• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 12 اسفند 1396
کد مطلب : 8386
+
-

سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها در بازار استارتاپ‌های ایرانی

سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها در بازار استارتاپ‌های ایرانی

 اشکان خسروپور  

استارتاپ‌های ایرانی با وجود تازه‌کار بودن، در چند وقت اخیر چنان پیشرفت و گسترشی داشته‌اند که توجه سرمایه‌گذارها و بازرگانان کشورهای دیگر هم به آنها جلب شده است. سرمایه‌گذاری چند شرکت اروپایی در استارتاپ‌های مطرح ایران گواه این مدعاست که اکوسیستم ایران در حال کنار زدن موانع و گسترش فعالیت‌هاست. تازه‌ترین مورد در این ماجرا در اتاق بازرگانی ایران و آلمان صورت گرفت.

چهارشنبه شب ‌در یک برنامه رسمی، گروهی به نام «جوانان بازرگان ایران و آلمان»‌ اعلام کرد، برای اولین‌بار در غرب آسیا شعبه‌ای در ایران دایر می‌کند. بخش بزرگی از فعالیت این گروه، فراهم کردن راهنمایی و پشتیبانی برای استارتاپ‌های ایرانی است. داریوش دهستانی، مدیر بخش استارتاپ‌ها در اتاق بازرگانی جوانان ایران و آلمان (Wirtschaftsjunioren) در گفت‌وگو با همشهری از جزئیات کمک‌هایی می‌گوید که این سازمان قرار است به استارتاپ‌های ایرانی ارائه کند. یک مفهوم حقوقی جدید اتاق بازرگانی جوانان آلمان در خیلی از کشورهای دنیا فعال شده و در اصل یک «مفهوم حقوقی» است که با کمک دولت فدرال آلمان و به‌عنوان زیرمجموعه اتاق‌های بازرگانی آلمان دربعضی نقاط جهان تاسیس می‌شود. از بین تمام کشورهای غرب آسیا، ایران نخستین هدف این گروه برای پیاده کردن برنامه‌هایشان بوده است. اینطور که داریوش دهستانی می‌گوید؛ ‌«بازار بزرگ و نیروی انسانی توانمند، فراوان و تحصیلکرده در ایران در نگاه اول برای خیلی از کشورها جذاب است. در بازار هر کشوری، چالش‌هایی وجود دارد که بعد از ورود به فضای کار مشخص می‌شود. مزیت اعضای گروه این است که خودمان ایرانی هستیم و این فضا را درک کرده‌ایم، ‌با اروپا هم تعامل داریم و می‌توانیم توصیه‌های مفیدی بکنیم.»

قدم‌های ورود به بازار جهانی  

این گروه یا آنطور که اعضایش می‌گویند، «مفهوم جدید»‌ در زمینه رفع مشکلی در استارتاپ‌ها تمرکز خواهد کرد که به گفته دهستانی کمتر به آن توجه شده است؛ «مشکل اصلی اکوسیستم استارتاپی ایران، ‌مربوط به سرمایه و بهبود کیفیت محصول نیست. واقعیت این است که خیلی‌ها به بهتر کردن فرآورده‌شان فکر می‌کنند؛ درحالی‌که منابع انسانی‌شان از نظر فرهنگ سازمانی مشکل دارد. همه در محیط فعلی به افزایش سرمایه و بهبود محصول فکر می‌کنند اما تا زمانی که کسی نتواند آدم‌ها را کنار هم نگه دارد، ‌پیشرفت ایجاد نمی‌شود.» او می‌گوید که گروه‌شان می‌خواهد به ایرانی‌ها اعتماد به نفس بدهد که امکان کار در بازار جهانی را هم دارند؛ «ما می‌خواهیم توانایی‌های ایران را نشان بدهیم و دنبال تشویق استارتاپ‌ها به گسترده‌تر کردن فضای کارشان هستیم.»

تمرکز روی استارتاپ‌های بزرگ

هدف اصلی این گروه جوان، استارتاپ‌هایی است که در مرحله‌ اول یا دوم باشند؛ به آنها خدمات «کار اشتراکی» ‌(Co-work) ارائه می‌کنند و مربی‌هایی برای چالش‌های اختصاصی استارتاپ‌ها در مباحث مالی، ‌سرمایه‌گذاری، منابع انسانی، مالی و قانونی فراهم می‌کنند. دهستانی می‌گوید: «مشاوره‌ها 2نوع است. مشاورهای استارتاپی عموما در مورد بازار جهانی چندان کارکشته نیستند. آنهایی که خیلی دقیق و خوب با این بازارها دست و پنجه نرم کرده باشند نیز به شرکت‌های بزرگ مشاوره می‌دهند و چندان از اوضاع استارتاپ‌ها و نیازهایشان چیزی نمی‌دانند. ما کاری کردیم که کارکشته‌ها به استارتاپ‌ها مشاوره بدهند.»  

این خبر را به اشتراک بگذارید