• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83002
+
-

افزایش 35 درصدی تصادفات درون‌شهری در لرستان

رئیس پلیس راهور لرستان: در شهرهای استان 49 نقطه حادثه‌خیز خاص وجود داشت که با وقوع سیل امسال این نقاط بیشتر شد

در شهر
افزایش 35 درصدی تصادفات درون‌شهری در لرستان

فاطمه حافظی | خرم آباد - خبرنگار:


وجود نقاط حادثه‌خیز در شهرها موجب شده است تعداد تصادفات منجر به جرح و فوت افزایش یابد. این در حالی است که با ایمن کردن شهرها از لحاظ ترافیک و تردد می‌توان تصادفات را کاهش داد و حتی مرگ و میز درون‌شهری را به صفر رساند.

در شهرهای استان 49 نقطه حادثه‌خیز خاص وجود دارد که همیشه محل تصادفات منجر به جرح و فوت هستند و لازم است اصلاح شوند تا تعداد تصادفات نیز کاهش یابد. البته در برخی شهرها همانند دورود، به دلیل نبود کمربندی، شاهد ورود کامیون‌ها و خودروهای سنگین به داخل شهر و وقوع تصادفات هستیم که لازم است این مهم نیز مورد توجه قرار بگیرد.


نقاط حادثه‌خیز شهرها

رئیس پلیس راهور لرستان در مورد تعداد نقاط حادثه‌خیز در شهرهای این استان می‌گوید: در شهرهای استان 49 نقطه حادثه‌خیز خاص داریم، اما با وقوع سیل فروردین، این نقاط بیشتر هم شده‌اند. سرهنگ «مرتضی چغلوند» می‌افزاید: نمونه این نقاط پل‌های کمالوند و اناری در خرم‌آباد هستند که جزو حادثه‌خیزترین نقاط شهر خرم‌آباد شده‌اند و گره‌های ترافیکی ایجادشده در آنها باعث تراکم و گسترش گره‌های ترافیکی شهر و ایجاد نقاط حادثه‌خیز دیگر شده است.

وی به تعداد تصادفات درون‌شهری اشاره و اظهار می‌کند: تعداد تصادفات درون‌شهری در 5 ماه نخست سال جاری 35 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است، اما در شهریورماه تعداد تصادفات نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 63 درصدی همراه بود. سرهنگ چغلوند می‌گوید: در نیمه اول سال جاری تصادفات درون‌شهری افزایش داشت اما درصدد هستیم تعداد آنها را در نیمه دوم سال مهار کنیم تا روند کاهشی داشته باشد.


عوامل تاثیرگذار بر تصادفات درون‌شهری

سرهنگ چغلوند به عوامل تاثیرگذار بر وقوع تصادفات درون‌شهری اشاره و بیان می‌کند: مهم‌ترین عامل تصادفات درون‌شهری انسان است. منظور فقط راننده خودرو نیست بلکه عابرپیاده، دوچرخه‌سوار و موتورسوار هم در این دسته عوامل قرار می‌گیرند.

این مقام مسئول ادامه می‌دهد: از عابران پیاده بیشتر کودکان و سالمندان آسیب می‌بینند و این نشان‌دهنده این است که تعدادی از خانواده‌ها کوتاهی می‌کنند. 50 درصد مشکل هم به سازمان‌های مسئول برمی‌گردد که خدمات و آموزش‌های لازم را به عابران ارائه نمی‌دهند و گذرگاه‌های پیاده را ایمن نمی‌کنند.

رئیس پلیس راهور لرستان می‌گوید: عابر باید از یک محل امن عبور کند، یعنی حین عبور بتواند هم توقف و دوباره با ایمنی کامل عبور کند. پل عابر هست، اما گذرگاه ایمن وجود دارند که عابر از طریق آن از خیابان عبور کند. عابر از هر جا که دلش بخواهد، عبور می‌کند. خانواده‌ها باید در این زمینه کمک کنند. وی اظهار می‌کند: آنچه اولویت دارد، ایمنی گذرگاه‌های عابر پیاده است، هر چند احداث پل‌های روگذر و نصب پله‌برقی نیز باید در دستور کار قرار گیرد. خط‌کشی معابر هم می‌تواند به کاهش تصادفات کمک کند.


خرم‌آباد و دورود با بیشترین تعداد تصادفات

رئیس پلیس راهور لرستان درباره میزان وقوع تصادفات در شهرهای استان می‌گوید: بیشترین تعداد تصادفات درون‌شهری لرستان در خرم‌آباد رخ می‌دهد چون مرکز استان است و جمعیتی آن زیاد است. وی می‌افزاید: در شهر دورود هم تعداد تصادفات به دلیل نبود کمربندی ایمن بسیار بالاست. نبود کمربندی باعث شده است کامیون‌ها و خودروهای سنگین از داخل شهر عبور کنند و تصادفات فراوانی رخ دهد.

سرهنگ چغلوند اظهار می‌کند: اگر ضلع‌های تصادفی را از ورودی شهرها حذف کنیم یا کاهش دهیم، خود به خود امنیت ترافیکی ایجاد می‌شود. این مسئول می‌گوید: تردد کامیون‌ها در شهرها برای مردم تهدید است. اگر کامیون‌ها عبور نکنند، از لحاظ اقتصادی متضرر می‌شویم و عبور هم که می‌کنند، باعث وقوع تصادف می‌شوند. با احداث کمربندی می‌توان این خودروها را هدایت کرد تا مردم با ایمنی بیشتری در شهرها تردد کنند.


انسان؛ مهم‌ترین عامل تصادفات

استاندار لرستان نیز در این زمینه بیان می‌کند: باید نقاط اصلی و تاثیرگذار در تصادفات و عوامل وقوع تصادف در هر نقطه مشخص شود و پس از آن اقدامات لازم برای اصلاح صورت گیرد.«موسی خادمی» ادامه می‌دهد: انسان مهم‌ترین عامل وقوع تصادفات است. باید عوامل تسهیل‌کننده تصادف شناسایی شود و برای جلوگیری از وقوع تصادف اقدامات لازم صورت گیرد. همچنین باید علائم و تابلوهای ایمنی در محورهای حادثه‌خیز آشکار باشند.

وی می‌گوید: برای کاهش تصادفات درون‌شهری باید با همکاری پلیس، شهرداری و سایر دستگاه‌ها نقاط حادثه‌خیز و عوامل وقوع سوانح را شناسایی کرد و برای اصلاح و رفع مشکلات در این زمینه بر اساس برنامه‌ریزی اقدامات لازم را انجام داد.

استاندار در ادامه به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در مدیریت شهری اشاره و اظهار می‌کند: برای نصب دوربین‌های کنترل‌کننده باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد. به عبارتی، باید نصب دوربین‌ها را به بخش خصوصی سپرد و هزینه آن را از محل جریمه‌ها پرداخت کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید