سیدمحمد فخار- خبرنگار
روند ساخت خطوط متروی تهران پس از 20سال همچنان در مسیری سخت و طاقتفرسا پیش میرود. دوره اخیر مدیریت شهری برای سرعت دادن به توسعه این قطار 28ماه فرصت داشته و در این زمان محدود تلاش کرده چرخ مترو برای شهروندان باکیفیتتر از گذشته بچرخد. با وجود تمام مشکلات اقتصادی کشور و محدودیتهایی که تامین منابع مالی در شهرداری کلانشهرها را با سختی بیش از همیشه مواجه ساخته، اولویتهای تهران بهبود حجم ترافیک و کاستن از آلودگی هوایی است که مترو هر دو را یکجا پاسخ میدهد.
طی ماههای اخیر رسیدگی به وضعیت شبکه حملونقل مترویی تهران طی چند محور دنبال شد. نخست تکمیل خطوط موجود و ایمنسازی برخی خطوط بهرهبرداری شده و دوم توسعه و گسترش مترو به اقصی نقاط پایتخت در قالب مطالعه و برنامهریزی برای احداث خطوط 8 تا 11؛ این در حالی است که بودجه اختصاص یافته به مترو، سال به سال روند نزولی پیدا کرده تا توسعه مترو در بخش سازه و تجهیزات به سختی ادامه یابد. از طرفی با وجود تلاشهای صورت گرفته برای تصویب لوایح حمایتی از بودجه متروی کلانشهرها در مجلس و تخصیص بخشی از مصوبات لایحه بودجه از سوی دولت به این بخش مهم، هنوز تهران در تامین هزینههای سنگین احداث خطوط و ایستگاهها، تامین واگن، هزینههای جاری مرتبط با فرایند بهرهبرداری از خطوط موجود و... دست تنهاست؛ همچنین در هیچ سالی دریافتی متروی تهرن از بودجه مصوب دولت یا حتی خود شهرداری، به میزان کامل و صددرصد نبوده است. به تعبیر سادهتر در 8سال گذشته، دولت از همان محل مصوبات حداقلی بودجه مترو 44درصد پول را تخصیص داده است و شهرداری تهران نیز با وجود تمام تلاش صورت گرفته برای تامین هزینهها، توانسته حدود 65درصد بودجه مصوب مترو را تامین کند.
شنبه 28 دی 1398
کد مطلب :
93093
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/n5xrp
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved