• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 1 اسفند 1398
کد مطلب : 95562
+
-

خشم تندروها از دیدار یک سناتور با ظریف

اسماعیل سلطنت‌پور _ خبر‌نگار

بی‌محلی قانونگذاران آمریکایی به مصوبه دولت این کشور در تحریم وزیر خارجه ایران خشم کاخ سفید را برانگیخته است. دولتمردان آمریکایی دیدار سناتور مورفی با محمدجواد ظریف را نقض قانون لوگان توصیف کرده‌اند؛ اتهامی که قبلا به جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا وارد شده است.

هفته گذشته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان سفری 3 روزه به مونیخ داشت و در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با 30شخصیت و مقام خارجی رایزنی کرد. با گذشت چند روز منابع غربی فاش کردند که سناتور مورفی نیز ازجمله کسانی بوده که در مونیخ با ظریف دیدار کرده است.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اخبار منتشرشده مبنی بر دیدار مورفی با وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس مونیخ، در صفحه توییتر خود نوشت: «دکتر ظریف همواره گفته‌اند که با برخی اعضای کنگره آمریکا که از او درخواست ملاقات می‌کنند، دیدار و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و واقعیات منطقه را تشریح می‌کند. این اقدامات بخشی از دیپلماسی عمومی است که شامل دیدار با نخبگان، مراکز فکری و مصاحبه و دیدار توجیهی با اصحاب رسانه‌ها نیز می‌شود».
مورفی که از منتقدان اصلی سیاست‌های خصمانه ترامپ در قبال ایران و خاورمیانه است، بارها مواضع ترامپ در قبال برجام، جنگ یمن و سوریه و موضع کاخ سفید درباره ایران را زیر سؤال برده است. این سناتور، روز سه‌شنبه دیدار خود با وزیر امور خارجه ایران را در توییتی تأیید کرد و سخنگوی او نیز اعلام کرده مورفی قبل از دیدار با ظریف از طریق سفارت آمریکا در آلمان وزارت خارجه آمریکا را در جریان این دیدار قرار داده است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به دیدار مورفی و ظریف به خبرنگاران گفت: من نمی‌توانم این مسئله را باور کنم. شنیدم که سناتور مورفی با ایرانی‌ها دیدار کرده است. آیا این حقیقت دارد؟ آیا چیزی هست که من باید آن را بدانم؛ زیرا به‌نظر می‌رسد که این اقدام نقض قانون لوگان باشد.

قانون موسوم به لوگان در سال ۱۷۹۹ تصویب شده و شهروندان آمریکایی را که به‌طور رسمی مجاز به مذاکره نیستند، از مذاکره با کشورهای خارجی که با آمریکا اختلاف دارند، منع می‌کند.
ترامپ سال گذشته نیز اتهام مشابهی به جان کری، وزیر خارجه دولت سابق آمریکا وارد و دیدار‌های کری با ظریف را نقض قانون لوگان توصیف کرده بود.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به دیدار مخفیانه سناتورهای آمریکایی با محمدجواد ظریف در مونیخ گفت: این دمکرات‌ها در حال کمک‌رسانی و همدستی با ایران هستند.
پمپئو در ادامه ادعاهای واهی خود افزود: آنها دیدار کرده‌اند. نمی‌دانم محور صحبت‌های آنها چه بوده است اما امیدوارم که در حال تقویت سیاست خارجه آمریکا بوده باشند و نه تقویت سیاست‌های خودشان.
اتهامات دولتمردان آمریکایی به دمکرات‌ها در حالی است که تیرماه امسال دونالد ترامپ یک سناتور جمهوریخواه به نام رند دپال را مأمور کرد با ظریف دیدار کند؛ دیداری که محور آن درخواست از ظریف برای رفتن به کاخ سفید و دیدار با ترامپ بود و در جریان آن دیدار به ظریف هشدار داده شد اگر با ترامپ دیدار نکند، هدف تحریم آمریکا قرار می‌گیرد.

سناتورها ۲۰ سال است به دیدار من می‌آیند

وزیر امور خارجه گفت: برخی از کسانی که درخواست ملاقات می‌کنند، تعدادی از آنها خبرنگار، برخی اصحاب گروه‌های فکری و بعضی‌هایشان نمایندگان مجلس هستند. با اینها حسب فرصت و صلاحدید در راستای دیپلماسی عمومی و ارائه دیدگاه‌هایمان ملاقات می‌کنیم. سناتورهای آمریکایی شاید از ۲۰ سال قبل و بیشتر به دیدار من می‌آمدند و با آنها دیدار می‌کردم؛ زمانی که نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد و وزیر امور خارجه بودم.
محمدجواد ظریف با تأکید بر اینکه دیدار با سناتورها هیچ اتفاق جدیدی نیست، تصریح کرد: این مسئله نشان‌دهنده این واقعیت است که چقدر ترامپ و پمپئو از اینکه یک سناتور آمریکایی بیاید و واقعیت‌ها را از زبان وزیر امور خارجه ایران بشنود، هراسانند. آنها تلاش کردند با تحریم وزیر امور خارجه ایران اجازه ندهند صدای مردم ایران به مردم آمریکا برسد اما غافل از این واقعیت هستند که وزیر امور خارجه ایران به‌عنوان یک فرد نیست، بلکه نماینده مردم بزرگی است که این مردم بزرگ صدایشان را هر جور که شده است، به دنیا رسانده و ان‌شاءالله با مقاومت و تلاش‌شان این صدا را در آینده به دنیا مجددا خواهند رساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید