• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 28 بهمن 1399
کد مطلب : 124520
+
-

وزارتخانه‌ای به وسعت روستا

تشکیل وزارت امور روستا از سوی نمایندگان مجلس در حال بررسی است

وزارتخانه‌ای به وسعت روستا


نورا عباسی ـ روزنامه‌نگار

وزارتخانه‌ای برای سامان دادن به امور روستاییان؛ این خواسته‌ای است که راهش را به قوه مقننه باز کرده و در مرحله چکش‌کاری از جانب نمایندگان مجلس به سر می‌برد. این طرح در جلسه مورخ ۷ آبان ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی به‌صورت یک فوریتی اعلام وصول شد اما نمایندگان به این خواسته رأی مثبت ندادند تا طرح تشکیل وزارت امور روستا به شکل عادی در نوبت رسیدگی قرار بگیرد.
در توضیح دلایل توجیهی این طرح آمده است: «براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال۹۵ از کل جمعیت ۷۹میلیون نفری کشور حدود ۲۰میلیون نفر در روستا‌ها زندگی می‌کنند. روستاها نقشی اساسی در تولید و خودکفایی کشور دارند و برخلاف شهرها مصرف‌کننده صرف نیستند. متأسفانه به‌دلیل بلاتکلیفی بسیاری از امور روستاها، جمعیت این مناطق کاهش یافته و به حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ و افزایش آسیب‌های اجتماعی و کاهش تولید روستایی انجامیده است».
در ادامه این بخش توضیح داده شده است که هم‌اکنون به لحاظ جمعیت شهری رو به رشد ما مقام هشتم در جهان و دوم در خاورمیانه را داریم که این امر تبعات منفی جبران‌ناپذیری خواهد داشت. فارغ از نقش تعیین‌کننده روستاها در خودکفایی و توسعه اقتصادی و حفظ اصالت‌های فرهنگی، تحقق اقتصاد مقاومتی کم‌توجهی به این جمعیت عظیم و مظلوم در کشور عوارض وخیمی در آینده خواهد داشت. اکثر کشورهای توسعه‌یافته از ایجاد روستاهای بانشاط و خودکفا حمایت می‌کنند اما ما متأسفانه به‌رغم آرمان‌های انسانی و اصیل انقلاب اسلامی روستاها را بدون متولی مشخص رها کرده و سرنوشت روستاییان را به بوروکراسی اداری ده‌ها اداره و سازمان واگذار کرده‌ایم و فشار بار رابه دوش شوراها‌ و دهیاران فاقد توان مالی و فاقد اختیارات اداری انداخته‌ایم.
 پیشنهاد مشخص طراحان وزارت امور روستا این است: «ادغام سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با روستاها همچون معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم، ریاست‌جمهوری بنیاد مسکن سازمان تعاون روستایی سازمان امور عشایری بخش‌های مرتبط با روستاها در وزارت جهادکشاورزی و وزارت راه و سایر دستگاه‌های اجرایی و تشکیل وزارت امور روستاهاست این امر هزینه‌ای برای دولت به لحاظ استخدام و شکل‌گیری نخواهد داشت چون با ادغام سازمان‌های مرتبط و جابه‌جایی نیروها انجام می‌شود اما با تمرکز فعالیت‌ها و اختیارات به توسعه و رونق روستاها و بهبود تولید و توسعه کشور و خودکفایی اقتصادی و کاهش فشار در حاشیه‌های شهرها و کاهش مشکلات روستاییان می‌انجامد.» در همین راستا جلال محمودزاده عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی در سیزدهمین روز بهمن‌ماه از بررسی تشکیل وزارت امور روستا در کمیسیون متبوعش خبر داد و باید منتظر ماند و دید که نمایندگان یازدهمین دوره مجلس چه برنامه‌هایی برای روستاییان درنظر دارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید