• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 27 تیر 1398
کد مطلب : 66793
+
-

پول روسی در جیب راست‌گرایان اروپایی

اسناد تازه منتشر شده، ارتباط احزاب ایتالیایی با تجار روسی و شکل ‌گیری شبکه‌ای از متحدین روسیه در قلب اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد

اروپا
پول روسی در جیب راست‌گرایان اروپایی

نفوذ روسیه در اروپا؛ عنوانی که طی چند سال اخیر به موضوعی جذاب برای رسانه‌های غربی تبدیل شده است. چه میزان از این نفوذ واقعی است و چه اندازه از آن، ادعایی رسانه‌ای برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی اتحادیه اروپا؟ اگرچه بخش مهمی از این موج رسانه‌ای ریشه در تحلیل‌هایی دارد که همچنان نشانه‌های ضدیت با بلوک شرق در آن دیده می‌شود، اما رد پای سرمایه‌های روسی در احزاب راست‌گرای اروپایی به امری غیرقابل انکار تبدیل شده است؛ احزابی که از قضا همگی آنها بر خروج از اتحادیه اروپا و یا تضعیف این موجودیت سیاسی اتفاق نظر دارند. «پول‌های اولیگارشی» نامی است که روزنامه‌های اروپایی برای ارتباط مالی تجار نزدیک به دولت روسیه با احزاب راست‌گرای اروپا آن را انتخاب کرده‌اند. جالب آنکه همزمان با طرح این موضوع در رسانه‌ها، طی ماه‌های اخیر چندین پرونده درباره روابط مالی غیرقانونی این تجار با سران احزاب راست‌گرای برخی کشورهای اروپایی، ازجمله ایتالیا و اتریش تشکیل شده است.

متحدان مسکو در قلب اروپا
در این میان پرونده متیو سالوینی، رهبر حزب لیگای ایتالیا و معاون نخست‌وزیر این کشور، جنجال‌های بسیار گسترده‌ای را به‌دنبال داشته است. سالوینی و برخی دیگر از سران حزب، ازجمله جیانلوکا ساوینی، مشاور وی به دریافت حمایت‌های مالی از سوی تجار نزدیک به دولت روسیه متهم هستند. نقطه آغاز پرونده به کشف یک فایل صوتی از نشست 3نماینده دولت ایتالیا و 3تاجر روس در هتل اینترپل مسکو بر می‌گردد که توسط سازمان اطلاعات ایتالیا کشف شده است. براساس اطلاعاتی که توسط دادستانی ایتالیا منتشر شده این نشست قرار بوده درباره مبادلات نفتی و گازی میان دو کشور باشد اما در جریان آن، مسئله حمایت مالی از حزب لیگا بدون اطلاعات نهادهای رسمی ایتالیا مورد بررسی طرفین قرار گرفته است، آن هم درحالی‌که ساوینی، مشاور نزدیک به سالوینی نیز در این نشست حضور داشته است.
اگرچه به ادعای رسانه‌های ایتالیا، موضوعات مطرح شده در جریان نشست مسکو از این نیز فراتر رفته و تشکیل «ائتلافی میان روسیه و احزاب دوست این کشور در اتحادیه اروپا» را شامل شده است. حزب لیگا که اکنون در معرض اتهامات گسترده‌ای از سوی افکار عمومی و همچنین دستگاه قضایی ایتالیا قرار دارد ازجمله مهم‌ترین احزاب اروپایی به شمار می‌رود که همواره مخالف تحریم روسیه بوده است.

اروپای جدید با دوستان روسیه
نشریه اینترنتی بازفید که مدعی است از طریق منابع قضایی ایتالیا به جزئیات بیشتری از این پرونده دست یافته، در گزارش خود بخشی از سخنان مشاور سالوینی در نشست یک ساعت و 15دقیقه‌ای هتل اینترپل مسکو را که پیش از انتخابات پارلمانی اروپا بوده منتشر کرده است. جیانلوکا ساوینی خطاب به تجار روس می‌گوید: ما به‌دنبال اروپایی جدید هستیم که روابط بهتری با روسیه داشته باشد، ما می‌خواهیم مستقل باشیم و عده‌ای روشنفکر در بروکسل و واشنگتن برای آینده فرزندان ما تصمیم‌گیری نکنند! او همچنین در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه «ما در اروپا تنها نیستیم» از احزاب راست‌گرای آلمان، فرانسه، مجارستان، سوئد و همچنین حزب میلان ایتالیا به‌عنوان حامیان بهبود روابط اروپا با روسیه نام برده است.
براساس گزارش بازفید، بخش پایانی این نشست نیز به بررسی نحوه دور زدن ممنوعیت‌های نظام مالی و بانکی ایتالیا برای حمایت 65میلیون یورویی از حزب لیگا گذشته است. اگرچه بازفید هیچ اطلاعاتی درباره هویت تجار روسی حاضر در هتل اینترپل منتشر نکرده اما ادعا می‌کند این نشست با اطلاع دولت روسیه و شخص دیمتری کوزاک، معاون پوتین برگزار شده است. تمام اینها در حالی است که سران حزب لیگا، ازجمله سالوینی و مشاوران وی اتهامات یادشده را به کلی تکذیب می‌کنند. جیانلوکا ساوینی در این زمینه به خبرنگاران گفته است؛ یک روبل، یورو و یا حتی یک لیتر ودکا از روس‌ها به من نرسیده است! با این حال ارتباط خوب میان حزب لیگا و روسیه مسئله قابل‌انکاری نیست، تا جایی که ولادیمیر پوتین در بسیاری از مناسبت‌ها از مواضع سالوینی تمجید کرده و از او با عنوان «ترامپ اروپایی» یاد می‌کند.
پیش از این برخی منابع اروپایی و آمریکایی از استراتژی سازمان یافته روسیه برای تأثیر‌گذاری در انتخابات کشورهای غربی و حذف جریانات مخالف روسیه از قدرت خبر داده بودند. ازجمله روزنامه گاردین که در تحقیقی به نقش پنهان روسیه در تشدید اعتراضات خیابانی علیه دولت مکرون در فرانسه اشاره کرده بود. بخش عمده‌ای از این گزارش‌ها، شبکه‌های اجتماعی را اصلی‌ترین ابزار روسیه برای تأثیر‌گذاری بر افکار عمومی اروپا و تضعیف نیروهای مخالف خود در کشورهای این اتحادیه به شمار می‌آورند. این در حالی است که پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز همچنان از سوی منابع قضایی این کشور مورد بررسی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید