• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 21 اسفند 1396
کد مطلب : 9496
+
-

نقشه راه صنعت بیمه برای عبور از چالش‌ها

شاخص
نقشه راه صنعت بیمه برای عبور از چالش‌ها

رضا کربلایی/ روزنامه نگار

صنعت بیمه ایران در 2سالی که گذشت توانست خسارت‌های سنگین ناشی از آتش‌سوزی‌های بزرگ زلزله را با سرعت پرداخت کند، اما باید از گذشته درس گرفت و نقشه راهی مطمئن‌تر برای عبور از چالش‌ها و فایق‌آمدن بر خسارت‌ها و ریسک‌ها طراحی کرد. در این میزان شفافیت مالی، توسعه محصولات و خدمات با درک درست از نیاز مشتریان و ایجاد مزیت رقابتی در بازار و اصلاح ترکیب پرتفوی بیمه‌ای باید در صدر اولویت شرکت‌های بیمه قرار گیرد.


اهمیت صنعت بیمه در ایجاد آرامش در جامعه و امنیت کسب و کار و مصون نگه‌داشتن فعالیت‌های اقتصادی از ریسک‌های احتمالی ایجاب می‌کند تا پوشش حداکثری بیمه‌ای را نه یک اختیار که یک ضرورت تلقی کنیم. از سوی دیگر هرچند شاهد کاهش سهم بخش دولتی و افزایش سهم بخش دولتی از بازار بیمه ایران هستیم، اما همچنان این صنعت با چالش‌های جدی برای رقابت شفاف مواجه است و خصوصی‌سازی ناقص در صنعت بیمه باعث شده تا اهداف موردنظر به‌ویژه رقابت‌پذیری در این صنعت شکل واقعی پیدا نکند. واقعیت این است که بازار فعلی صنعت بیمه هنوز با استانداردهای رقابتی فاصله دارد و باید فعالیت‌ شرکت‌های بیمه در بخش زندگی به‌عنوان یک فرصت بالقوه جدی‌تر گرفته شود. نکته مهم دیگر به مسئله پیاده‌سازی حاکمیت شرکتی و استانداردهای بین‌المللی گزارشگری بین‌المللی  (IFRS) در صنعت بیمه برمی‌گردد که گام نهادن در این مسیر بدون درنظرگرفتن پیامدهای احتمالی دشوار است و نیازمند درک واحد و تصویر روشن‌تری از آینده صنعت هستیم. به واقع هرچند شرکت‌های بیمه از حیث کمی و حجم بازار بزرگ‌تر شده‌اند، اما نهاد ناظر با چالش‌هایی برای نظارت به‌دلیل محدودیت‌ها مواجه است که کنترل بازار و نظارت بر رقابت‌پذیری و شفافیت را دشوار کرده است.


افزون بر مشکلات ساختاری فعلی حاکم بر فعالیت شرکت‌های بیمه، باید به مخاطرات و ریسک‌های احتمالی هم در پذیرش ریسک توجه جدی‌تری شده و از ظرفیت‌های بیمه اتکایی و همچنین ارتقای توانگری شرکت‌های بیمه استفاده شود. صنعت بیمه کشور تاکنون با همه مشکلات و محدودیت‌ها توانسته است در برابر حقوق بیمه‌گذاران پاسخگو باشد، اما آینده این صنعت پشتیبان اقتصاد ملی بستگی به تغییر نگاه و ریل‌گذاری دارد، چرا که فعالیت بیمه‌گری یک عملیات پیچیده فنی و مدیریتی را می‌طلبد و برای تقویت صنعت بیمه و به روزرسانی ساختار آن گام‌های بلندتری در سال آینده باید برداشته شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید