلبوم هم واقعه عاشورا و کربلاست. این آلبوم سال 1386با 7قطعه به نام‌های «کاروان»، «سرو خدا»، «خروش بحر»، «فراق»، «وداع»، «بر بال ملائک» و «کیمیاگران» منتشر شد که دو تای آخر بی‌کلام است. آلبوم خروش بحر هم مانند آلبوم وداع توسط حوزه هنری منتشر شد و کار آهنگسازی قطعات آن را فردین کریم‌خاوری برعهده داشت. شاید برایتان جالب باشد بدانید این آلبوم که ترانه‌هایش از اشعار سعدی، محتشم کاشانی و مهجور اصفهانی انتخاب شده بود، چند سال بعد به‌دلیل استقبال مخاطبان دوباره در تیراژ 10هزار نسخه روانه بازار موسیقی شد.

گلچین

«دل آسمان خون چکان شد از این غم / زمین یکسر آتشفشان شد از این غم / نه فرصت که پیراهن تو ببویم / نه مرهم که بر دل گذارم...» این آهنگ احتمالا برای خیلی‌هایمان آشناست؛ این بخشی از قطعه موسیقی «فرصت بدرود» است که یکی از قطعات آلبوم «گلچین» محمد اصفهانی به‌حساب می‌آید. آلبوم گلچین ازجمله تولیدات موسیقی کشور برای‌ماه عزای امام حسین(ع) است که سال 1376منتشر شده و از این حیث، قدیمی‌ترین آلبوم موسیقی در این حوزه به‌حساب می‌آید. آهنگسازی و تنظیم قطعات این آلبوم کار فریدون شهبازیان، محمد میرزمانی، شهریار فریوسفی، علی بکان و مجید اخشابی است و اشعار این آلبوم از آثار حافظ، فریدون مشیری، قیصر امین‌پور، حسان، سهیل محمودی و سپیده کاشانی انتخاب شده است.

غریبانه

بی‌شک معروف‌ترین آلبوم موسیقی عاشورایی، آلبوم «غریبانه» غلام کویتی‌پور است که همه ما دست‌کم در حد یک قطعه هم که شده، با این اثر فاخر در این حوزه آشنایی داریم. این آلبوم که چند سال بعد بخش دوم آن هم به بازار موسیقی عرضه شد، با همکاری کویتی‌پور به‌عنوان خواننده و مجید رضازاده به‌عنوان آهنگساز شکل گرفت. غریبانه که سال 1382به بازار موسیقی عرضه شد، شامل 8قطعه به نام‌های «اسم اعظم»، «سنگ می‌بارد»، «غرق به خون»، «ملکوت»، «یاران چه غریبانه»، «رخصت دیدار»، «چنگ دل» و «گفتم کجا» است. بردیا کیارس، پدرام فریوسفی، ناصر رحیمی، امیر عبدالله، مسعود حبیبی، مجید رضازاده، علی‌اصغر مهدی، فریدون بیگدلی و مهدی صبور ازجمله نوازندگان این آلبوم ارزشمند در حوزه محرم و عاشورا به‌حساب می‌آیند.

مولای عشق

سال 1382یک آلبوم موسیقی دیگر هم به بازار موسیقی کشورمان عرضه شد که نامش «مولای عشق» بود. این آلبوم که کاری از علیرضا عصار است، با ترانه‌های مهدی شریفی و آهنگسازی فواد حجازی شکل گرفته و در ساخت آن از هنر نوازندگانی همچون خاچیک بابائیان، ارسلان کامکار، ابراهیم لطفی، مازیار ظهیرالدینی، نیما زاهدی، علیرضا خورشیدفر، پاشا هنجنی و فواد حجازی استفاده شده است. این آلبوم موسیقایی همانطور که از علیرضا عصار انتظار می‌رود سبکی حماسی و به تناسب موضوع حالتی حزن‌انگیز دارد و شامل 9قطعه به‌نام‌های «ورود کاروان به کربلا»، «خاک خونین»، «جنگ حضرت عباس(ع)»، «حسرت دینار»، «سجاده عشق»، «جنگ امام حسین(ع)»، «مولای عشق»، «خروج کاروان از کربلا» و «هجر یاران» است. گوش کردن تمام قطعات این آلبوم حدود 52دقیقه زمان نیاز دارد.

سلام آقا

دی‌ماه سال 1388یک آلبوم موسیقایی محرمی کاملا متفاوت به بازار موسیقی عرضه شد که نامش «سلام آقا» بود. می‌گوییم متفاوت چون در تهیه آن 4خواننده بنام کشورمان همکاری دارند. این آلبوم پاپ - مذهبی که تصویر دنیای هنر ناشر آن است، 10قطعه محرمی و عاشورایی دارد که توسط محمد علیزاده، رضا صادقی، مهدی یغمایی و محسن چاوشی خوانده شده‌اند. در این آلبوم منحصر به‌فرد محمد علیزاده 2قطعه «خدای احساس» و «حلالم کن» را خوانده است، رضا صادقی 2قطعه به‌نام‌های «مرثیه» و «امیر کائنات» دارد، محسن چاوشی با «ظهر عطش» و «غدیر خون» در تهیه این آلبوم مشارکت داشته و مهدی یغمایی 4قطعه به‌نام‌های «گل پرپر»، «ماه قبیله»، «شام غریبان» و «یا حسین» خوانده است.

آغاز روشنایی آینیه

در حوزه شعر هم آثار محرمی کم نداریم. نمونه‌اش کتاب شعر «آغاز روشنایی آینه» که یک ترکیب‌بند زیبا و بلند عاشورایی از سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر معاصر است. این کتاب 124صفحه‌ای را انتشارات «سوره مهر» سال 1388منتشر کرده است. در بخشی از این اثر زیبا می‌خوانیم: «می‌گریم از غمی که فزون‌تر ز عالم است / گر نعره برکشم ز گلوی فلک، کم است / پندارم آنکه پشت فلک نیز خم شود / زین غم که پشت عاطفه زان تا ابد خم است / یک نیزه از فرات حقیقت، فراتر است / آن سر که در تلاوت آیات محکم است». هم‌اکنون نسخه الکترونیکی این کتاب هم موجود است که می‌توانید آن را از طریق اپلیکیشن‌های کتابخوان تهیه کرده و در این روزها مطالعه کنید.

نامه‌های کوفی

«نامه‌های کوفی» عنوان یکی دیگر از کتاب‌های شعر عاشورایی است که آن را «سعید بیابانکی» سروده است. این کتاب که آن را هم انتشارات «سوره مهر» منتشر کرده، دارای 3بخش «خیزران»، «شب‌دنباله‌دار» و «نامه‌های کوفی» است که بیابانکی در سرودن این بخش‌های از قالب‌های شعری غزل، چارپاره و شعر سپید استفاده کرده است. این شاعر نام‌آشنای معاصر که بیشتر او را با اشعار طنزش می‌شناسیم، در این کتاب به انتقاد از افرادی که به دین و به‌خصوص ایام عاشورا بی‌اعتنا هستند پرداخته و همچنین سعی کرده به‌صورت کنایی، وضعیت امروز جامعه‌مان را به تصویر بکشد. در بخشی از این کتاب 36صفحه‌ای که سال 1391منتشر شده، می‌خوانیم:«جهان یکسره فریاد می‌شد اگر روضه‌خوان‌ها حرف‌هایت را می‌شمردند، نه زخم‌هایت را».

مجلس حر بن یزید

در میان کتاب‌های شعر محرمی، نامی هم از علی معلم دامغانی و کتاب شعر «مجلس حر بن یزید ریاحی» به چشم می‌آید. این شاعر توانمند معاصر در این کتاب که سال 1388به همت نشر «سوره مهر» منتشر شده، برای نخستین بار به سبک مجالس تعزیه، درباره مجلس حر بن یزید ریاحی سروده و ماجرای حر را از بدو تولد تا زمان شهادت برایمان بازگو می‌کند. این کتاب شامل 2بخش است که بررسی ماجراهای واقعه عاشورا از بعد از مرگ معاویه و به حکومت رسیدن یزید تا عاشورا و همچنین منظومه بلند حر بن یزید ریاحی را شامل می‌شود. در بخشی از واگویه‌های حر در این کتاب می‌خوانیم: «مرا مأمور کردستند / پس معذور کردستند / چشمان دلم را کور کردستند / و محروم از جمال نور کردستند».

شکوه تماشایی

محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آیینی ماست و در حوزه شعر عاشورایی، چندین و چند کتاب دارد. یکی از این آثار، کتاب «شکوه تماشایی» است؛ کتابی که سال 1387به چاپ رسیده و در واقع گزیده اشعار این شاعر معاصر است. در قسمتی از این کتاب که بخش اعظم آن به مدح امام حسین(ع) و یارانش و مرثیه‌های عاشورایی اختصاص دارد، می‌خوانیم: «کیست این مردی که رو در روی دنیا ایستاده / در دل دریای دشمن بی‌مهابا ایستاده / لرزه می‌افتد به جان خیل دشمن از خروشش / وز نهیبش قلب هستی، نبض دنیا ایستاده / از قیام کربلا این درس را آموخت باید: / ظلم را نتوان ز پا انداخت الا ایستاده / این پیام تک‌سوار ظهر عاشوراست یاران: / مرگ در فرهنگ ما زیباست اما ایستاده!»

ظهر روز دهم

«ظهر روز دهم» عنوان منظومه‌ای است که مرحوم قیصر امین‌پور آن را در سال 1364سروده و نخستین بار در سال 1373به چاپ رسیده است. این کتاب که ماجرای قهرمانی‌های حضرت قاسم(ع) را روایت می‌کند، کتابی برای گروه سنی کودک و نوجوان است که با زبانی ساده، واقعه عاشورا را برای مخاطبانش به تصویر می‌کشد. البته ذکر این نکته ضروری است که اگر چه این کتاب درواقع کتاب کودک به‌حساب می‌آید، اما آنقدر پرمغز است که مطالعه آن به همه گروه‌های سنی پیشنهاد می‌شود. به‌عنوان مثال این عبارت را که بخشی از کتاب است ببنید: «کودکی شور خدا در سر / با صدایی گرم و روشن / گفت: اینک من، یاوری دیگر / آسمان مات و زمین حیران / چشم‌ها از یکدگر پرسان: / کودک و میدان؟!»

همه آیینه‌ها

اگر به‌دنبال کتابی می‌گردید که دربرگیرنده گزیده شعرهای عاشورایی باشد، کتاب «همه آیینه‌ها» یکی از بهترین گزینه‌های پیش رویتان است. این کتاب که توسط سوره مهر منتشر شده و کاری از مهدی مظفری ساوجی است، 324صفحه دارد و در آن آثاری از قیصر امین‌پور، علیرضا بدیع، سعید بیابانکی، حبیب‌الله چایچیان (حسان)، حمید سبزواری، علیرضا قزوه، عبدالجبار کاکایی، محمدعلی مجاهدی (پروانه)، فاضل نظری و... گنجانده شده است. شعر «کسی بزرگ‌تر از امتحان ابراهیم» فاضل نظری یکی از اشعار منتشر شده در قالب این کتاب است: «کجاست یوسف مجروح پیرهن چاکم / که باد از دل صحرا می‌آورد بویش / کسی بزرگ‌تر از امتحان ابراهیم / کسی چنان که به مذبح برید چاقویش / نشسته است کنارش کسی که می‌گرید / کسی که دست گرفته به روی پهلویش».

نقاره

در این روزهای کرونایی که مراسم‌ماه محرم را هم تحت الشعاع قرار داده، یکی از بهترین راهکارهای مشارکت در مراسم عزای امام حسین(ع) و یارانش، عزاداری با اپلیکیشن‌های محرمی است. «نقاره» برنامه‌ای است که با شعار «همه مداحی‌ها روی گوشی شما» این امکان را به کاربرانش می‌دهد تا هزاران مداحی، مرثیه، نوحه و نوای عاشورایی را به‌صورت رایگان دانلود کنند. ضمن اینکه امکان ایجادفهرست پخش دلخواه و دنبال کردن سخنران یا مداح مورد علاقه نیز در این برنامه وجود دارد. راستی تا یادمان نرفته این نکته را هم اضافه کنیم که نقاره که تاکنون 2هزار بار دانلود شده، علاوه بر مداحی و مرثیه، بخش‌های دیگری ازجمله قرآن، نهج‌البلاغه، ادعیه، سخنرانی و... نیز دارد و به‌طور کلی تمام نیازهای مذهبی مخاطبانش را تامین می‌کند.

پخش زنده حرم

اگر دلتان هوای حرم مطهر امام حسین(ع) را کرده و در این روزهای کرونایی امکان زیارت حضرت برایتان مهیا نیست، می‌توانید با نصب برنامه «پخش زنده حرم امام حسین(ع)» دلتان را راهی کربلا کنید. این برنامه که هم‌اکنون با نظر حدود 3هزار و 500نفر، رتبه 4.4از 5را به‌دست آورده، کاری از گروه نرم‌افزاری پارساست و با پخش زنده اینترنتی ضریح، صحن و گنبد بارگاه حرم امام حسین(ع) به مخاطبانش خدماتی معنوی و ارزشمند ارائه می‌دهد. با نصب این برنامه علاوه بر اینکه می‌توانید چندین نما از حرم مطهر امام حسین(ع) را به‌صورت زنده و آنلاین تماشا کنید، می‌توانید از پخش زیارت عاشورا همراه ترجمه فارسی و همچنین مقالاتی درباره زندگینامه امام حسین(ع) بهره‌مند شوید.

خورشید نینوا

ذهن همه ما پر از سؤالاتی درباره قیام امام حسین(ع) و واقعه کربلاست؛ سؤالاتی که می‌توانیم پاسخ همه آنها را در اپلیکیشن «خورشید نینوا» پیدا کنیم. این برنامه معنوی که تاکنون 2هزار بار دانلود شده، محصول مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی «تبیان» است که با همکاری مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم به‌وجود آمده. در این برنامه به 200پرسش اساسی و شبهاتی که درباره واقعه عاشورا وجود دارد، پاسخ داده شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به دلایل اثبات واقعه کربلا و چرایی قیام امام حسین(ع) اشاره کرد. خورشید نینوا شامل 13بخش است که فلسفه و اهمیت قیام امام‌حسین(ع)، حوادث از مدینه تا کربلا، حوادث عاشورا و پس از آن و فلسفه و اهمیت عزاداری ازجمله آنهاست.

شماس شامی

اگر دنبال یک کتاب متفاوت عاشورایی هستید، کتاب «شماس شامی» را بخوانید. این کتاب که کاری از «مجید قیصری» است و آن را نشر «افق» در سال 1387 منتشر کرده، درواقع روایت تاریخی واقعه عاشورا در قالب داستان است. این کتاب که یک رمان تاریخی به حساب می‌آید، از زبان «شماس» که یک غیرمسلمان است، مطرح می‌شود و داستانی مربوط به سال 61 هجری قمری را روایت می‌کند. شماس خدمتکار و محافظ مخصوص «جالوت» از نوادگان حضرت داوود(ع) است. جالوت که به عنوان نماینده روم در شام حضور دارد، به حقانیت امام‌حسین (ع) 
پی می‌برد و در درگاه یزید، از قیام امام حسین (ع) دفاع می‌کند. همین باعث می‌شود که یزید برآشفته شده و به جلادانش دستور بدهد نماینده روم را به قتل برسانند.

نامیرا

می‌خواهید بدانید چه شد که بزرگان کوفه به نامیراترین مرد تاریخ و نوه پیامبرشان خیانت کردند، حتما کتاب «نامیرا» از صادق کرمیار را بخوانید. این کتاب کوفه پیش از کربلا را به تصویر می‌کشد و از فضای پر از شک و تردید این دیار صحبت می‌کند. این رمان که بر بستری از واقعیت بنا شده، ابتدا فیلمنامه‌ای 15قسمتی بود که با مراجعه به کتاب‌های مقاتل معتبر در اختیار صدا و سیما قرار گرفت اما چند سال بعد در سال1388 به شکل رمان منتشر شد. نامیرا درباره دختر و پسر جوانی است که بین سرداران بزرگ برای حمایت از امام‌حسین(ع) و یزید تردید دارند. به موازات ماجراهای کوفه، بحث‌ها و استدلال‌های طولانی هم بین آنها در می‌گیرد که در نهایت به حقانیت امام حسین(ع) پی می‌برند.

سقای آب و ادب

سیدمهدی شجاعی چندین کتاب عاشورایی و محرمی خوب دارد؛ از «پدر، عشق، پسر» بگیرید تا «آفتاب در حجاب» و «از دیار حبیب». اما شاید یکی از جدیدترین آثارش در این حوزه، «سقای آب و ادب» است. سیدمهدی شجاعی در رمان سقای آب و ادب، زندگی حضرت ابوالفضل(ع) را با روایتی شاعرانه توصیف می‌کند و در خلال داستان، ابعاد جدیدی از شخصیت حضرت عباس(ع) را به تصویر می‌کشد. این کتاب در 10فصل با نام‌های «عباس علی»، «عباس ام‌البنین»، «عباس عباس»، «عباس سکینه»، «عباس مواسات»، «عباس زینب»، «عباس حسین»، «عباس فرشتگان» و «عباس فاطمه» تنظیم شده که نویسنده در هر فصل سعی دارد بخشی از شخصیت حضرت ابوالفضل(ع) را به نمایش بگذارد. این کتاب به تازگی توسط نشر نیستان منتشر شده است.

محرمیان

واقعیت این است که افراد زیادی در واقعه کربلا حضور داشتند، اما اطلاعات ما از این افراد بسیار محدود است و نهایتا به اسم یا چگونگی شهادت چند نفر از آنها خلاصه می‌شود. اگر به‌دنبال راهی برای پی بردن به داستان تمام افراد کربلا هستید، اپلیکیشن «محرمیان» این راه را جلوی پایتان قرار داده است. این نرم‌افزار که یکی از کامل‌ترین برنامه‌ها در حوزه واقعه کربلاست، شامل زندگینامه تمامی شهدای کربلا باعنوان «115تن»، روزشمار محرم، روزشمار قیام، روزشمار زندگی امام‌حسین(ع)، زیارت‌ها و ادعیه‌های توصیه شده در این ماه، هجرت و فلسفه هجرت، اشعار حسینی، احادیث حسینی و... است. اما همانطور که گفته شد، اصلی‌ترین هدف این برنامه آشنایی مخاطبانش با داستان تمام افراد کربلاست که دریچه‌های جدیدی از این واقعه عظیم را پیش چشم‌تان می‌گشاید.

حدیث تیغ و عشق

مدت‌ها پیش رادیو معارف برنامه‌ای باعنوان «حدیث تیغ و عشق» داشت که در واقع یک نمایش رادیویی به‌حساب می‌آمد و در قالب آن، مباحث مختلف مربوط به قیام حسینی به شنوندگان ارائه می‌شد. خبر خوش اینکه تمام این نمایش‌های رادیویی در قالب یک اپلیکیشن با همین نام جمع‌آوری شده و همه مخاطبان می‌توانند به‌راحتی به این برنامه نمایش رادیویی منحصر به‌فرد دسترسی پیدا کنند. نمایش‌های شنیداری یاران اباعبدالله الحسین(ع) شامل 12قطعه به نام‌های حضرت ابوالفضل(ع)، مسلم بن عقیل(ع)، حر، حبیب بن‌مظاهر، وهب بن‌جناج کلبی و... است که با گوش به آنها می‌توانید خودتان را میهمان داستان زندگی پاک‌ترین و آزاده‌ترین آدم‌های کره زمین کنید و از جزئیات واقعه کربلا بیشتر مطلع شوید.

محرم آنلاین

«محرم آنلاین» که یکی دیگر از اپلیکیشن‌های محرمی و عاشورایی است، در این روزهای کرونایی که کمتر مجال شرکت در مراسم عزای پسر فاطمه(س) وجود دارد، بسیار راهگشا و مورد استفاده است. این برنامه یک پک کامل محرمی در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد که مشاهده زنده اماکن مقدس ازجمله کربلا، نجف، حرم امام رضا(ع)، پخش کلیپ‌های تصویری و صوتی از مداحی‌ها، مجالس روضه و عزا و حتی صحنه‌هایی از فیلم‌های عاشورایی و همچنین روزشمار وقایع محرم به تفکیک روزهای محرم همراه با ذکر منابع معتبر ازجمله آنهاست. برای دستیابی به همه این امکانات فقط کافی است 10مگابایت از فضای گوشی تلفن همراه‌تان را به این برنامه مذهبی اختصاص بدهید که با نظر بیش از هزار نفر، رتبه 4.6را از 5به‌دست آورده است.

روز واقعه

مگر می‌شود حرفی از محرم و عاشورا باشد و نام «روز واقعه» به میان نیاید؟ این فیلم درخشان که جایزه بهترین فیلم سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرده، از روی فیلمنامه بهرام بیضایی ساخته شده و آن را شهرام اسدی کارگردانی کرده است. فقط کافی است نگاهی به دست‌اندرکاران تولید این کار بیندازید تا دست‌تان بیاید این فیلم چه شاهکاری بوده است. علیرضا شجاع‌نوری، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، مهدی فتحی، محمدعلی کشاورز، سعید نیکپور، عنایت‌الله بخشی، حسین پناهی، ژاله علو، حمیده خیرآبادی و لادن مستوفی بازیگران فیلمی هستند و موسیقی آن را مجید انتظامی ساخته است. در این فیلم جوانی مسیحی که تازه به اسلام روی آورده، ندایی می‌شنود که او را به یاری فرا می‌خواند. به همین دلیل به سمت کربلا حرکت می‌کند.

سفیر

«قیس بن‌مسهر با نامه‌ای از سوی حسین بن علی(ع) برای سلیمان بن‌صرد خزاعی راهی کوفه می‌شود که در راه توسط مأموران ابن‌زیاد والی کوفه دستگیر می‌شود و به زندان می‌افتد. در زندان به او گفته می‌شود که درصورت سخنرانی علیه امام حسین(ع)، از زندان آزاد خواهد شد. او با پذیرفتن این شرط روی منبر می‌رود اما علیه یزید سخنرانی می‌کند و به همین دلیل به دستور ابن‌زیاد کشته می‌شود.» این داستان فیلم سینمایی «سفیر» است؛ یکی از قدیمی‌ترین محصولات سینمایی در حوزه عاشورا و محرم که سال1361 ساخته شده است. در این فیلم که به کارگردانی فریبرز صالح و نویسندگی فریبرز صالح و کیهان رهگذار ساخته شده و مدت زمان آن 147دقیقه است، فرامرز قریبیان بازی کرده است.

شب دهم

به همان اندازه که نمی‌شود حرف از محرم و عاشورا باشد و نامی از فیلم «روز واقعه» به میان نیاید، به همان اندازه هم نمی‌شود در این روز و شب‌ها از سریال تلویزیونی «شب دهم» گذشت. این مجموعه تلویزیونی که سال 1380ساخته شد و به مناسبت‌ماه محرم در نوروز سال 1381از شبکه یک سیما پخش شد، داستان فردی به نام حیدر خوش‌مرام از لات‌های تهران قدیم را روایت می‌کرد که به‌خاطر پذیرفتن شرط دختر مورد علاقه‌اش برای ازدواج،10 شب به اجرای تعزیه پرداخت و در این حین اتفاقاتی برای او رخ داد که شخصیتش را دگرگون کرد و از او یک انسان پاک و باایمان ساخت. سازنده و کارگردان این سریال ماندگار،حسن فتحی است و حسین یاری و کتایون ریاحی، بازیگران اصلی آن هستند.

پریدخت

یکی از سریال‌های محرمی صدا و سیما، سریال «پریدخت» است؛ سریالی که اگر چه به‌طور کامل به ماجرای واقعه عاشورا نپرداخته اما از آنجا که بخشی از داستان آن در دهه اول محرم اتفاق می‌افتد، داستان فیلم هم عملا با مفاهیم عاشورایی گره خورده است. این سریال که محرم سال 1386از شبکه دو سیما پخش شد، داستان زندگی دختری به همین نام را در سه مقطع تاریخی سال 1314، 1320و 1334 روایت می‌کند. نقش پریدخت قصه را لیلا حاتمی بازی کرده و علی مصفا در نقش نادر و کامبیز دیرباز در نقش نصرت، خواستگاران او در این مجموعه تلویزیونی محرمی هستند. در این سریال که آن را سامان مقدم کارگردانی کرده، داریوش ارجمند، عباس امیری و شاهرخ استخری هم نقش‌آفرینی 
کرده‌اند.

رستاخیز

احمدرضا درویش در ابتدای دهه 90، فیلمی به نام «رستاخیز» ساخت که موضوع آن واقعه عاشورا بود. این فیلم در سی‌و‌دومین دوره جشنواره فیلم فجر در 11بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد که در نهایت در 8بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین فیلمبرداری، بهترین موسیقی متن، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، بهترین چهره‌پردازی و بهترین طراحی صحنه و لباس به جایزه رسید. فیلم رستاخیز که با نام «روز رستاخیز» هم شناخته می‌شود، در سال 1394تولید و هنوز فرصت اکران عمومی در نتیجه برخی انتقادها پیدا 
نکرده است.

سفر سبز

مجموعه تلویزیونی «سفر سبز» یکی از ماندگارترین سریال‌های محرمی صدا و سیماست. این سریال که کاری از محمدحسین لطیفی است، با بازی امین تارخ، پارسا پیروزفر، محمدرضا شریفی‌نیا، سارا خوئینی‌ها، لادن مستوفی، هایده حائری، گوهر خیراندیش، آزیتا حاجیان، رضا تکلی، نادیا گلچین و مجید مظفری، محرم سال 1381روی آنتن شبکه سه سیما رفت. داستان این سریال پرمخاطب در شب‌های ‌ماه محرم روایت می‌شود و اتفاقا از همین حال و هوای مذهبی برای شخصیت‌پردازی و عمق بخشیدن به درام استفاده شده است. به همین دلیل این سریال را می‌توان در زمره سریال‌های ماندگار محرمی جا داد. در این سریال «دنیل» با بازی پارسا پیروزفر که در کودکی توسط خانواده‌ای آلمانی به فرزندخواندگی پذیرفته شده، در پی یک خواب به ایران برمی‌گردد تا خانواده واقعی‌اش را پیدا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید