• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 29 بهمن 1396
کد مطلب : 7231
+
-

25هزار بیمار در نوبت دریافت عضو

یادداشت
25هزار بیمار در نوبت دریافت عضو

کتایون نجفی‌زاده| مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان :

درحال حاضر حدود ۲۵ هزار‌بیمار منتظر اهدای عضو در کشور حضور دارند و روزانه ۷ تا ۱۰ بیمار به‌علت نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کنند. درواقع سالانه حدود 5تا 8هزار مورد مرگ مغزی در کشور ما رخ می‌دهد که 50درصد از این افراد قابلیت اهدای عضو دارند، اما هم‌اکنون تنها یک‌چهارم این موارد به اهدای عضو می‌‌رسد؛ علت آن نیز متفاوت است که مهم‌ترین‌شان به دلایل فرهنگی و عدم‌‌باور خانواده‌ها به موضوع مرگ مغزی است. البته آمار رضایت اهدای عضو در ایران ۷۰ درصد است و امسال هم حدود 1000مورد اهدای عضو در کشور داشته‌ایم. هر سال با توجه به فرهنگسازی‌‌های انجام شده شاهد افزایش اهدای عضو هستیم اما هنوز نیاز به کمک بیشتر داریم و اگر فرهنگ اهدای عضو در جامعه هر چه بیشتر ترویج داده شود به جایی خواهیم رسید که بتوانیم از مرگ عزیزانی که نیاز به دریافت عضو دارند، جلوگیری کنیم. ما برای ترویج هر چه بیشتر این اقدام خدا‌پسندانه نیاز به فرهنگسازی داریم؛ چراکه شاهدیم در آمریکا 46درصد از بزرگسالان تمایل به اهدای عضو دارند؛ در انگلیس یک‌سوم و اما در ایران کمتر از 10درصد. وی افزود: تا 15سال پیش به ازای هر یک‌میلیون نفر جمعیت سه‌دهم اهدای عضو داشتیم اما این رقم الان به 10رسیده است؛ یعنی به ازای هر یک میلیون جمعیت در سال 10مورد اهدای عضو صورت می‌گیرد و رتبه ایران در جهان هم 33است. البته وضعیت پیوند عضو و میزان رشد آن در ایران طی سه‌دهه گذشته بسیار مطلوب بوده است؛ به‌طوری که در بسیاری از موارد کشورمان در منطقه و آسیا رتبه ممتاز را به‌خود اختصاص داده است. در سال 96 هم بیشترین پیوند اعضا نسبت به‌مدت مشابه طی سال‌های گذشته انجام شده است که با توجه به پیچیدگی عمل پیوند، نشانه آمادگی بالای کادر پزشکی و امکانات کشور در این حوزه است.

 

تلگرامی «کارت اهدای عضو» بگیرید

برای گرفتن کارت اهدای عضو می‌توانید به‌راحتی از طریق تلگرام اقدام کرده و کارت اهدای عضو دریافت کنید. برای این کار کافی است از طریق روبات تلگرامی  ehdayeozv_bot@ اقدام‌ کرده و در کمترین زمان ممکن کارت خود را دریافت کنید. همچنین داوطلبانی که در سامانه‌های دیگر ثبت‌نام کرده‌اند و از طریق این سامانه‌ها یا از طریق مراجعه به هر یک از واحدهای فراهم‌آوری کشور یا ارگان‌های دیگر کارت دریافت کرده‌اند، می‌توانند برای ثبت اطلاعات خود در سامانه www.ehda.center نیز اقدام کنند تا اطلاعات آنها در سامانه مرکزی نیز ثبت شود و از تمام کشور قابل دسترسی باشد.

 

چگونه کارت اهدای عضو بگیرید

اگر کسی می‌خواهد اعضای بدنش پس از مرگ مغزی به بیماران نیازمند اعضا اهدا شود، می‌تواند با مراجعه به پایگاه ehda. ir فرم ثبت‌نام دریافت کرده و پر کند. در این سایت به بخش دریافت کارت وارد شوید و اطلاعات و مشخصات هویتی خود ازجمله نام و نام‌خانوادگی، نام پدر، جنسیت، شماره شناسنامه، کد ملی، محل تولد، نشانی، شماره تماس و کدپستی محل سکونت را تکمیل کنید. پس از پایان فرایند ثبت‌نام و تأیید نهایی فرم تکمیل‌شده اطلاعات شما توسط واحد فراهم‌آوری اعضا، تصویر کارت اهدای عضو به همراه کد رهگیری نشان داده می‌شود. با پرینت این کارت، برای دریافت کارت اصلی اهدای عضو به همراه کد رهگیری ثبت‌نام به یکی از شعب بانک ملی مراجعه کنید و کارت اهدای عضو خود را که شبیه کارت‌های بانکی است و به‌صورت آنی صادر می‌شود، دریافت کنید. ناگفته نماند تراکنش‌های بانکی را هم می‌توانید با این کارت‌ها انجام دهید.

این خبر را به اشتراک بگذارید