• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 29 بهمن 1396
کد مطلب : 7279
+
-

ریودوژانیرو در کنترل ارتش

ریودوژانیرو در کنترل ارتش

میشل تمر، رئیس‌جمهور برزیل به ارتش این کشور دستور داده است تا به جای پلیس، نظم و امنیت را در ریو دو ژانیرو برقرار کند.

به گزارش الجزیره، رئیس‌جمهور برزیل با امضای سند اعلام وضعیت اضطراری، ارتش را اختیاردار شرایط امنیتی ریو کرد. این نخستین بار از دوران دیکتاتوری نظامی‌ها در دهه 80 به بعد است که چنین سندی توسط رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود. دلیل آن هم، افزایش مهارنشدنی میزان جرم و جنایت در ریو دو ژانیرو است. این شرایط اضطراری از لحظه امضا به اجرا درآمده است و تا انتهای سال ادامه خواهد داشت.

وضعیت شهر، به نقطه غیرقابل‌بازگشتی رسیده و داد فرماندار ریو را هم در آورده است. لوئیس فرناندس پسائو درباره این شرایط گفته است: «هیچ راه خروجی وجود ندارد، نمی‌توانیم حتی یک روز دیگر هم صبر کنیم.»

ریو، یکی از بدترین دوران تاریخ خود از نظر افزایش جرم و جنایت سازمان‌یافته را تجربه می‌کند و همین چند روز پیش مقامات دولتی رسما اعلام کردند که این شهر، به‌صورت مجازی، توسط باندهای تبهکار اداره می‌شود.

با این حال این واکنش دولت به این شرایط، مخالفانی دارد که معتقدند رئیس‌جمهور نه‌چندان محبوب برزیل، با این دستور جدید، در پی اهداف سیاسی خود است. مخالفان دولت، ‌به محض امضای این سند، تمر را متهم کردند که می‌خواهد در سال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در برزیل، جایگاه اعتبارش را در افکار عمومی برزیل ارتقا بدهد. با اعلام شرایط اضطراری، همه‌پرسی درباره اصلاح قانون حقوق بازنشستگی هم عقب افتاده است. ایوان والنتا نماینده چپ‌گرای کنگره در توییتر درباره این تصمیم نوشته است: «تمر از یک مشکل جدی ‌که امنیت ریو‌دو ژانیرو است، استفاده کرده تا دولتش را از گل بیرون بکشد. او آرای لازم را برای (همه ‌پرسی عمومی) اصلاحات حقوق بازنشستگی ندارد و به‌دنبال راهی می‌گردد که ضعفش را مستتر کند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید