• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 25 اسفند 1398
کد مطلب : 97280
+
-

شیمی ترکیب‌های ممنوعه مواد ضدعفونی

این روزها مردم نیاز فوری و شدید به مواد ضدعفونی‌کننده دارند و در این میان، در رسانه‌های مختلف مواردی درخصوص ترکیب برخی مواد با یکدیگر و ساخت ماده ضدعفونی‌کننده کارآمد برای از بین بردن ویروس کرونا به وفور یافت می‌شود. با این حال نباید فراموش کنید که این کار در حیطه علم شیمی است و باید قوانین مربوط به آن را که در دروس دبیرستانی خوانده‌اید رعایت کنید؛ چراکه ترکیب برخی مواد ممکن است نتایج عکس داده و کار دست شما بدهد.

سفیدکننده + سرکه
به‌نظر می‌رسد این ترکیب، یک ضدعفونی‌کننده قدرتمند را پدید آورد، اما اینچنین نیست و نباید سفیدکننده را با سرکه مخلوط کرد. ترکیب این دو با هم، گاز کلر تولید می‌کند که حتی در سطح پایین نیز می‌تواند باعث سرفه، مشکلات تنفسی، سوزش چشم‌ها و ریزش اشک شود. کلر در این فرایند به اسید کلریدریک تبدیل می‌شود که از زمره قدرتمندترین اسیدها به‌حساب می‎آید.

جوش شیرین + سرکه
به گزارش همشهری، هرکدام از این مواد به تنهایی خاصیت‌های ضدعفونی‌کنندگی دارند، اما ترکیب‌شان خطرناک است. اگر این دو را با هم مخلوط کنید، آب و سدیم استات به‌دست می‎آید. سرکه باعث می‌شود جوش شیرین کف کند. اگر ترکیب حاصله را در یک ظرف بسته نگهداری کنید، مخلوط جوش شیرین و سرکه منفجر می‌شود.
  بی‌کربنات سدیم یا همان جوش شیرین با فرمول NaHCO3 یکی از نمک‌های سدیم در ترکیب با کربنیک اسید است. بی‌کربنات سدیم از واکنش کلرید سدیم، آمونیاک و دی‌اکسید کربن در آب به‌ وجود می‌آید که در این فرایند، بی‌کربنات سدیم به‌صورت رسوب به‌دست آمده پس از صاف کردن و خشک کردن با حرارت به کربنات سدیم تبدیل می‌شود.

سفید‌کننده + آمونیاک
ترکیب این دو با یکدیگر گازی سمی   ایجاد می‌کند به نام «کرامین». ماحصل استنشاق این گاز علائمی مانند تنفس گاز ایجاد شده از ترکیب سرکه و سفیدکننده را به علاوه تنگی نفس و درد سینه به همراه خواهد داشت.
  مولکول آمونیاک از یک اتم نیتروژن و 3 اتم هیدروژن (NH3) متصل به آن تشکیل شده ‌است. آمونیاک یک ترکیب قلیایی است و در طبیعت از تجزیه مواد آلی ازت‌دار همچون اوره ادرار به‌دست می‌آید.

آب اکسیژنه + سفیدکننده
شاید شنیده باشید که باید میوه‌ها یا سطح میزها را با پراکسید هیدروژن و سرکه ضدعفونی کنید. اما یادتان باشد که این دو ماده را هیچ وقت با یکدیگر مخلوط نکنید؛ چرا که ترکیب آنها منجر به تولید پیراستیک اسید با فرمول شیمیایی  C2H4O3 می‌شود که سمی بوده و می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی پوست و همچنین صدمه دیدن دستگاه تنفسی شود.

سفیدکننده + الکل صنعتی
شاید نام کلروفرم با فرمول CHCl3 را شنیده باشید. همان ماده‌ای که در قدیم برای بیهوش کردن انسان استفاده می‌کردند. بدانید و در ذهن خود بسپارید که  ترکیب سفیدکننده یا همان وایتکس با هر چیز دیگری به جز آب، ممنوع است.
  متانول، متیل الکل، الکل متیلیک، کاربینول یا الکل چوب که ساده‌ترین نوع الکل‌هاست با فرمول شیمیایی CH3OH شناخته می‌شود. الکل صنعتی ماده‌ای سمی است که ورود آن به بدن می‌تواند باعث نابینایی و حتی مرگ فرد شود. هنگام استفاده از متانول باید از ماسک و دستکش استفاده کرد، چراکه این ماده از طریق تنفس و پوست نیز می‌تواند جذب بدن شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید