13
چهار شنبه 12 آبان 1400
شماره 8352
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

چهارشنبه سوری 1384

می‌گویند «چهارشنبه سوری» فیلم بی‌طرفانه‌ای است که سیمای زن و مرد را با انصاف و اعتدال ترسیم کرده است. می‌گویند در این فیلم زن و مرد برابرند اما فیلم را که دیدم احساس کردم زن‌ها برابرترند.
ویژه
در خط درام، الی بهانه‌ای بیش نیست. شبحی است که همراه جمع می‌آید اما زود می‌رود، بی‌آنکه برای شناختنش هزینه ذهنی کرده باشیم؛ بی‌آنکه حتی نامش را بدانیم. نام الی آینه رابطه ماست با این شخصیت.
بزرگ‌ترین برگ برنده «جدایی نادر از سیمین» این است که فرهادی فیلمنامه‌اش را با یک نگاه جامعه‌شناسانه غیرمستقیم نوشته است. او هوشمندانه مواجهه ناگزیر طبقاتی میان نادر پیمان معادی و حجت شهاب حسینی و بحران عاطفی و ارتباطی حاکم در طبقه متوسط جامعه شهری را در امتداد «بحران اقتصادی» طبقه محروم و فرودست مطرح می‌کند‌.
در اواخر فیلم، ماریان نزد سمیر می‌رود؛ به خانه‌اش، نخستین بار است که او را در این فضا می‌بینیم، شاید هم نخستین بار باشد که به این فضا آمده است.
مطبوعات اسپانیا نمایش فیلم «قهرمان» و حضور امیر جدیدی برای معرفی این فیلم در جشنواره وایادولید را به‌طور گسترده‌ای پوشش دادند و در بررسی‌ها و ارزیابی‌های خود از این آخرین ساخته اصغر فرهادی، فیلم قهرمان را از شانس‌های اصلی جایزه اسکار قلمداد کردند.
کار اصغر فرهادی غافلگیرکردن تماشاگر است به‌گونه‌ای که هر چند دقیقه یک‌بار معادله‌های ذهنی او بر هم بریزد و هر آنچه پیش‌تر در ذهن رشته است، پنبه کند.
در ناامید‌کننده‌ترین دوران گیشه که کرونا نفس اکران سینماها را بند آورده و در طول یک‌سال‌و تقریباً ۹‌ماه، فقط یک فیلم کمدی دینامیت توانسته به گیشه‌ای قابل‌قبول دست یابد. «قهرمان» فرهادی از راه رسید و در همان روزهای اول نمایش، شوری برانگیخت و پای مردم را به سینماها باز کرد.

مدار بسته

فرهادی در قهرمان با ترکیبی از مهارت، هوش و حسابگری کار را در می‌آورد
همان ابتدای فیلم، جایی که رحیم سر از منطقه تاریخی نقش رستم درمی‌آورد تا شوهرخواهرش را ببیند، همه آنچه در ادامه شاهدش می‌شویم را در کمتر از یک دقیقه می‌بینیم. مسیری که رحیم به‌سختی طی می‌کند تا بالا بیاید و نفس تازه نکرده به درخواست شوهرخواهرش باید کل راهی را که طی کرده برگردد، به شکلی فشرده تم فیلم را مؤکد می‌کند. این همان صعود و سقوطی است که رحیم در طول حدود دو ساعت تجربه‌اش می‌کند.
کدام قهرمان؟ کدام جامعه؟

کدام قهرمان؟ کدام جامعه؟

مسیری که فیلم فرهادی طی کرد
فیلم‌های فرهادی معمولاً در سکوت خبری و بدون هیچ حاشیه‌ای ساخته می‌شوند و عملا خبرسازی فیلم‌ها بعد از آماده نمایش شدن و حضور در فستیوال‌ها رخ می‌دهد.
ما فرشته نیستیم
ما فرشته نیستیم
شخصیت منفی فیلم فرهادی فضای مجازی است
«قهرمان» فیلم تازه فرهادی، سندی است تصویری از روزگار ما؛ روزگاری که هرچه باشد روزگار قهرمانی نیست و هر چهره موجهی می‌تواند در تندباد حوادث، یا در پی انجام خطایی به‌ظاهر کوچک، چنان سقوط کند که دیگر امکان برخاستن نیابد.

رقص در غبار 1381

«رقص در غبار» سرشار از ایده‌های سینمایی جذابی است که فقط در نحوه فیلمسازی یک عاشق سینما می‌توان آنها را دید.

شهر زیبا ۱۳۸۲

«شهر زیبا» نقطه مهمی در کارنامه فرهادی است‌. از این فیلم به بعد او جز «چهارشنبه سوری» به تنهایی فیلمنامه فیلم‌هایش را نوشت و نمایش نسبیت مفاهیم قطعی شکل پررنگی در فیلم‌های او گرفت‌.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
دقیقا مثل عدم‌قطعیت دلخراشی که فیلم «جدایی» داشت، آخرین ملودرام‌ اجتماعی فرهادی با یک موقعیت بحرانی سرراست و مشخص شروع می‌شود. داستان با یک سادگی گول‌زننده، هرچه جلوتر می‌رویم لایه‌به‌لایه پوست می‌اندازد و هسته سفت و سخت «بحران اخلاقی» درون خودش را رونمایی می‌کند.
«فروشنده» ماقبل یک شاهکار سینمایی است‌. می‌شود آن را «خیلی خوب» یا در نهایت سختگیری، «خوب» توصیف کرد؛ اگر غرضی غیرسینمایی، مأموریتی یا سوءتفاهم و کج‌فهمی ناخودآگاهی وجود نداشته باشد.
از نخستین نمای عنوان‌بندی که چرخش کند چرخ‌دنده عظیم و فرسوده برج ساعت کلیسای روستا را با آن تیک‌تاک سهمگین نشان می‌دهد که همزمان با بازگشت لائورا به سرزمین مادری‌اش و پرواز پرنده‌ای از شکستگی صفحه ساعت به داخل برج، ناقوس کلیسا را به صدا درمی‌آورد و ناگهان می‌ایستد، می‌فهمیم که این، سفری در زمان برای بازیابی گذشته است؛ مضمونی دیرپا در ادبیات و سینما از جمله خود فرهادی در «گذشته»‌‌.