• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 28 بهمن 1399
کد مطلب : 124529
+
-

عکس‌نگار


میانکاله و تلف‌شدن پرندگان

شاید بهمن‌ماه را باید ‌ماه فاجعه تالاب میانکاله دانست؛ تالابی بین‌المللی در شرق مازندران با ۴۰هزار هکتار مساحت آبی که ذخیره غذایی غنی است و همه‌ساله پذیرای بیش از ۳۰ تا ۴۰گونه از پرندگان مهاجر زمستان‌گذران و بیش از ۱۰۰گونه از پرندگان بومی آبزی و کنارآبزی است. اما امسال مرگ و تلفات بیش از اندازه پرندگان مهاجر باعث شد این تالاب دیگر آن شمایل گذشته را نداشته باشد. سازمان دامپزشکی، علت مرگ‌ پرندگان را سم بوتولیسم اعلام کرد. حالا سایه شوم مرگ، بر سر پرندگان مهاجر گسترده‌تر شده؛ شکار بی‌رویه و بیماری و مرگ یک‌شبه پرندگان بی‌بازگشت اما بوتولیسم تیپC نوعی بیماری پرندگان است که بر اثر میکروب ایجاد و به آن مسمومیت طبیعی گفته می‌شود. 

ساختمان پلاسکو

آبی روی آتش پلاسکو؛ این شاید مناسب‌ترین تعبیر از تصویر بازگشایی ساختمانی باشد که 4سال پیش مقابل چشمان‌مان در آتش سوخت و فروریخت. حالا اما حوض‌ و آب‌نماهای بسیاری در این ساختمان به‌کار رفته تا آبی باشد بر آتشی که به جان و زندگی بسیاری از هموطنان‌مان زد. از آنجا که مقاوم‌سازی و ایمنی بخش شمالی تمام و مغازه‌ها تکمیل شد‌، 15بهمن‌ماه این ساختمان بازگشایی شد؛ ساختمانی که ۵‌طبقه زیر زمین و ۱۵ طبقه روی آن دارد و اکنون از نظر استاندارد در سطح قابل‌قبولی است. در این بخش از ساختمان پلاسکو ۲۷۹ باب مغازه وجود دارد که با بازگشایی مجدد آنها ۸۳۷ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به‌کار می‌شوند. ساخت بخش جنوبی هم ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

موزه هنرهای معاصر 

موزه هنرهای معاصر تهران بعد از 2سال تعطیلی به‌علت مرمت و بازسازی، ۹ بهمن‌ماه با نمایش مجموعه آثار اهدایی زنده‌یاد منیژه میرعمادی، از هنرمندان معاصر ایران، به‌صورت رسمی افتتاح شد. نمایشگاه «ارمغان» به‌عنوان نخستین نمایشگاه موزه بعد از بازگشایی شامل ۱۳۵ اثر از ۴۲ هنرمند بود که آثار اهدایی مجموعه منیژه میرعمادی به موزه هنرهای معاصر تهران و ۲۶ اثر از ۱۵ هنرمند از آثار گنجینه موزه که متناسب با آثار اهدایی بودند، به نمایش گذاشته شد. گویا در همین مجال روی گنجینه تحقیقاتی انجام شده و نتیجه قرار است در 6جلد کتاب منتشر ‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید