05
پنج شنبه 3 تیر 1400
شماره 8252
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

طولانی‌ترین غار تهران منتظر شماست

کوه، دریا، جنگل و دشت، اصلی‌ترین انتخاب‌های ما برای گردشگری هستند و کمتر پیش می‌آید در فهرست نقاط گردشگری مورد نظرمان، غار را هم بگنجانیم، درحالی‌که غارنوردی بی‌شک یکی از بهترین تفریحات موجود به‌حساب می‌آید که فضای آرام، خلوت و بکرش می‌تواند تا مدت‌ها حالمان را خوش کند.
ویژه
خیلی از خاطرات شیرینی که از کودکی و نوجوانی برایمان ماندگار شده، با کتاب خواندن، امانت گرفتن کتاب از کتابخانه مدرسه یا خریدن یک کتاب تازه و لذت بردن از بوی کاغذ گره خورده است.
به‌تازگی در شبکه نمایش خانگی سریالی با عنوان «زخم کاری» پخش می‌شود که اقتباسی است از رمان کوتاه «بیست زخم‌کاری» نوشته محمود حسینی‌زاد؛ رمانی با موضوع پدرخوانده‌های قدرت و ثروت کشور که در میانه دهه ۹۰ به چاپ رسیده و خود با الهام از نمایشنامه «مکبث» اثر ویلیام شکسپیر نوشته شده است.
شعر و شاعری هم از آن دست هنرهایی است که نه آب و نانی در آن هست، نه آخر و عاقبتی؛ فقط عاشقی است و واژه و سرودن و سرودن و باز هم سرودن. در جایی مثل قلمرو زبان فارسی که این همه شاعر بزرگ در تاریخ گذشته و معاصرش دارد، شاعر شدن واقعاً کار سختی است اما هستند شعرایی که این مسیر را می‌آیند و عمرشان را در این راه بها داده‌اند.
صعود مهم و تاریخی امین دهقان به بلندترین قله جهان خبری بود که در هیاهوی مسابقات مقدماتی فوتبال جام جهانی گم شد و به تیتر اول هیچ رسانه‌ای بدل نشد.
ابهت و جذبه سیاوش طهمورث از او یک چهره منحصر به‌فرد در ایفای نقش‌های خاکستری و ضدقهرمان در سینما و تلویزیون ساخته است.
فرزند 11ساله شاه اسماعیل صفوی، پس از درگذشت پدرش در سال ۹۳۰ قمری حدود901شمسی، بر اریکه قدرت تکیه زد و نام «شاه طهماسب صفوی اول» بدین گونه در تاریخ به ثبت رسید. او پایتخت را به قزوین آورد و شروع به آبادانی این شهر کرد.
مصطفی رحماندوست، شاعر نام‌آشنای ادبیات کودک و نوجوان از اهمیت داستان در روزهای سخت می‌گوید

هیچ داستانی خالی از امیدواری نیست

شاعری که در سال‌های طولانی فعالیت ادبی خود، صدها اثر برای کودکان و نوجوانان نوشته، می‌گوید که در روزگار کرونایی موفق نشده چیزی برای بچه‌ها بنویسد و معتقد است تنها رسالت داستان و شعر در چنین روزهایی برای بچه‌ها، امیدوار کردن آنهاست.
پرواز کن در هر آسمانی که دوست داری!

پرواز کن در هر آسمانی که دوست داری!

راحت شدیم مثل آخرین سیب مانده بر درختی محترم که دوست می‌دارد پیش از افتادن کسی آن را بچیند و گاز بزند تا ذائقه‌ای در روزگار تلخی، ترش و شیرین شود و او از این که زیر پانمانده و بی‌ثمر بمیرد خرسند است.
سرزمین‌های ناشناخته شمالی
سرزمین‌های ناشناخته شمالی
زمانی بود که مرزهای شمالی ایران را، اتحاد جماهیر شوروی سابق احاطه کرده بود؛ هر جایی که چشم می‌انداختیم با این امپراتوری بی‌در و پیکر همسایه بودیم. تا اینکه در دهه 90میلادی، این عظمت جغرافیایی و سیاسی فروپاشید و ما با کلی از کشورهای دیگر همسایه شدیم؛ و روسیه، به‌عنوان اصل و اساس آن شوروی سابق باقی ماند.
دروازه نو که بعدها به دروازه محمدیه تغییر نام داد تنها دروازه تهران قدیم است که به‌طور کامل تخریب نشده و هنوز آثار آن به‌جا مانده است.

معجزه عرق کاسنی و شاتره در روزهای گرم

دانستنی
در این روزهای گرم و آتشین تابستانی، هیچ‌چیز به اندازه خوراکی‌های خنک نمی‌تواند عطش جانمان را درمان کند. پس بهتر است با خوراکی‌های مخصوص این روزها آشنا شویم تا خود را از گرمازدگی و بروز حساسیت‌ها و مشکلات دیگر دور نگه داریم. گیاه کاسنی با نام مرسوم چیکوری شناخته می‌شود.

ماجرای نخستین صعود به اورست

کوهنوردی و تلاش برای رسیدن به قله، ورزش انسان‌های کمال‌گراست؛ افرادی که گاهی برای رسیدن به قله جانشان را از دست می‌دهند و سوژه خوبی برای کارگردان‌ها به‌شمار می‌روند.

راه‌اندازی استارت آپ؛ از فکر تا اجرا

حتما برای شما هم بارها پیش آمده که وقتی گرسنگی به مغزتان فشار می‌آورد دیگر فکرتان یاری نمی‌کند که چه بپزید، بی‌مقدمه می‌پرسید حالا چی بپزم؟ شاید برایتان جالب باشد استارت‌آپی فقط برای پاسخگویی به این سؤال شما راه‌اندازی شده باشد. البته با توجه به شرایط اقتصادی و مواداولیه که فعلا در منزل دارید.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
تاریخ ادبیات فارسی، بزرگان زیادی را در عرصه نظم و نثر به خودش دیده است. امروز بخشی از این بزرگان، البته خارج از مرزهای جغرافیایی ایران حضور داشته و دفن شده‌اند.
در گردشگری غذایی این هفته تصمیم داریم سری به شهرهای مرکزی ایران و حوالی دشت کویر بزنیم. قرار است امروز از نائین و تنوع غذایی‌‌اش بگوییم. همانطور که می‌دانید این شهر در استان اصفهان و منطقه دشت کویر قرار گرفته ‌است و آب و هوایی خشک دارد.
بستنی از آن نوع دسرهای خوشمزه است که طرفداران بسیاری دارد و با توجه به شروع فصل تابستان این نوع دسر محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. از آنجا که هوا رو به گرما پیش می‌رود، آماده کردن یک بستنی خوشمزه و خانگی تمام افراد اهل خانه را به وجد خواهد آورد.