• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 30 بهمن 1396
کد مطلب : 7312
+
-

مشکل بیمه 2هزار راهنمای گردشگری همچنان پا‌برجاست

بیمه راهنمایان گردشگری کشور به‌عنوان یکی از مشکلات موجود در مسیر کسب و کار گردشگری، از مدت‌ها پیش به‌عنوان یکی از مشکلات حرفه راهنمایان گردشگری مطرح بود اما جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی توانست در مذاکره با سازمان میراث فرهنگی، مبلغ 200میلیون تومان برای بیمه راهنمایان گردشگری در 2 قسط درخواست کند که تنها 100میلیون تومان از تعهد سازمان میراث‌فرهنگی برای حق بیمه راهنمایان گردشگری محقق شد و قسط دوم آن نیز پرداخت نشد.  علی صدرنیا، رئیس هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، در پاسخ به همشهری گفته است که تنها 7درصد از حق بیمه راهنمایان بیمه‌شده توسط خودشان پرداخت می‌شود و سازمان میراث فرهنگی نیز پرداخت 23درصد از حق بیمه را تقبل کرده بود اما حالا حق بیمه راهنمایان گردشگری توسط خود آنها پرداخت می‌شود.  علی صدرنیا در نشست خبری برپایی همایش روز جهانی راهنمایان گردشگری که ششم اسفندماه در موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس برپا می‌شود، با اعلام اینکه براساس آیین‌نامه گردشگری، تعیین و ابلاغ دستمزد راهنمایان گردشگری برعهده سازمان میراث فرهنگی بود، گفت: این سازمان به جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و جامعه تورگردانان ایران اختیار داد تا دستمزد راهنمایان گردشگری را تعیین و به آن سازمان اعلام کنند. علی صدرنیا در پاسخ به سؤال همشهری درخصوص تعداد راهنمایان گردشگری کشور و میزان درآمد آنها گفته است: هم‌اکنون 12هزار راهنمای گردشگری دارای کارت در کشور حضور دارند که از این تعداد تنها 2هزار راهنما فعال هستند. از این تعداد نیز حدود یک‌هزار راهنمای گردشگری به‌طور تمام‌وقت و به‌صورت حرفه‌ای در حال خدمت‌رسانی به گردشگران داخلی و خارجی هستند.

میزان دستمزد یک راهنمای گردشگری در سال 91 روزانه 30هزار تومان بود. این مبلغ تا پیش از آن سال15هزار تومان بود و 20سال بود که همین میزان دستمزد به راهنمایان پرداخت می‌شد، اما پیگیری‌های جامعه تورگردانان و جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی توانست میزان دستمزد راهنمایان گردشگری کشور را افزایش بدهد. سال گذشته تفاهمنامه‌ای بین جامعه راهنمایان گردشگری و جامعه تورگردانان ایران به‌عنوان کارفرما امضا شد و دستمزد روزانه راهنمایان گردشگری با سابقه 10سال کار در صنعت گردشگری در تورهای ورودی به کشور به 300هزار تومان در روز و حتی بیشتر رسید.

براساس سخنان رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، راهنمایان گردشگری ایران در ردیف بهترین راهنمایان گردشگری جهان هستند؛ چون نه‌تنها اطلاعات خوبی از سایت‌های تاریخی و آداب و رسوم و فرهنگ ایرانیان دارند که در رفع مشکلات گردشگران خارجی در ایران نیز تلاش می‌کنند. براساس ارزیابی‌ها گردشگران ورودی به ایران عمدتا در سنین 60تا 70سال و در ردیف حرفه‌ای‌ترین گردشگران جهان قرار دارند که در سال‌های پایانی عمر گردشگری خود تصمیم به دیدار از ایران می‌گیرند. صدرنیا می‌گوید: براساس اظهارات همین حرفه‌ای‌ترین گردشگران جهان است که راهنمایان گردشگری ایران در ردیف 2تا 3بهترین راهنمایان گردشگری جهان قرار گرفته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید