• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 18 آبان 1398
کد مطلب : 87193
+
-

سهم ناچیز گردشگری همدان از جشنواره تئاتر کودک

بیست‌وششمین جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان با نمایش 303 اثر در همدان در حال برگزاری است

سهم ناچیز گردشگری همدان از جشنواره تئاتر کودک

فاطمه کاظمی _  همدان- خبرنگار

 این روزها همدان میزبان بیست وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان است و بیستمین سال میزبانی خود را از این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری تجربه می‌کند، اما برخی کارشناسان و هنرمندان معتقدند بعد از 2دهه میزبانی همدان از این جشنواره، هنوز این شهر را با این جشنواره نمی‌شناسند. به‌اعتقاد منتقدان، این جشنواره‌ با وجود ابعاد بین‌المللی، نتوانسته است برای گردشگری همدان به عنوان بزرگ‌ترین مولفه اشتغال این شهر آورده‌ای داشته باشد که مهم‌ترین دلیل آن سیاست‌گذاری‌های غیرموثر مسئولان فرهنگ وهنر این شهر در طول 2دهه اخیر است.

ظرفیتی که بالفعل نشد
یک فعال فرهنگی با بیان اینکه گردشگری فرهنگی در همه جای دنیا مرسوم است، به همشهری می‌گوید: برای مثال خانه ویلیام شکسپیر از نمایشنامه‌نویسان برجسته غرب، یک جاذبه گردشگری مهم محسوب می‌شود که سالانه هزاران گردشگر از آن بازدید می‌کنند. حسین زندی با تاکید بر اینکه جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان می‌توانست چنین ظرفیتی ایجاد کند، می‌افزاید: مسئولان فرهنگ و هنر این شهر می‌توانستند بوستانی بسازند و تندیس‌های جشنواره که هرسال ساخته می‌شود را در ابعاد بزرگ دراین بوستان جانمایی کنند. حتی می‌شد نشان‌هایی دراین بوستان ساخت تا هنرمندان برجسته ملی و بین‌المللی که هرسال دراین جشنواره شرکت می‌کنند، آنها را امضا کنند. این بوستان می‌توانست به موزه نمایش تبدیل شود و مطمئنا بعد از 2دهه نماد گردشگری هنری، پذیرای گردشگران زیادی می‌شد.

سودی که به جیب هتل‌داران می‌رود
این فعال فرهنگی با بیان این‌که جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اول باید از هنرمندان و بعد از مردم حمایت کند، ادامه می‌دهد: جشنواره‌ای مانند کن هرسال هنرمندان برجسته و بزرگی را مهمان فرانسه می‌کند و در کنار آن گردشگران زیادی به این کشور سفر می‌کنند تا از نزدیک در جریان روند برگزاری جشنواره قرارگیرند و با هنرمندان حاضر در جشنواره دیدار کنند. بنابراین برگزارکننده بیشترین تلاشش را می‌کند تا اعتباری برای جشنواره جذب شود که بهترین جوایز و هدایا نصیب هنرمندان برگزیده شود و درمقابل یک سری خدمات معمولی هم به آنها می‌دهد. وی می‌افزاید: اما در همدان این روند وارونه است، چون ازنظر میزبانی به شرکت‌کنندگان در جشنواره خدمات درجه یک ارائه می‌شود و درمقابل هدایا و جوایز برگزیدگان آن‌قدر ناچیز است که چیزی دست هنرمند را نمی‌گیرد. برای مثال هزینه جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان یک میلیارد و 600میلیون تومان برآورد شده است که بیش از یک میلیارد تومان آن صرف اقامت و خوراک خواهد شد. پس بیشترین درآمد جشنواره به هتل‌داران می‌رسد، درحالی‌که هتل‌ها باید حامی مالی جشنواره باشند.

دست هنرمند و مردم خالی می‌ماند
این فعال فرهنگی معتقد است بسیاری از مهمانان خارجی جشنواره تمایل دارند از نزدیک با مردم و فرهنگ و آداب و سنن و پوشش و خوراک آن‌ها آشنا شوند، اما مسئولان جشنواره، آنها را در هتل‌ها قرنطینه می‌کنند. درنهایت میلیون‌ها تومان به جیب هتل‌دار می‌رود و دست مردمی هم که این جشنواره باید برای آنها درآمد و معیشت ایجاد کند، خالی می‌ماند.

تعریف محدود از گردشگری
با این وجود قائم مقام بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان فقط حضور 40مهمان خارجی حاضر درجشنواره و بازدید آنها از جاذبه‌های گردشگری استان را بعد گردشگری این رویداد تعریف می‌کند و معتقد است آن‌ها بعد از بازگشت به کشور خود بزرگ‌ترین مبلغ گردشگری همدان و ایران خواهند بود. محمدرضا جوادی به همشهری می‌گوید: دراین جشنواره چیزی به نام «اکوتوریسم» و «ژئوتوریسم» مطرح نیست، بلکه جشنواره ابزاری برای جذب گردشگر است و این رفت و آمدها و مراوده‌ها به عنوان نماد گردشگری گردشگری مطرح است. همین که درطول جشنواره نام همدان درصدر اخبار خبرگزاری‌هاست و برنامه‌های آن به صورت زنده از صداوسیما پخش می‌شود، به نوعی تبلیغ گردشگری همدان است.
این مسئول درباره ضعف اطلاع‌رسانی‌ها در طول جشنواره نیز معتقد است؛ در هر دوره متقاضیان شرکت در جشنواره افزایش پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد این جشنواره به خوبی توانسته است ظرفیت‌های گردشگری همدان را به جهان معرفی کند.

    حضور 31 استان در جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی همدان و رئیس بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه 303اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، می‌گوید:50اثر متقاضی شرکت دربخش نوجوان، 66اثر دربخش خیابانی، 48اثر دربخش تئاتر خردسال، 82اثر دربخش تئاتر ایران و 57طرح دربخش نمایشنامه‌نویسی بودند.   احمدرضا احسانی با اشاره به افزایش 20درصدی متقاضیان شرکت در جشنواره امسال می‌افزاید: از 31استان درجشنواره اجرا داریم. 52اثر نمایشی هم از 13استان در بخش مسابقه هستند و اسپانیا، ایتالیا، آرژانتین، یونان، تاجیکستان، فرانسه و بلژیک در این جشنواره اجرا خواهند داشت. به گفته وی، تهران، همدان، اصفهان، بوشهر، البرز، خراسان رضوی، لرستان، مرکزی، ایلام، یزد، هرمزگان، مازندران و قم استان‌هایی هستند که آثارشان به بخش نهایی جشنواره راه یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید