• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 6 بهمن 1401
کد مطلب : 183983
+
-

پاک کردن صورت مسئله با تغییر استانداردها

درپی پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تغییر شاخص‌های کیفیت هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس و گفته‌های وزیر کشور در زمینه ارائه شدن طرحی از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست به دولت به‌منظور تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس انتقاداتی مطرح شد و رئیس کارگروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت از مخالفت این وزارتخانه با چنین طرحی خبر داد. حالا رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به ایسنا می‌گوید: هیأت دولت به‌دنبال تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس است.
علی سلاجقه می‌گوید: ما شاخص‌های آلودگی را تعیین می‌کنیم و تعطیلی بر عهده هیأت وزیران است. در دنیا برای تعطیلی مدارس، بالاتر از ما عمل می‌کنند مثلا با شاخص 200تا300 فقط مدارس ابتدایی را تعطیل می‌کنند. قبلا هیأت وزیران شاخص ۱۵۰ گذاشته است و اکنون می‌خواهد تصمیم خود را عوض کند.
بهزاد اشجعی، عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در واکنش به تغییر استانداردهای آلودگی هوا می‌گوید: این موضوع به نوعی پاک کردن صورت مسئله و راه‌حل غیرمنطقی است. با ارائه این طرح به جای حل مسئله و رفع مشکل آلودگی هوا، اجرای قانون هوای پاک و کاهش منابع انتشار آلاینده‌ها صرفا صورت مسئله و دستورالعمل را برای تعطیل نشدن مدارس تغییر می‌دهیم. تعطیل نشدن مدارس تنها 2 راه دارد؛ اول انجام اقدامات لازم جهت کاهش آلودگی هوا و دوم تغییر دستورالعمل آن است و ظاهرا راه دوم انتخاب شده است که طبیعتا این راه از نظر عقلانی و منطقی پذیرفته شده نیست.
این کارشناس آلودگی هوا به تبعات اجرایی شدن این طرح اشاره کرد و توضیح ‌داد: به‌طور قطع آسیب بسیار بزرگی به سلامت دانش‌آموزان وارد خواهد شد چراکه آنها جزو گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر جامعه هستند. در تعاریف شاخص کیفیت هوا نیز دانش‌آموزان جزو گروه‌های حساس محسوب می‌شوند، به‌طوری که حتی شاخص کیفیت هوای نارنجی‌رنگ با اعداد ۱۰۰ تا ۱۵۰ برای شهروندان عادی خیلی آسیبی ندارد اما برای سلامت آنان خطرناک محسوب می‌شود.
وی می‌گوید: تنها راه عدم‌تصویب این طرح، دولت است. دولت هم نیاز به بازخوردهایی برای تصویب نکردن آن دارد. نهادهایی مانند وزارت بهداشت و سایر نهادهای نظارتی باید پیشقدم شوند و مخالفت خود را به‌طور رسمی اعلام کنند تا در نهایت اجماعی صورت بگیرد و دولت نتواند در برابر خواست این جمع طرح پیشنهادی را تصویب کند. در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هم توجه خاصی به موضوع آلودگی هوا نشده است. اگر واقعا موضوع آلودگی هوا دارای اولویت است باید تدابیری در لایحه بودجه برای آن اندیشیده شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید