• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 3 اسفند 1398
کد مطلب : 95621
+
-

دردهای عضلانی را نادیده نگیرید

  اگر دردهای عضلانی‌تان بی‌دلیل نباشند و بعد از مدتی رفع شوند، طبیعی محسوب می‌شوند. در حقیقت دردهای عضلانی شما باید بعد از چند روز یا حداکثر یک یا 2هفته برطرف شوند. اما اگر بیشتر از 2هفته است که دردی دارید که احساس می‌کنید شدید است و توان انجام کارهای عادی و روزمزه را از شما گرفته، اینها همگی نشان‌دهنده آن است که احتمالاً دچار مشکل جدی‌تری شده‌اید و نباید از این دردها غفلت کنید.
احساس درد در سراسر بدن، حساس شدن بدن نسبت به تماس فیزیکی، خستگی و اختلالات خواب نشانه‌های این بیماری عصبی هستند. همچنین ممکن است پیش از شروع این دردها، یک موقعیت اضطراب‌آور را تجربه کرده باشید. فیبرومیالژیا باعث ایجاد دردهای مشخصی در هر دو طرف بدن و بالا و پایین کمر می‌شود.

بیماری آرتروز
شاید تصور کنید که بیماری آرتروز تنها روی مفاصل تأثیر می‌گذارد اما ممکن است درد ناشی از آن در عضلات هم احساس شود. در حقیقت زمانی که ناحیه‌ای از بدن دردناک می‌شود، عضلات به‌طور خودکار در یک اقدام حفاطتی، منقبض می‌شوند. برای مثال، اگر در ناحیه کتف دچار آرتروز باشید، این مسئله منجر به گرفتگی‌های دردناک عضلانی می‌شود.
اگر ناحیه‌ای که در آن احساس درد می‌کنید قرمز یا ملتهب شده و دچار تب هستید، ممکن است این مسئله ناشی از یک عفونت باشد؛ به‌ویژه اگر بی‌دلیل رخ داده باشد.
گزش یک کنه پا سیاه ممکن است منجر به انتقال باکتری‌ای به نام بورلیا بورگدورفری شود که نشانه آن اغلب راش‌های پوستی‌ای شبیه به چشم است. اما مشکل آن است که این راش‌ها همیشه ظاهر نمی‌شوند، بنابراین باید از علائم اولیه این بیماری آگاه باشید: تبی شبیه به آنفلوآنزا، احساس خستگی، خشک‌شدن گردن و احساس درد. اگر هر یک از این نشانه‌ها را دارید و در جایی بوده‌اید که احتمال حضور کنه در آنجا وجود داشته، به پزشک مراجعه کنید.
ورزش‌های سنگینی مثل کراس‌فیت این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند اما افراط در این ورزش‌ها منجر به بیماری‌ای به نام رابدومیولیز می‌شود. در اثر این بیماری بافت عضله تخریب و پروتئینی به نام میوگلوبین در بدن تولید می‌شود که با ورود به جریان خون، ممکن است در نهایت به کلیه‌ها آسیب بزند. اگر خشکی و درد عضلات با ضعف، احساس درد با هر تماس فیزیکی و تیره شدن رنگ ادرار همراه باشد، فوراً به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

بیماری التهابی
اگر بیشتر از ۶۵ سال سن دارید، دردهای عضلانی شما ممکن است ناشی از یک بیماری التهاب عضلانی مثل پلی‌میالژی روماتیکا باشد. این بیماری باعث دردناک و خشک‌شدن بازو، گردن، ناحیه پایینی پشت و ران‌ها می‌شود. این علائم ممکن است یک‌شبه پدیدار شوند و صبح روز بعد ناگهان متوجه شوید بدون کمک نمی‌توانید لباس‌هایتان را بپوشید یا قادر نیستید سوار ماشین و از آن پیاده شوید. علت بروز این بیماری هنوز مشخص نیست و تشخیص آن دشوار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید