• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81576
+
-

زندگی از نو

یک مددجو: می‌خواهم با الگو قرار دادن افراد معتادی که اکنون پاک شده‌‌اند و زندگی‌شان از گذشته بهتر است، اشتباهات گذشته را تکرار نکنم

گزارش
زندگی از نو

اینجا کمپ ترک اعتیاد «تولد دوباره» سنندج است؛ تعدادی گرفتار افیون مواد گرد هم آمده‌ تا ترک کنند، آنان روزی بی‌آن‌که به عواقبش فکر کنند، آلوده به مصرف مواد مخدر شده‌اند، اما این روزها می‌خواهند راه نا کجاآباد را وداع گفته و به زندگی عادی بازگردند. 

به گزارش ایرنا، کمپ تولد دوباره سنندج سال ۱۳۸۲ تاسیس شد و در حال حاضر ۵۰ نفر برای درمان در آن بستری هستند. این مرکز ترک اعتیاد ۶۰۰ نفر در سال پذیرش دارد. البته نصف این افراد بار اولشان نیست که برای درمان به این کمپ مراجعه کرده‌اند. دوره درمان ۲۸ روزه و هزینه آن ۶ میلیون ریال است. می‌گویند ۱۰ درصد افراد پذیرش شده پاک می‌شوند و به زندگی عادی خود بازمی‌گردند و ۹۰ درصد با وجود طی دوره‌های درمانی دوباره به مصرف مواد روی می‌آورند.


اراده کرده‌ام پاک شوم 

باب گفت‌وگو را با یکی از مددجویان تحت درمان کمپ تولد دوباره باز کردم. فرشید، ۲۹ ساله، راننده خودرو سنگین و مجرد است و حدود یک ماه است که در این کمپ حضور دارد. او که حدود ۱۵ سال است اعتیاد به هروئین دارد، می‌گوید: مجالس دوستانه زمینه اعتیادم را فراهم کرد و با تعارف دوستان به مصرف مواد مخدر روی آوردم.  این مددجو که اختیاری به کمپ مراجعه کرده، ادامه می‌دهد: سم‌زدایی از بدنم انجام شده اما از لحاظ فکری و روحی مشکل دارم و نیاز است در جلسات مشاوره‌ای بیشتری شرکت کنم.

فرشید نگاهی به جاده خارج از کمپ می‌اندازد و می‌گوید: از این‌که سم مواد مخدر از بدنم پاک شده احساس سبکی می‌کنم، امید دارم روزی کاملا پاک راه این جاده را پیش گرفته و برای همیشه با مصرف این ماده خطرناک خداحافظی کنم.  او که بزرگ‌ترین نگرانی‌اش ترس از مصرف دوباره مواد مخدر است، می‌گوید: اراده کرده‌ام با بدنی پاک از کمپ خارج شوم. 

البته امیدوارم خانواده‌ام هم مرا بپذیرند و کمک کنند دیگر به سمت مواد مخدر نروم.  این مددجوی سنندجی به جوانان توصیه می‌کند هیچ‌گاه به سمت مصرف مواد مخدر نروند چون معتقد است اعتیاد به گونه‌ای است که تا اراده بیمار محکم نباشد، رهایی از آن غیرممکن است.


 ترک کار به دلیل اعتیاد

«سینا» مددجوی دیگری است که پاک شده اما از آنجا که از لحاظ فکری و روانی مشکل دارد، گاهی به کمپ مراجعه و از مشاوره راهنمای خود برای عدم بازگشت به چرخه مصرف استفاده می‌کند. او که ۳۱ ساله، متاهل و حدود است و 3 سال اعتیاد به شیشه داشته، می‌گوید: یک دوره در کمپ برای درمان حضور داشتم و تقریبا به‌طور کامل سم‌زدایی شدم. 

این مددجوی بهبود یافته به واسطه دوستی با افراد معتاد، گرفتار این بلای خانمان‌سوز شده، ولی به اختیار خود تصمیم به ترک اعتیاد گرفته است. لیسانس کامپیوتر دارد و در حال حاضر در بازار بورس کار می‌کند و قبل از آن نیز نصاب دوربین مداربسته بوده، ولی به ‌خاطر اعتیاد کار را رها کرده است. او ۲ ماه و ۱۳ روز است که پاک شده و به گفته خودش، به خاطر این‌که اولین بار بود گرفتار اعتیاد شد، کار درمانش مورد پذیرش خانواده قرار گرفت، اما هنوز آثار اعتیاد از لحاظ روحی و روانی آزارش می‌دهد.

این مددجوی بهبود یافته با یک‌بار مصرف شیشه معتاد شده و نگرانی‌اش این است که دوباره به طرف مصرف مواد سوق پیدا کند. سینا ادامه می‌دهد: دلخوشی من این است اطرافم را که اعتیاد داشته و اکنون پاک شده‌اند‌ و زندگی‌شان نسبت به گذشته بهتر است، الگوی خود قرار دهم و اشتباهات گذشته را تکرار نکنم.


 ۱۲ سال درگیر اعتیاد

«فاروق» که شغلش آشپزی است و ۴۲ سال دارد، یکی دیگر از مددجویان حاضر در کمپ است. همسرش به خاطر اعتیاد از او جدا شده و پسر ۱۵ ساله‌اش نزد یکی از اقوامش زندگی می‌کند. او که بیش از ۲ ماه است به کمپ آمده و مدت ۱۲ سال است تریاک مصرف می‌کند، اظهار می‌کند: زمانی که در تهران مشغول به کار بودم یک‌بار تریاک را امتحان کردم که همان به اعتیادم منجر شد.این مددجوی در حال بهبود بارها اعتیاد را ترک کرده، اما باز هم به دلیل نداشتن اراده و اعتماد به نفس کافی به مصرف آن روی آورده است.فاروق که این بار عزمش را جزم کرده و تصمیم به ترک گرفته است، اضافه می‌کند: تصمیم گرفته‌ام برای همیشه این افیون خانمان‌سوز را کنار بگذارم یا این‌که بمیرم.

از او می‌پرسم بزرگ‌ترین نگرانی‌ات چیست که پاسخ می‌دهد: نگران آینده پسرم هستم و این‌که به خاطر دوری از پدر و مادر، چه عواقبی تهدیدش می‌کند؟ آیا سرنوشتی مانند من پیدا نمی‌کند؟ 
این مددجو اعتبار از دست رفته در میان خانواده و اقوام را یکی دیگر از نگرانی‌هایش می‌داند و می‌گوید: تا حدودی از بستگانم طرد شده‌ام، اما امیدوارم با پایین رفتن از جاده اعتیاد، دوباره به پاکی و سلامت دست پیدا کنم.


فعالیت ۱۷ کمپ ترک اعتیاد ‌  

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان از فعالیت ۱۷ کمپ ترک اعتیاد در شهرهای مختلف این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: از این تعداد ۱۶ کمپ مخصوص مردان و یک کمپ مربوط به زنان است. «رحمان حریری» در ادامه اظهار می‌کند: استان کردستان جزو ۱۰ استان آخر کشور در زمینه آمار اعتیاد قرار دارد اما در مقایسه با گذشته رشد این آمار و افزایش تعداد مصرف‌کنندگان نگران‌کننده است.

وی یادآور می‌شود: طبق مطالعه شیوع‌‌شناسی بهزیستی در سال ۱۳۹۴، رصد شیوع‌شناسی سال ۹۶ و مطالعه وضعیت اعتیاد ایران در سال ۱۳۹۷، آمار اعتیاد در کردستان 2/8 درصد تعیین شده است.  رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان می‌افزاید: طی یک دهه گذشته آمار اعتیاد در استان ۲ برابر شده، بنابراین نیاز است دستگاه‌های مرتبط همکاری بیشتری برای مقابله با این آسیب اجتماعی داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید