13
سه شنبه 28 بهمن 1399
شماره 8161
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

از نفرین مرگ تا کرونا‌گرفتن سینما

یادداشت یک
جهان در هفته‌ها و ماه‌های اول همه‌گیری کرونا شرایط سخت و بغرنجی را تجربه می‌کرد.
ویژه
خبر شیوع ویروس کرونا در ووهان چین که درز کرد، کسی گمانش را نمی‌کرد کرونا عالم‌گیر شود و نه برای چند‌ماه و چند فصل بلکه صحبت از این باشد که ماندگار است.
وابستگی نرخ دلار به قیمت خودرو و مسکن، از آن گزاره‌های اظهر‌من‌الشمس است.
فروش چابهار به هندی‌ها یکی از خبرهایی است که در یکی،دو سال اخیر بارها به صدر اخبار آمده و حاشیه‌ساز شده است.
وزارتخانه‌ای برای سامان دادن به امور روستاییان؛ این خواسته‌ای است که راهش را به قوه مقننه باز کرده و در مرحله چکش‌کاری از جانب نمایندگان مجلس به سر می‌برد.
مدت‌ها پیش، انتشار عکس چند ماینر در یک مسجد حسابی سر و صدا کرد.
سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر امسال با سایه سنگین کرونا آغاز به‌کار کرد؛ جشنواره‌ای که با برگزاری‌اش از روز نخست گرفتار حواشی زیادی شد؛ از زمان و شکل و شیوه برگزاری این رویداد سالانه فرهنگی گرفته تا حواشی حذف چند فیلم و چهره‌های شناخته‌شده سینما و تلویزیون که عکس دسته‌جمعی بدون ماسک می‌گرفتند.

ماهی که در آن انتخابات از کرونا سبقت گرفت

محمد جواد ظریف، چهره برتر ‌ماه بهمن به لحاظ قرار‌گرفتن در صفحه یک روزنامه‌ها بود
بهمن‌ماه 99 با تحولی بزرگ در سیاست جهان آغاز شد و دونالد ترامپ پس از مقاومت‌ و جنجال‌های فراوان، سرانجام مجبور شد کاخ سفید را برای ورود جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خالی کند.
شروع ناامید‌کننده بایدن برای ایران

شروع ناامید‌کننده بایدن برای ایران

سه کارشناس مسائل بین‌الملل معتقدند که اقدامات دولت بایدن، امید را به تعامل دو کشور بازنگردانده است
در روزهایی که کارزار انتخاباتی ترامپ و بایدن داغ بود، نگاه مثبت بایدن به برجام، خیال بسیاری از ایرانی‌ها را راحت کرد، به‌خصوص زمانی که او در قامت نامزد حزب دمکرات اعلام کرد که درصورت رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری به تعامل با ایران خواهد‌پرداخت اما باید دانست که چنین کاری پس از ۴ سال تشدید دشمنی و جنگ اقتصادی آسان نخواهد بود.
قلب‌هایی که دیگر نمی‌تپند
قلب‌هایی که دیگر نمی‌تپند
گپ و گفت با دکتر حسین کیوانی درباره مرگ مهرداد میناوند و علی انصاریان
زندگی در همسایگی مرگ از احوالات این روزهای همه ماست.
تبرئه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا در دومین جلسه استیضاح این حقیقت را شفاف‌تر ساخت که قرار نیست به این زودی‌ها نام او از میان اخبار روز پاک شود.

سیلی و مطالبه‌گری اجتماعی

بسیاری از افراد به واسطه جایگاه و موقعیت اجتماعی‌ای که تصاحب می‌کنند، برای خود حق و حقوق ویژه‌ای قائلند که در قانون برای آن تعریفی وجود ندارد؛ نمونه آن سیلی‌زدن نماینده مجلس به‌صورت سرباز وظیفه راهور بود؛ آن‌هم تنها به این دلیل که به‌خود حق تردد از خط ویژه اتوبوس داده بود و با ممانعت سرباز وظیفه راهور مواجه شده بود؛ حقی که اگر به‌حق بود در شبکه‌های مجازی با واکنش گسترده کاربران مواجه نمی‌شد.

فرار از محدودیت به‌سوی پیک چهارم

باز هم نگرانی به سراغمان آمده، هر روز که وزارت بهداشت آمار کشته‌ها و مبتلایان به کرونا را اعلام می‌کند، وحشت می‌کنیم؛ پیک چهارمی در راه است؟ شاید گفته شود تعداد قربانیان حدود یک‌ماه است زیر 100مانده و جای شکرش باقی است اما تعداد مبتلایان روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و همانطور که کرونا هر روز مدل عوض و راه شیوعش را راحت می‌کند، مردم هم راهی برای فرار از محدودیت‌ها پیدا می‌کنند تا دور هم جمع شوند.

عکس‌نگار

شاید بهمن‌ماه را باید ‌ماه فاجعه تالاب میانکاله دانست؛ تالابی بین‌المللی در شرق مازندران با ۴۰هزار هکتار مساحت آبی که ذخیره غذایی غنی است و همه‌ساله پذیرای بیش از ۳۰ تا ۴۰گونه از پرندگان مهاجر زمستان‌گذران و بیش از ۱۰۰گونه از پرندگان بومی آبزی و کنارآبزی است.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
گاهی سهل‌انگاری‌ها قابل بخشش نیست.
جمعه 10بهمن؛ روزی که انتشار تصاویری خونین از جنگ سگ‌ها در روستای کردلر بخش ایلخچی در استان آذربایجان شرقی و ساحل گلوگاه مازندران در استان مازندران با حضور تعداد زیادی از تماشاچی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای مجازی موجی از انزجار عمومی را در پی داشت.
اعداد 1 تا 9 را طوری در خانه‌های سفید قرار دهید که هر رقم در سطرها، ستون‌ها و مربع‌های کوچک 3 در 3 یک‌بار دیده شود. پاسخ‌ها در ادامه آمده است.