• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 21 شهریور 1398
کد مطلب : 77955
+
-

روحانی: آمریکا باید جنگ‌طلبان، سیاست‌های جنگ‌طلبی و تروریسم اقتصادی را رها کند ظریف: با سردسته جنگ‌طلبان، عطش جنگ هم باید برود

پایان بولتون آغاز مذاکره نیست

دیپلماسی
پایان بولتون آغاز مذاکره نیست

 پایگاه خبری الجزیره کمی پیش از سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران، به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه مدعی شده بود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با ارسال نامه‌ای به ایران اعلام کرده آماده است جان بولتون را که به دشمنی با ایران شهره است، از مقام خود به‌عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا برکنار کند. با این حال، مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل و عضو تیم مذاکراتی ایران در مذاکرات منجر به توافق هسته‌ای این نگاه خوش‌بینانه را که با رفتن بولتون راه برای مذاکره باز شده است، رد کرد و گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم تا زمانی که تحریم‌های ظالمانه و تروریسم اقتصادی دولت آمریکا علیه مردم ایران‌ ادامه دارد، جای صحبت و مذاکره نیست. سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: زمانی می‌توان در این‌باره سخن گفت که تحریم‌های ظالمانه را بردارند و در قالب گروه 1+5 و در چارچوب گفت‌وگوهایی که ‌پیش‌ازاین در موضوع هسته‌ای داشته‌ایم، بتوان گفت‌وگو کرد.

جان بولتون ازجمله ضدایرانی‌ترین چهره‌های سیاسی آمریکا بود که به جنگ‌طلبی علیه ایران و حضورش در اجلاس‌های منافقین معروف است. او سردسته جمعیت جنگ‌طلب 4نفره‌ای است که محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان از آن به‌عنوان تیم B یاد می‌کرد؛ اعضای دیگر این تیم بنیامین نتانیاهو، بن‌سلمان و بن‌زاید هستند که با رفتن بولتون، سرستون اصلی تیم‌B از هم پاشید. 

در یک اقدام هماهنگ بین مجید تخت‌روانچی و محمد‌جواد ظریف، تروریسم اقتصادی دولت آمریکا علیه ایران همزمان با رفتن بولتون برجسته و اعلام شد که رفتن بولتون فقط یک اتفاق داخلی مربوط به آمریکاست و در روابط بین ایران و آمریکا رفت‌وآمد اشخاص تعیین‌کننده نیست بلکه تغییر رویکردهاست که می‌تواند راه را برای مذاکره باز کند. نشان به آن نشان که محمد‌جواد ظریف با کنایه به اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریکا که همین دیروز گفته بود سیاست فشار حداکثری آمریکا بر ایران ادامه خواهد یافت، ‌در توییتی با اشاره به رفتن بولتون از کاخ سفید اشاره کرد که اگر بولتون رفته است، اما عطش جنگ در کاخ سفید مانده است. او نوشت: 
«درحالی‌که جهان- به استثنای 3یا (حتی) 2 همدست هراسان- می‌خواست از اخراج کارگزار سرسپرده تبهکاران گروه B در کاخ سفید نفس راحتی بکشد، پمپئو و منوچین تشدید تروریسم اقتصادی علیه ایران را اعلام کردند. عطش جنگ- فشار حداکثری- هم باید همراه با سردسته جنگ‌طلبان برود.»
هرچه در سیاست داخلی تعارض گفتار بین مقامات دولتی آزار‌دهنده شده است، اما در سیاست خارجی وحدت کلام خوشایند است. همان وحدت کلام بین روانچی و ظریف در کلام حسن روحانی رئیس‌جمهور هم عیان بود که روز گذشته در جلسه هیأت دولت در سخنانی که به‌نظر می‌رسید اشاره به برکناری جان بولتون دارد، تأکید کرد: آمریکا باید بفهمد که جنگ‌طلبی و جنگ‌طلبان سودی ندارد و باید جنگ‌طلبان را کنار گذاشته و سیاست‌های جنگ‌طلبی و فشار حداکثری را رها کند.
‌محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در برخی تحلیل‌ها گفته می‌شود برکناری بولتون برای مذاکره با ایران است، اظهارداشت: دولت جدید آمریکا فکر می‌کرد می‌تواند همه‌‌چیز را به عقب برگرداند و با یک سیاست جنگ‌طلبانه و رادیکال به اهدافش برسد و به همین جهت بولتون را به‌عنوان دبیر شورای امنیت ملی انتخاب کرده بود، اما بعد از یک دوره نه‌چندان طولانی مجبور به اخراج او شد و این نشان می‌دهد که حتی دولت تندروی آمریکا هم به این نتیجه رسیده که دوران جنگ‌طلبی و رویکردهای تهدید به سر آمده و اگر قرار است با دنیا تعامل کند، راهش منطق است. واعظی خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد دنیا هم از رفتن بولتون استقبال کرده؛ قیمت نفت روز گذشته پایین آمد و این نشان می‌دهد کسی که جنگ‌طلب و تندرو بود، الان دیگر در شورای امنیت ملی آمریکا نیست.


عزل و نصب‌ها تأثیری بر تغییر نگاه ایران ندارد



علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در واکنش به برکناری بولتون گفت:خصومت تاریخی و ریشه‌دار دولت ایالات متحده آمریکا با ملت ایران، فراتر از نقش‌آفرینی چند مقام رسمی است. آمد و رفت مقامات و حضور آنها در جایگاه‌های مختلف در کاخ سفید، تغییری در ادراک جمهوری اسلامی نسبت به ریشه‌ها و ماهیت اقدامات و سیاست‌های ایالات متحده ایجاد نمی‌کند، کما اینکه هر دو دولت ظاهراً متفاوتِ اوباما و ترامپ، سیاست یکسان تحریم ملت ایران را دنبال کردند.
شمخانی افزود: وعده‌ای که ترامپ از سر حماقت و توهم درخصوص نرسیدن انقلاب اسلامی به عمر چهل سالگی، مطرح کرد در کارنامه سیاسی وی و دولت آمریکا به‌عنوان سند بلاهت و تعصب کور یک مقام عالی این کشور ثبت و ضبط خواهد شد.
وی گفت: عزل و نصب‌های درون هیأت حاکمه آمریکا، تأثیری بر تغییر نگاه ایران نسبت به اغراض سوء این کشور نداشته و ملاک ارزیابی جمهوری اسلامی، سیاست واقعی و عملکرد آنها به‌ویژه در قبال پایبندی به تعهدات بین‌المللی و رفع تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه مردم ایران است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید