• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 3 تیر 1400
کد مطلب : 133989
+
-

پای صحبت‌های یک تیم موفق در حوزه استارت‌آپ آشپزی

راه‌اندازی استارت آپ؛ از فکر تا اجرا

راه‌اندازی استارت آپ؛ از فکر تا اجرا

سحرغفوری

حتما برای شما هم بارها پیش آمده که وقتی گرسنگی به مغزتان فشار می‌آورد دیگر فکرتان یاری نمی‌کند که چه بپزید،  بی‌مقدمه می‌پرسید حالا چی بپزم؟ شاید برایتان جالب باشد استارت‌آپی فقط برای پاسخگویی به این سؤال شما راه‌اندازی شده باشد. البته با توجه به شرایط اقتصادی و مواداولیه که فعلا در منزل دارید. بله این استارت‌آپ کار شما را راحت کرده و با کلی فیلم‌های باکیفیت و پرمحتوا به کمک شما آمده است. جالب است بدانید این استارت‌آپ به همت ۸ جوان با استعداد و متخصص در این زمینه فعالیت می‌کند.  در ادامه بخش‌هایی از صحبت‌های 3 تن از دست‌اندرکاران اصلی این استارت‌آپ به نام‌های سروش خطابی، رضا علیخانی، زهرا پرچکانی در مورد مسیر طی شده و مشکلات راه‌ را می‌خوانید.

    در همین ابتدا برایمان بگویید چه شد که به فکر راه‌اندازی این استارت‌آپ افتادید؟
پرچکانی: همه‌‌چیز از یک دورهمی دوستانه بعد از کار شروع شد؛ یکی پرسید حالا شام چی بپزیم؟ بعد هرکدام پیشنهادی دادیم و یکی گفت کاش سایتی بود که از او می‌پرسیدیم چی بپزیم و او جوابمان را می‌داد. بعد از آن ذهن من درگیر این موضوع شد که چرا با این همه تنوع غذایی در ایران و جهان، ما سایت و صفحه مشهوری در این زمینه که ویدئوی آشپزی ساده منتشر کند نداریم؟ همین شد که به‌دلیل نبود ویدئوهای آشپزی فارسی زبان، از حدود ۵ سال پیش برند ما با ترجمه ویدئوهای آشپزی انگلیسی و آلمانی زبان، کارش را آغاز کرد. ولی در نیمه دوم سال۹۹ احساس کردیم چقدر حیف است که با این همه ظرفیت و پتانسیل آشپزی ایرانی، ویدئوهای باکیفیت و استاندارد از آنها نداریم و معمولا به شکل غیرحرفه‌‌ای و اغلب خانگی ضبط می‌شوند؛ برای همین تصمیم گرفتیم با سرمایه‌گذاری و همکاری با استودیو داستان، ویدئوهای آشپزی فارسی‌زبان تولید کنیم تا هم فارسی زبانان و هم مردم منطقه که با آنها اشتراکات زیادی در حوزه غذا داریم، بتوانند از این ویدئوها استفاده کنند. در ادامه زبان‌های دیگری هم اضافه می‌شوند که اگر مثلا یک فرد ایتالیایی دلش خواست زولبیا، بامیه یا قورمه سبزی ایرانی درست کند، با یک سرچ ساده به دستور پخت ویدئویی آن دسترسی پیدا کند.
    از سختی‌ها و مرارت‌های کار هم برایمان بگویید و اینکه چطور شد با پشتکار به این نقطه از موفقیت رسیدید؟
علیخانی: البته هنوز تا رسیدن به نقطه‌‌ای که نامش را موفقیت بگذارم، فاصله زیادی داریم و مثل هر کاری با چالش‌های زیادی مواجهیم تا به آن نقطه دلخواه برسیم. اما حفظ روحیه و پشتکار خودش یکی از سختی‌های کار است چون گاهی ساعت‌ها زحمت می‌کشی اما نتیجه‌‌ای حاصل نمی‌شود و باید با حفظ روحیه ادامه دهی. یکی از سختی‌های کار ما که شاید اصلا به چشم نیاید انتخاب رسپی‌های ساده با مواداولیه در دسترس در خانه و بدون نیاز به مواداولیه عجیب و از همه مهم‌تر ارزان‌قیمت است. ما به این فکر می‌کنیم که مخاطب ما شاید همین الان خسته از سرکار آمده و می‌خواهد در کمترین زمان و با کمترین هزینه، خوشمزه‌ترین خوراکی را برای خود یا خانواده و دوستانش بپزد و مجموعه ما باید خیلی راحت و سریع بر مبنای مواداولیه موجود در یخچالش پیشنهادهایی بدهد که قابل اجرا باشند. این بخش هم لذتبخش‌ترین و هم سخت‌ترین کار دنیاست که پیشنهاد غذا برای کسانی داشته باشیم که روحیات و علایقشان را نمی‌شناسیم.
    روند کار چگونه پیش می‌رود؟ از تهیه رسپی و ضبط و تولید ویدئو‌ها برایمان به اختصار بگویید.
خطابی: ما چون خودمان را در قبال مخاطب مسئول می‌دانیم و موظفیم به‌موقع محتوا ارائه کنیم، روند کار را به‌صورت سیستماتیک و بسیار منظم تعریف کردیم؛ همه افراد اعم از گروه تحقیق و تولید محتوا، گروه خرید، گروه فیلمبرداری، کارگردانی و تدوین و گروه انتشار، وظایف خود را می‌دانیم. رسپی‌ها براساس جدول تولید محتوا انتخاب و جدول زمانبندی ضبط براساس رسپی‌ها تنظیم می‌شود. مواداولیه خریداری و برنامه ضبط شروع می‌شود، همزمان با پایان ضبط ویدئوی اول، مرحله تدوین و ادیت ویدئوها و زیرنویس‌های آنها را داریم که به‌صورت تقریبی همزمان با پایان ضبط ویدئوها در آخرین روز، تدوین آنها هم به پایان می‌رسد. بعد مرحله اصلاح و بازنگری را داریم و بعد از آن آپلود و ارسال محتوا در سایت و شبکه‌های اجتماعی است. این کار هم زمانبندی و پروسه خودش را دارد که شامل تولید پوسترهای مواداولیه و طرز تهیه به‌صورت گرافیکی، خروجی‌های متفاوت ویدئوها برای پلتفرم‌های مختلف و...  است. گاهی هم نیاز است برای یک رسپی یا اصلاح یک باور نادرست در مورد یک موضوع، چندین پست و استوری به‌صورت ضمیمه همراه با غذاها ارسال شود.
    چه تعداد افراد در این مجموعه مستقیم و غیرمستقیم مشغول به‌ کار هستند و برای چه افرادی کارآفرینی کرده‌اید؟
پرچکانی: تا الان ۸ نفر در این مجموعه مشغول به‌کار هستند.
    محدودیت‌های کرونایی چه تأثیری بر فعالیت شما گذاشت؟
پرچکانی: بیشتر تأثیر منفی داشته تا مثبت، تعطیلی مراکز اداری و تجاری آسیب وحشتناکی در ابتدای کار به ما زد؛ تمام مراکز خرید تعطیل بودند، محل استودیو تعطیل بود و محدودیت‌ها بیشتر شبیه بحران شده بودند.
    به کسانی که در شروع کار هستند چه پیشنهادی می‌کنید؟
خطابی: با انرژی، پشتکار و امید شروع کنید و مراقب باشید تا مشکلات کار، روحیه و امیدتان را از شما نگیرد. شرایط کار در ایران چالش‌های ویژه خودش را دارد و هیچ‌کسی از این چالش‌ها در امان نیست. به جای منفعل شدن و ناامیدی باید تلاش بیشتری کنیم که چالش‌ها را یکی‌یکی حل کنیم و به سمت موفقیت گام برداریم.
    به‌نظرتان چه چیزی در کار شما، موجب جلب رضایت مشتری می‌شود؟
علیخانی: اعتماد متقابل و ارتباط صادقانه با مخاطب. ما مخاطب را مشتری نمی‌بینیم بلکه یکی از اعضای خانواده خودمان می‌بینیم که دلش می‌خواهد در همین لحظه خوراکی خوشمزه‌ای برای خودش درست کند. مخاطب ما می‌بیند که رسپی پیشنهادی، یک‌بار توسط یک ایرانی و با مواداولیه موجود و در دسترس تهیه شده و هیچ ترفندی پشت دوربین وجود ندارد. در همین ارتباط صمیمانه، مخاطب ما اطمینان پیدا کرده که اگر یک دستور غذایی نتیجه خوبی نداشت هیچ وقت روی صفحات قرار نمی‌گرفت.
    صحبت پایانی
پرچکانی: ما با انرژی و با اعتماد به مخاطب، در حوزه تهیه ویدئوهای آشپزی ساده سرمایه‌گذاری انجام داده‌‌ایم که اگر مشکلات رایج مثل نگرانی از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و...  را کنار بگذاریم، همانند اغلب استارت‌آپ‌ها وابسته به حضور فعال و مؤثر مخاطبان هستیم. اگر مخاطبان از استارت‌آپ‌ها حمایت کنند، جوانان کشور ما نیز می‌توانند مثل جوانان بسیاری از کشورها، خلاقانه‌تر زندگی کنند و زندگی شهروندان هم با دسترسی به انواع امکانات و خدمات زیباتر می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید