• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 3 تیر 1400
کد مطلب : 134001
+
-

مستندهایی که کوهنوردها باید ببینند

ماجرای نخستین صعود به اورست


کوهنوردی و تلاش برای رسیدن به قله، ورزش انسان‌های کمال‌گراست؛ افرادی که گاهی برای رسیدن به قله جانشان را از دست می‌دهند و سوژه خوبی برای کارگردان‌ها به‌شمار می‌روند. فیلم‌ها و مستندهایی که با این موضوع ساخته می‌شود معمولا مورد اقبال عموم قرار می‌گیرند چرا که بیشتر آنها داستان واقعی دارند و جنبه‌های انسانی برخی از برترین افسانه‌ها و داستان‌های مربوط به کوهنوردی را پیش‌روی مخاطب قرار می‌دهند. به همین دلیل تماشای فیلم‌هایی از این دست به کوهنوردان حرفه‌ای و مبتدی توصیه می‌شود. این گزارش، 10فیلمی که به موضوع کوهنوردی اختصاص دارد و بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته را معرفی می‌کند.

 دیوار سحرگاه/ کارگردان: جاش لوول

داستان زندگی تامی کالدول، کوهنورد و صخره‌نورد سرشناس آمریکایی بستر اصلی این فیلم را تشکیل می‌دهد. تامی با فرار از دست آدم‌ربایان قزاقستان تصمیم می‌گیرد با کوهنوردی از دشوارترین مسیر ال‌کاپیتان یعنی دیوار سحرگاه به‌رؤیای خود جامه عمل بپوشاند.چالش اصلی بعد از تلاش‌های شریکش -کوین یورگسن- در انتخاب مسیر دشوار دیوار سحرگاه آغاز می‌شود. برای این دو که تا به حال به همراه هم کوهنوردی نکرده‌اند، انتخاب مسیر صعب‌العبور یک مشکل اساسی است. تامی با مهارت عجیبی از روی صخره‌ها عبور می‌کند و فراز و فرودهای او برای رسیدن به قله مخاطب را به اوج هیجان می‌رساند.

گلوله برفی در جهنم / کارگردان: تامی دیرنهافر

«سرو توره» نام یکی از دشوارترین دیواره کوه‌های منطقه پاتاگونیا واقع در مرز آرژانتین و شیلی است. این کوه 1283صخره بسیار دشوار دارد. وقتی دیوید لاما، کوهنورد معروف اتریشی برای نخستین بار در مجله کوهنوردی با سرو توره آشنا می‌شود به سرعت تصمیم می‌گیرد در این مسیر کوهنوردی کند. هنگامی که لاما زمان سفر انفرادی‌اش به پاتاگونیا را اعلام کرد، جیم بریدول افسانه‌ای که در سال ۱۹۷۹ از این کوه صعود کرده گفت:«به جایی می‌روی که گلوله‌های برفی در جهنم هستند.» لاما بدون اعتنا تصمیمش را عملی کرد. نتیجه تلاش‌هایش به ساخت یک فیلم دراماتیک و عاطفی به نام «گلوله برفی در جهنم» منجر می‌شود.

 مرو / کارگردان: الیزابت چای 

کوهنوردان همیشه برای انتخاب قله‌ها دلایل قانع کننده‌ای دارند. فیلم «مرو» هم داستان 3کوهنورد حرفه‌ای است که به‌خاطر مسائل مادی یک صعود دسته‌جمعی را تجربه می‌کنند. این سه کوهنورد به قله کوه مرو که در هیمالیا واقع شده و جایزه ویژه‌ای برای فتح آن درنظر گرفته شده صعود می‌کنند. این فیلم با کمک تجهیزات پیشرفته ساخته شده و به خوبی شدت هیجان این سه کوهنورد برای رسیدن به قله را به تصویر کشیده است.مرو محصول مشترک هندوستان و آمریکاست و در فستیوال فیلم ساندس جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به‌خود اختصاص داده است.

لمس خلأ / کارگردان: کوین مک دونالد

خیلی‌ها «لمس خلأ» را یکی از واقعی‌ترین فیلم‌هایی می‌دانند که با موضوع کوهنوردی ساخته شده می‌دانند چرا که کوهنوردان این فیلم و راویان و بازیگران آن واقعی هستند. داستان فیلم از لحظه ورود 2کوهنورد انگلیسی به دامنه کوه «سیولا‌گرند» در کشور پرو وارد فاز هیجان‌انگیزی می‌شود و این هیجان تا پایان فیلم با تماشاگر است. آنها از جبهه غربی قله این کوه را فتح می‌کنند اما در مسیر بازگشت و در منطقه مرگ پای یکی از کوهنوردان به‌شدت آسیب می‌بیند. سایمون برای نجات جان جو تلاش می‌کند اما در نهایت تصمیم می‌گیرد طناب او را پاره کند و به زندگی‌اش پابان بدهد. لمس خلأ، ظرفیت انسان‌ها در مواجهه با چالش‌های سخت را به تصویر می‌کشد.

انفرادی آزاد / کارگردان: الیزابت چای 

«انفرادی آزاد» هم یک مستند شوکه‌کننده درباره ماجرای کوهنوردی آلکس هنولد، کوهنورد معروف انگلیسی در کوه ال‌کاپیتان است. این کوهنورد برای نخستین بار و بدون استفاده از طناب و هرگونه ابزار حمایتی، مسیری از دیواره گرانیتی ال‌کاپیتان را به ارتفاع 915 طی می‌کند. این صعود شاید یکی از طبیعی‌ترین صعودهای تاریخ سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی باشد. گروهی از مستندسازها به رهبری جیمی چین که از دوستان قدیمی هنولد است، لحظه به لحظه این صعود که قرار بود از نشنال‌جئوگرافیک پخش شود را فیلمبرداری می‌کنند و تلاش آنها به ساخت مستند انفرادی آزاد منجر می‌شود.

حد عمودی / کارگردان: مارتین کمپل

 این فیلم هم که یک فیلم ماجراجویانه درباره فتح قله«کی ۲» است به کوهنوردان حرفه‌ای پیشنهاد شده است. الیوت وون، میلیاردر علاقه‌مند به کوهنوردی یک کوهنورد حرفه‌ای به نام آنی گارت را به خدمت می‌گیرد تا به اتفاق یکدیگر قله کی 2در هیمالیا را فتح کنند. آنها در میانه راه و به‌دلیل تغییرات آب و هوایی غافلگیر شده و داخل یک غار بزرگ گرفتار می‌شوند.برادر آنی که در همان منطقه مشغول عکاسی بوده از ماجرا باخبر می‌شود و به سرعت برای نجات جان آنها دست به‌کار می‌شود. این داستان مستند «محدودیت عمومی» است و ریتم تند اکشن آن بیننده را حسابی سرگرم می‌کند.

قله / کارگردان: نیک رایان

«قله» یک درام به تمام معناست و داستان بروز یکی از تلخ‌ترین اتفاقات تاریخ کوهنوردی در قله کی ۲ را به تصویر می‌کشد.شاید اورست مرتفع‌ترین کوه جهان باشد اما کی ۲ دشوارترین کوه جهان است و در سال ۲۰۰۸ جان ۱۱کوهنورد را گرفت. داستان چگونگی مرگ این 11نفرهنوز پر از شک و تردید است. نیک رایان برای ساخت این مستند، فیلم‌های اصلی را با بازسازی صحنه و مصاحبه با بازماندگان و خانواده‌های کشته‌شدگان تلفیق کرده و حاصل آن یک مستند واقعی به نام «قله» شده است. البته داستان فیلم روی کوهنورد ایرلندی که روی نقطه مرگ یک تصمیم سخت می‌گیرد تمرکز کرده است.

کوچ نشین/ کارگردان: دیو اولسک

این مستند شامل داستان زندگی یک کوهنورد افسانه‌ای به نام فرد بکری است. او که در سال ۱۹۲۳ متولد شد، یکی از نخستین کوهنوردان حرفه‌ای است. مستند «کوچ‌نشین» داستان زندگی شخصی او را به تصویر می‌کشد و کاری به صعودهای او ندارد. کوچ‌نشین همانطور که از نامش پیداست داستان زندگی یک کوچ‌نشین که زندگی ساده و آرامی دارد و تنها به کوهنوردی علاقه‌مند است را به تصویر می‌کشد. این فیلم 5‌ماه پیش از مرگ بکری اکران شده و با تماشای آن احساس سرزندگی و شادی می‌کنید. کوچ‌نشین هم جزو بهترین مستندهایی است که در این ژانر ساخته شده.

بالاتر از لبه / کارگردان: لیان پولی

این مستند، داستان نخستین صعود به قله اورست توسط ادموند هیلاری، کوهنورد مشهور نیوزلندی را روایت می‌کند. هیلاری در سال 1953به قله اورست صعود کرد و نام او به‌عنوان نخستین انسانی که بلندترین قله جهان را فتح کرده در تاریخ ثبت شده است. اگر می‌خواهید داستان یکی از جذاب‌ترین و در عین حال پرمخاطره‌ترین صعودهای به قله اورست را مرور کنید، پیشنهاد ما به شما تماشای مستند بالاتر از لبه است.این فیلم نشان می‌دهد که ادموند هیلاری چگونه با تواضع در برابر طبیعت به قدرت شر و خیر آن غلبه می‌کند تا خودش را به بلندترین نقطه جهان برساند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید