23
یکشنبه 30 شهریور 1399
شماره 8042
صفحه سوم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
محمدتقی بهار ملقب به ملک‌الشعرا آخرین نماینده بزرگ شعر سنتی است که خود را تا امروز کشانده، آخرین شاعری است که قصیده‌های او را در تاریخ شعر فارسی در کنار بزرگان قرار می‌دهند و آخرین شاعری است که خاص و عام، او را به‌عنوان شاعر می‌شناسند و هنوز هم مقام و منزلتی رفیع در حافظه مردم دارد.
سال۱۳۳۰ با خبر تلخ درگذشت صادق هدایت شروع شد. او در نوزدهم فروردین در خانه اجاره‌ای‌اش در پاریس با گاز خودکشی کرد. خودکشی هدایت هر چند قابل پیش‌بینی بود، اما جامعه ادبی در بهت فرو رفت. پایان هدایت، آغاز اسطوره او در داستان‌نویسی ایران بود؛ هر چند که خود هیچ‌گاه چنین سودایی نداشت.
به اعتباری می‌توان آرامگاه بوعلی‌سینا در همدان را شروع دور تازه‌ای از مدرنیسم ایرانی در معماری دوره پهلوی دوم دانست؛ مدرنیسمی که حالا کم‌کم بیشتر از قبل دارد ریشه‌های خود را در تاریخ می‌جوید، اما معماری روز دنیا در آن مغفول نیست.

همه از مرگ می‌ترسند، من از زندگی سمج خودم

صادق هدایت کتاب زندگی‌اش را در پاریس بست
خودکشی او اتفاقی یک‌شبه نبود. هدایت سال‌ها با تفکر مرگ زیسته بود.
ترکیدن بمب اتم در قوچان

ترکیدن بمب اتم در قوچان

جنگ سرد در خراسان خود را نشان می‌داد
ساعت 11شب روز یکشنبه، 15فرودین‌ماه سال1330، دستگاه‌های لرزه‌نگاری اروپا، زلزله‌ای نسبتا شدید را در نواحی شمال‌شرقی خراسان به ثبت رساندند که خیلی سریع این خبر به خبرگزاری‌های سراسر جهان مخابره شد.
رموز خانه داری
رموز خانه داری
از شاگردی تا ریاست در دانشسرای عالی دختران
​​​​​​​  نام بدرالملوک بامداد با تدوین کتب خانه‎داری تداعی می‎شود. او که از معلمان سرخانه زبان فارسی و فرانسوی آموخته بود، برای روزنامه‌های داخل و خارج از ایران مقاله می‌نوشت و در سال۱۲۹۶ به دارالمعلمات رفت و ۸سال بعد، در سال۱۳۰۴، به معاونت دارالمعلمات منصوب شد.