• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 28 بهمن 1399
کد مطلب : 124533
+
-

قمار سگی

جنگ سگ‌ها در شهر ایلخچی و ساحل گلوگاه مازندران در فضای مجازی موجی از انزجار عمومی را در پی داشت


شیوا نوروزی ـ روزنامه‌نگار

جمعه 10بهمن؛ روزی که انتشار تصاویری خونین از جنگ سگ‌ها در روستای کردلر بخش ایلخچی در استان آذربایجان شرقی و ساحل گلوگاه مازندران در استان مازندران با حضور تعداد زیادی از تماشاچی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای مجازی موجی از انزجار عمومی را در پی داشت. گرچه به محض انتشار این تصاویر با برگزار‌کنندگان آن برخورد شد اما چنین مسابقات آزاردهنده‌ای نخستین بار نیست که در سطح کشور برگزار می‌شود تا عده‌ای به بهانه سرگرم کردن و ایجاد سرگرمی برای مردم شرط‌بندی‌های میلیاردی کنند.
برگزاری چنین مسابقاتی آنچنان جاافتاده که شرکت‌کنندگان هر‌ساله برای حضور در این شرط‌بندی‌ها کلی هزینه می‌کنند تا سگ جنگنده خوب پرورش دهند. این افراد از شکم خود و زن‌و‌بچه‌هایشان می‌زنند تا روزی 7 تا 8کیلو گوشت به‌عنوان خوراک سگ تهیه ‌کنند و به او بخورانند تا برای وزن‌کشی و جنگ آماده شود؛ چرا که حضور در این مسابقات شرط‌بندی برایشان عواید مالی زیادی به همراه دارد. در این نزاع آزاردهنده یک سگ کاپ قهرمانی می‌گیرد و به او لقب سلطان داده می‌شود. سلطان سگ‌ها شدن عواید مالی چشمگیری برای صاحب سلطان دارد. قیمت سلطان تا 300میلیون تومان نسبت به نوع نژاد و سایر مؤلفه‌های یک سگ جنگی افزایش می‌یابد و توله‌های نسل اول و دوم سلطان به افتخار سلطان بودن اجدادش به طرز قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.
مبالغ شرط‌بندی‌ها نیز نسبت به وسع مالی افراد متغیر است. در فصل‌های سرد سال و روزهای غیرتعطیل مبلغ شرط‌بندی‌ها 500میلیون تومان تخمین زده می‌شود و فصل‌های گرم و علی‌الخصوص تعطیلات عید نوروز تا یک‌میلیارد تومان نیز قابل‌حدس است. از همین رو است که برگزاری چنین مسابقاتی با حضور پرشور تماشاچیان از 500تا 2هزار نفر متغیر است. عده‌ای سرگرم می‌شوند و عده‌ای هم با پول قمارش سرخوش! به‌عنوان مثال برگزاری جنگ سگ‌ها در روستای کردلر با حضور 2هزار نفر بود و در گلوگاه مازندران نیز بالای هزار نفر به تماشای نزاع خونین بیش از 100سگ نشستند تا همدیگر را بدرند و اسباب سرگرمی آنها را فراهم کنند.
برخی از قماربازان با دفاع از این حرکت شرم‌آور و زشت که نقض حقوق حیوانات است، معتقدند سگ‌ها خوی وحشی‌گری دارند و باید سالی یک یا دو بار بجنگند تا حالشان خوب باشد و می‌گویند سگ‌هایی را برای این کار انتخاب می‌کنند که نژادشان جنگجو است؛ استدلال‌هایی غیرقابل‌قبول که هیچ مبنای علمی ندارد و کاملا با هدف کسب پول بیان می‌شود.
جنگ سگ‌ها در ایران سابقه‌ای طولانی دارد، ولی به‌دلیل نبود قانون حمایت از حیوانات برخوردی با این افراد صورت نمی‌گیرد. لایحه «منع حیوان‌آزاری» که طی سال‌های گذشته در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، همچنان در انتظار تصویب است. دیرکرد رسیدگی و تصویب این لایحه راه را برای حیوان‌آزاری در ایران باز گذاشته‌است. حامیان حقوق حیوانات هم از هیچ ابزار قانونی برای دفاع از این موجودات برخوردار نیستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید