
تاکسی اینترنتی انحصاری نیست
رئیس شورای شهر تهران: شرکتها باید قانونمند عمل کنند و رانندگان آنها باید شناسایی شوند

پریسا نوری | روزنامهنگار
در روزهای اخیر، موضوع تاکسیهای اینترنتی و افزایش شهریه سرویس مدارس بازخوردهای مختلفی داشت. عدهای اعلام کردند که شهرداری مجوز تاکسی اینترنتی ندارد و برخی هم افزایش شهریه تاکسی را غیرقانونی میدانستند. این موضوعها در سیصد و چهل و هشتمین جلسه شورای شهر تهران هم مورد توجه قرارگرفت و مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در اینباره توضیح داد.
قانون کنار گذاشتنی نیست
ما نمیتوانیم قانون تاکسیرانی یا حملونقل شهری را کنار بگذاریم، زیرا حملونقل شهری قوانین خاص خود را دارد و باید تحت نظارت تاکسیرانی باشد. رانندگان باید شناسایی شوند و نهتنها نام و عکس آنها، بلکه سوابق و تمام مسائل مربوط به آنها باید مشخص باشد. به هرحال، تاکسی نیز بخشی از بخش خصوصی است. اگر نیاز باشد که این افراد به اصناف مراجعه کنند، میگوییم بروند و از اصناف هم مجوز بگیرند، اما ابتدا باید مسئله اصلی حل شود؛ یعنی اینکه
2یا3 شرکت نمیتوانند بدون نظارت تاکسیرانی فعالیت کنند و قیمتها را خودشان تعیین کنند. قیمت حملونقل درونشهری باید توسط شورای شهر تعیین شود و آنها باید تأیید کنند.
اهمیت فعالیت سرویسها زیرنظرتاکسیرانی
نرخ سرویس مدارس در نقاط مختلف شهر متفاوت است؛ اما نرخ عمومی با هماهنگی انجمن اولیا، رانندگان و سازمان تاکسیرانی تعیین میشود. با توجه به اینکه کودکان از این سرویسها استفاده میکنند، بهتر است این خدمات تحت نظارت سازمان تاکسیرانی ارائه شود، البته اگر سایر ارائهدهندگان نیز خدمات مطمئن عرضه کنند، اتفاق مثبتی خواهد بود.
ورود شورا خدماتی است
ورود شورا به موضوع سرویس مدارس جنبه خدماتی دارد. از سالها پیش، برای ایجاد هماهنگی میان آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان و سازمان تاکسیرانی اقداماتی صورت گرفته و خودروها و رانندگان مشخصی برای این خدمات درنظر گرفته شده است که تاکنون موفقیتآمیز بوده است.
لزوم معرفی رانندگان
در حال حاضر، ۲۰درصد از هزینهها بهعنوان حق استفاده از سامانهای که خریداری شده، دریافت میشود. اگر هم شرکتهای خارجی وجود داشته باشند ما به اصل مسئله توجه داریم. تاکسیهای اینترنتی هم میتوانند کار خود را انجام دهند، اما باید قانونمند باشند. ما از 2سال پیش اعلام کردهایم که شرکتهای تاکسی اینترنتی نیز باید قانونمند عمل کنند و رانندگان آنها باید شناسایی شوند. اگر خدای ناکرده تخلف یا جرمی رخ دهد، چهکسی مسئول است و کدام صنف پاسخگو خواهد بود؟
تاکسی اینترنتی انحصاری نیست
اگر صنف مسئول است، باید پاسخگو باشد؛ اما اگر مسئول نیستند، پس اجازه دهند تاکسیهای بخش خصوصی نیز بتوانند طبق سیستم خود کار کنند. اینکه سیستم از آنها خریداری نشده، نمیتواند دلیلی برای فعالیت نکردن باشد. این وضعیت قابلقبول نیست و نباید انحصاری ایجاد شود.
تصویب نرخ کرایه
سرویس مدارس در صحن شورا در جریان جلسه سیصد و چهل و هشتم شورا، یک فوریت لایحه تعیین نرخ کرایه بهای خدمات سرویس مدارس شهر تهران در سال تحصیلی1406-1405 بررسی شد. بررسی یکفوریت این لایحه بهدلیل جلوگیری از بروز مشکل برای والدین در سال تحصیلی جدید در برنامه قرار گرفت.