• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 18 آبان 1398
کد مطلب : 87085
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/828Po
+
-

افزایش هزینه تولید خودرو با استانداردها


شمارش معکوس برای اجرای استانداردهای جدید خودرویی از ابتدای دی‌ماه امسال آغاز شده است. با احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان گفت‌وگو کرده‌ایم.

 
استانداردهای جدید خودرویی تا چه حد قابلیت اجرا دارد؟
استانداردهای 85گانه خودرویی مطابق با استانداردهای روز ای.‌سی کشورهای اروپایی است. گرچه می‌پذیریم که استانداردهای اجباری جدید خودرویی، کف استانداردهای ایمنی موجود در دنیاست و برخی برندهای مشهور خودروساز حتی استانداردهای سختگیرانه‌ای را در تولید و عرضه محصولات خود لحاظ می‌کنند اما اجرای برخی از این استانداردها هنوز هم در کشورهای اروپایی اجباری نشده است. از 22(یا 24) استاندارد جدید مرحله سوم خودروهای سواری، استانداردهایی مانند نصب کمربند ایمنی، تجهیزات ضد‌سرقت، تکیه‌گاه کمربند ایمنی و نصب چراغ‌های روشنایی روز(دی‌لایت) هنوز هم در اروپا اجباری نیست، اما با وجود وضعیت بحرانی صنعت خودرو، اجرای این استانداردها در صنایع خودروسازی کشورمان اجباری اعلام شده است.

یعنی امکان اجرای این استانداردها تا دی‌ماه امسال وجود ندارد؟
از طریق مذاکره با سازمان استاندارد و وزارت صنعت در حال به نتیجه رساندن زمان‌بندی اجرای این استانداردها هستیم. اما اجرایی شدن برخی استانداردها مانند ترمزگیری یا چراغ روشنایی روز در اروپا نیز از ابتدای دی‌ماه سال 1400اجباری است، این در حالی است که برخلاف هوای ایران که اغلب آفتابی است، بسیاری از کشورهای اروپایی متاثر از شرایط جوی (ابری و تاریک بودن) استاندارد چراغ روشنایی روز را در بسیاری از محصولاتشان اجرایی کرده و حتی برخی شرکت‌های خودروساز اروپایی استانداردهای سختگیرانه‌تری را اجرایی کرده‌اند اما هنوز اجرای برخی از این استانداردها در اروپا برخلاف ایران اجباری نشده است.

آیا اجرای این استانداردها تیراژ تولید خودروهای داخلی را کاهش می‌دهد؟
طی 6ماه نخست امسال تیراژ تولید خودرو 35درصد و تیراژ تولید خودروهای سواری حدود 36درصد کاهش داشته است. با وجود این درصورت توافق در مورد تعداد و زمان‌بندی اجرای استانداردهای جدید خودرویی به‌نظر نمی‌رسد تیراژ تولید خودروهای داخلی با کاهش چشمگیری به‌دلیل اجرای این استانداردها روبه‌رو شود، اما مشکل تامین نقدینگی همچنان بر صنعت خودرو فشار می‌آورد. اکنون حدود 3هزار و 500دستگاه سی.کی.دی خودروهایمان در گمرکات دپو شده و ایران خودرو با وجود تعهدات معوق تحویل این خودرو به مشتریان از آذر‌ماه سال گذشته به‌دلیل نداشتن نقدینگی لازم قادر به ترخیص این خودروها از گمرک نیست.

تأثیر اجرای این استانداردها بر قیمت تمام‌شده خودروهای جایگزین چگونه خواهد بود؟
باید بپذیریم که اجرای استانداردهای جدید خودرویی هزینه تمام‌شده و قیمت خودروهای جایگزین را افزایش خواهد داد. گرچه اکنون نیز خودروهای جایگزین پراید و پژو مانند تیبا، کوئیک و ساینا در سایپا و پژو پارس ایران خودرو به بازار عرضه می‌شود، اما با نصب استانداردهای جدید روی این خودروها، هزینه تمام‌شده تولید اینگونه خودروها نیز افزایش خواهد یافت و چاره‌ای جز افزایش قیمت خودروهای جایگزین نداریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید