• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 24 اسفند 1396
کد مطلب : 9929
+
-

فوق العاده

بخشی از مقاله مرحوم علی‌اشرف درویشیان درباره گلشیری

جواد نصرتی|روزنامه‌نگار:



تغییر عبث تقویم؛ ضد اسلام، ضد فرهنگ

روز 24اسفند 1354، رژیم پهلوی، در یکی از عجیب‌ترین و جنجالی‌ترین تصمیم‌های خود، تقویم ایران را از هجری به شاهنشاهی تبدیل کرد. در این روز، طرح دولت در جلسه مشترک مجلسین شورای ملی و سنا تصویب شد و براساس آن، مبدا تقویم رسمی کشورمان، از هجرت پیامبر اکرم(ص) به تاجگذاری کوروش در 559قبل از میلاد تغییر یافت. این کار، یکی از آشکارترین اقدامات ضد‌اسلامی رژیم گذشته به شمار می‌رود.
در توجیه این اقدام عجیب، ‌می‌توان اوج گرفتن احساسات اغراق‌شده ملی‌گرایانه را مطرح کرد. تصویب آن هم، قطعا برای خوشایند شخص شاه بوده است. شاه مخلوع، علاقه بسیار زیاد و عجیبی به دودمان‌های تاریخی ایران داشت و جشن‌های 2500ساله و هزینه‌های اقتصادی و سیاسی آن به خوبی این علاقه را نشان می‌داد. جالب این است که این طرح، با مخالفت کارشناسان صاحب‌نظر در این زمینه مواجه بوده و شاهرخ مسکوب در خاطرات خود اعلام کرده در کمیسیونی که درباره بررسی این طرح حضور داشته، با آن مخالفت کرده است. با این حال، برای خوشایند شاه، این طرح تصویب شد. این تغییر عجیب، باعث عصبانیت جامعه مسلمان ایران شد و حتی گفته می‌شود یکی از ریشه‌های وقوع انقلاب اسلامی، اتخاذ همین تصمیم و در پی آن خشمگین شدن آحاد مردم بوده است. علاوه بر عموم مردم، روحانیان سرشناس ازجمله آیت‌الله خمینی(ره) به مخالفت جدی با این کار پرداختند. امام (ره) این کار را یک جنایت بزرگ خواند و استعمال آن از سوی مردم را حرام اعلام کرد.
حتی جامعه روشنفکران و پژوهشگران هم با این تصمیم عجیب  مخالفت کردند. جدا از همه اینها، تغییر مبدا تقویمی که سده‌ها در کشور برقرار و مقبول بوده است، باعث یک سردرگمی بسیار بزرگ و غیرضروری شد. برای نمونه، همین حالا اگر کسی بخواهد اسناد رسمی را در آن سال‌ها بررسی‌کند، دچار یک نوع حس سردرگمی خواهد شد؛ چون ترتیب سال‌ها به یکباره از 1354به 2535جهش خواهد کرد. این تصمیم غیرمنطقی، با بلند شدن صدای انقلاب، در دولت شرف‌امامی ملغا شد اما صدای انقلاب، خود رژیم را نشانه رفته بود.

عکس خبر


این چهارشنبه‌آخر سال که گذشت، در نگاهی کلی، ‌تفاوت چندانی با سال‌های گذشته نداشت و صدای انفجار شهر را برداشته بود. با  این حال در گوشه‌ وکنار هنوز خانواده‌هایی بودند که رسوم قدیمی را به جا آوردند و در کنار هم، با خنده و شادی از روی آتش پریدند. اما چیزی که چهارشنبه آخر سال امسال را حسابی متفاوت کرد، برگزاری مراسم قاشق‌زنی توسط عده‌ای از جوانان در منطقه یوسف‌آباد بود که عکس‌های آن، با استقبال بسیار زیادی در فضای مجازی مواجه شد. براساس این رسم قدیمی، دختران و پسران جوان، درحالی‌که با قاشق به ظرف کوچکی که در دست داشتند می‌زدند، به خانه‌های مردم رفتند و با ظرفی پر از نقل ، آجیل و شکلات برگشتند. احیای خودجوش این مراسم قدیمی، باعث شادی خیلی‌ها در فضای مجازی شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید