• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 31 فروردین 1399
کد مطلب : 98535
+
-

تولید یک‌میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ برای آزمایش انسانی

محققان دانشگاه آکسفورد یکی از بزرگ‌ترین آزمایش‌های انسانی‌واکسن تهیه شده برای مقابله با نوع جدید ویروس کرونا را به‌زودی شروع می‌‌کنند

دانشگاه آکسفورد به‌زودی نخستین آزمایش انسانی واکسن کووید-19 در انگلیس را در مقیاسی بزرگ شروع می‌کند.

براساس گزارشی که فایننشیال تایمز منتشر کرده این واکسن که توسط محققان دانشگاه آکسفورد ساخته شده، قرار است روی گروه زیادی از داوطلبان مورد آزمایش قرار بگیرد. به همین‌خاطر قرار است از این واکسن یک‌میلیون دوز تا ‌ماه سپتامبر (شهریور و مهر) تولید و آماده شود. محققان انگلیسی می‌گویند اگر همه‌‌چیز در این آزمایش‌ها خوب پیش‌ برود تا آخر سال می‌شود ۱۰۰میلیون دوز از این واکسن را تولید و در جهان پخش کرد.
از زمانی که شیوع نوع جدید ویروس کرونا باعث یک بحران جهانی شد، چندین شرکت مختلف از کشورهای مختلف جهان در تلاش برای ساخت واکسن بیماری کووید-۱۹ هستند.
گروه تحقیقاتی مؤسسه جنر دانشگاه آکسفورد به‌تازگی اعلام کرده‌اند در حال همکاری با چندین شرکت در اروپا و آسیا هستند تا در صورت موفقیت آزمایش انسانی بتوانند سرعت تولید واکسن را بالا ببرند. این نگرانی در جهان وجود دارد که در صورت رسیدن به واکسن کووید-19 دسترسی آن برای همه مردم جهان تبدیل به یک بحران جدید شود. سازمان ملل روز گذشته هشدار داده که واکسن این بیماری باید در دسترس همه مردم جهان قرار بگیرد و تبدیل به یک رقابت اقتصادی نشود. همین حالا حداقل ۸۰واکسن مختلف در نقاط مختلف جهان برای مقابله با پاندمی کووید-19 در حال آزمایش هستند که 2مورد آن در انگلیس است. هنوز اما هیچ‌کدام از این واکسن‌‌ها نتوانسته است آزمایش‌های لازم برای تولید انبوه را با موفقیت پشت سر بگذارد.
دولت انگلیس ۲.۲میلیون پوند برای پروژه تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد سرمایه‌گذاری کرده است. ۱.۸میلیون پوند هم بودجه به پروژه دیگر تهیه واکسن در امپریال کالج لندن اختصاص یافته است.
دکتر «سارا گیلبرت» استاد واکسینولوژی دانشگاه آکسفورد می‌گوید که 80درصد اطمینان دارد واکسن کووید-19 که توسط تیمش تولید می‌شود، مقابل این بیماری جواب خواهد داد.
او در گفت‌وگو با تایمز گفته است: «فکر می‌کنم شانس بالایی وجود دارد که این واکسن براساس آنچه انجام داده‌ایم، جواب بدهد. این فقط یک حدس و گمان نیست و هر هفته‌ای که می‌گذرد، داده‌های بیشتری برای بررسی وجود دارد. من به‌شخصه 80درصد به موفقیت کار امیدوارم. البته اگر همه‌‌چیز به‌طور کامل و صحیح پیش برود، آماده‌سازی یک واکسن تا پاییز تقریبا امکان‌پذیر خواهد بود، اما هیچ‌کس نمی‌تواند وعده قطعی بدهد که این واکسن جواب خواهد داد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید